Blir tokig på allt trugande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carina-71
Kontakt:

Blir tokig på allt trugande

Inlägg av Carina-71 »

Godmorgon :)

En undring ang maten, 5 mån. :idea:

Jag får truga och truga och truga för att få i Hanna mat. :cry:
Sikta på en liter säger Anna. Ja ni! :?
Efter 12 timmars sömn och utan mat borde hon vara hungrig men icke.
Det tar 20 minuter efter att ha jagat munnen och fått i henne 100-130 ml.
Sen trixas det för att ev få i henne mer. Slutar ofta på 150-180 ml.
Klockan 11 får hon en portion banan gröt (1.25 dl vatten). Efter det ersättning, igår tog hon ung 50 ml.
Klockan 15, en halv sån där liten burk pure och lika mycket fruktpure. Efter det tog hon ungefär 80 ml ersättning.
Tilll kvällen 18.30 så fick jag i henne 180 ml ersättning.

Hon äter Semper Plus och jag har nr 3 på napphålet.
Väldigt sällan äter hon bara utan jag får "jaga" henne. Plus att det tar lång tid att äta. Ibland i famnen ibland liggandes bredvid mej i soffan eller sängen. Ibland går det bättre om det är helt tyst och ibland om det är lite ljud.
Ska jag "lägga ner" det hela, är hon mätt?
Vad tycker ni :?: :?:

För övrigt är allt bra, glad, social, sover sin tid. :thumbsup:

:heart: Kram Carina

PS Det har aldrig gått lätt att bara få i henne mat, inte när jag ammade hellerDS

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Carina!
Jag kände samma som du en period. Emma sov som hon skulle och jag trugade mig tokig tyckte jag. Jag bestämde mig en dag för att inte ge ersättning efter maten och inte truga varken på nattslurk eller morgonens välling.
Det gick jättebra. Hon äter bra och sover bra.
Om hon är glad och sover bra tycker jag inte du ska truga så längre. Hon är ju en ganska stor tjej nu. LindaVega och jag pratade om det här med maten i en annan tråd
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Där vi båda kom fram till att när vi slutade truga blev allt bättre :lol:

Kram
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

tycker det är superjobbigt att truga. Har ett tips - testa napp med krysshål. Det funkade på Isak ett tag i alla fall, nu strular han igen... Med krysshål så kan de själva bestämma takten.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
ambra

Inlägg av ambra »

Jag tror att det här är en större grej för dig än för lilltjejen. Hon börjar som sagt bli stor nu och har väl ätit smakisar och gröt "länge" nu :?: Varför inte börja öka mängden puré istället :?: Vid sex månader kan man ju byta ut ett mål mot enbart mat och inte fylla på med amning/ersättning. Själv har jag börjat ge puré med kött och kyckling, lillen tycker jättemycket om det, så jag tänker låta honom äta mer än en halv burk mat + frukt och minskar därmed också mängden ersättning för att snart inte fylla på mer efter maten. Frukost och tidiga eftermiddagsmålet ger jag dock enbart flaska. Gröt äter hon ju också en hel portion av, hon är rentav kanske inte sugen på flaska efter det :?: Det ska väl inte behövas mer vätska då barnen äter den puréliknande gröten :?: (Jag är inte helt säker på min sak här, men lillen vill inte ha flaska efter en hel portion gröt, däremot kan han ta emot några teskedar vatten efteråt).

Det här med maten kan ju vara så laddat, även för mig ibland, men jag försöker verkligen att lyssna på lillen mer än millilitermarkeringarna. Vissa mål äter han mer, andra mindre, men han sover gott, växer och frodas :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ja, ni har så rätt. :D
Tack för er hjälp. Jag lägger ner trugandet. :wink:
Mat med sked äter hon mer än gärna så nu ska jag följa henne istället för min fixering vid ml.

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Nancy

Inlägg av Nancy »

Såg trådrubriken och hade tänkt skriva en massa tips och synpunkter men de var redan skrivna :lol:

Vill bara tillägga att gällande vätska så stämmer det att de får i sig en del via maten och det kan ju lugna ett oroligt mammahjärta om barnet inte vill dricka så mycket efteråt :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"