Vi har nu tillämpat kuren i två månader och det är sååå skönt att äntligen få börja sova på nätterna!!
Det stora problemet är morgnarna! Sedan kurens start har hon faktiskt aldrig sovit i ett streck till kl 07. Hon vaknar från allt emellan 05.00 till 06.20, för det mesta 06.00.
Hon vaknar nästan aldrig upp ledsen utan ligger och pratar och busar med sig själv i ca 40 min innan hon tröttnar och börjar gråta. Om hon vaknar lite efter fem brukar hon somna om efter 40min och sova till 07.00. Och om hon för ovanlighetens skull somnar om och vaknar kl 07.00 får vi problem med 09.00 luren som hon inte vill somna till.
Jag har läst lite trådar här på forumet och försökt tillämpa dem men det har inte funkat. Pangramsat, mörklagt så gott det går (vi har stekande morgonsol så mörklägga helt går inte) och satt igång musik. Jag är däremot inte alltid så konsekvent med musiken. Kanske det som är fel?
Dagslurar strular också. Mitt på dagen ska hon sova 1.5 timme, vilket hon aldrig gör. Det brukar bli 1 timme och ett uppvak under den tiden. Oavsett när hon lyckats somna på dagsluren vaknar hon upp som på signal 13.10. Även 45 minutaren på förmiddagen har börjat krångla ibland.
Hon gråter alltid lite varje gg jag lägger henne för att sova. Har jag gjort något fel eller brukar det vara så?
Jag börjar märka på henne att hon får för lite sömn totalt under dagen, så därför behövs något göras. Minst en timmes sömn missar hon totalt under dagen.
Min dotter Ava är 8 mån och detta är schemat vi har nu:
19.00- 07.00 Natt
07.00 Frukost (ammar o välling)
08.30 Äter (äter några mackbitar själv)
09.00- 09.45 Sova 45 min
10.00 Äter (Gröt)
12.00- 13.30 Sova 1,5 tim
13.30 Äter (Lunch och frukt)
16.00- 16.20 Sova 20 min
16.30 Äter (Middag)
18.15 Äter (Gröt)
18.40 Nattrutin
18.50 Ammar (som del att nattrutinen, fast somnar aldrig här)
19.00 Godnatt
Bör jag minska lurarna snart? Jag vågar ju inte göra det nu när hon får så lite sömn ändå. Att ta bort eftermiddagsluren känns inte som ett alternativ heller. Hon klara inte av att vara vaken så länge. För det mesta är hon jättetrött kl 16.
Tacksam för svar och hjälp!!