Nattningen strular, frågor om dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Helen

Nattningen strular, frågor om dagslurarna

Inlägg av Helen »

Kör kuren sedan 27 december. Har gått jättebra, vi har en helt annan livskvalité nu! :D . Natten sover hon nu 11 timmar, enligt schemat, men det är nattningen som strular. :( Hon är svår att få att skratta på kvällen men vi kämpar med att få skrattet till go'nattet och lyckas, men så fort vi kommer in i hennes rum så blir hon superallvarlig. Sedan blir hon alldeles fruktansvärt ledsen så fort vi sätter ned henne i spjälsängen, skriker upp sig något alldeles. Vi ser att hon är jättetrött, formligen lägger sig plant ner själv med huvudet åt sidan och vill bara sova. Men hon skriker upp sig och lyssnas inte alls på ramsan.
Eftersom jag är osäker på om hon ligger kvar på magen eller inte ( i början av kuren så vände hon sig snabbt om till ryggen och sprattlade) så går jag gärna in och gör solfjädern, efter 10 min så där. Igår låg hon dock kvar på mage så jag får börja lite mer på henne.. :? Så fort jag kommer in tystnar hon men så fort jag släpper henne och går ut med ramsan kör hon igång igen. Igår tog nattningen 45 minuter, efter att ha varit nere på 10 min en gång. :x

Sedan är det dagslurarna (är egentligen inga lurar utan pass om 1,5 h vardera) som vi funderar på. Eftersom det fungerat så bra när hon sovit ute i vagnen så har vi fortsatt med det, men eftersom det nu börjar bli för kallt men även för att få ordning på ALLT så tänkte vi ha henne till att sova inne.
alltså, vi har gått ut med henne 10-15 min tills hon somnat och sedan ställt vagnen ute under hennes sovpass. För att få henne att somna inne,
gör man då samma sak, dvs buffar, solfjäder och ramsa när man lägger på dagen? Min man är orolig för att hon ska reagera negativt och komma ur sin goda nattsömn om vi börjar med att låta henne skrika (dvs reagera - eftersom nattningen tar sin lilla tid med diverse reaktioner) på dagarna.

Fast nu har hon - i vagnen ute - vaknat efter ca 30 minuter och gallskriker så jag får gå ut och vagna/gå en liten runda samtidigt som jag drar en dagsramsa. Hon somnar om och sover passet ut. Men det vore ju mycket lättare om hon sov inomhus! Men det kanske inte är bra att ändra mitt i uppföljningsveckan?

Tacksam för svar! Gott nytt år!
Helen
Helen

Inlägg av Helen »

glömde nämna att dottern snart är 9 månader
Helen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"