När ska jag ta bort nappen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ramlösa

När ska jag ta bort nappen?

Inlägg av ramlösa »

Joel, 2,5 månad, sover nu för det mesta bra 8 timmar på raken varje natt. Han har napp och suger på den för att lindra sugbehovet. Jag tar den när han spottat ut den efter ca 20 minuter in i sömnen. När han vaknar till på natten, och frågar snällt om det fortfarande är natt, suger han på händerna vilket gör att han inte somnar om. Styrseln i händerna och armarna är fortfarande för dålig så han måste vara vaken för att kunna suga på dem. Ger honom nappen då för att han ska kunna somna om vilket han gör på mindre än fem minuter.
Vill ta bort nappen så snart som möjligt, men hur gör man när de vill suga på fingarna men inte kan ordentligt? Hur har ni andra gjort?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vadan dessa komplikationer :?: :!: Styrseln är för dålig :?: Vilken styrsel :?: Skulle inte en liten åttamånaders älskling kunna få tag i sina fingrar att suga på :?: Ligger han på rygg :?:

Meningen är ju att han ska få hela, sammanhängande nätter. Så länge du springer och stoppar in nappen störs de. Nappen stör mer ju äldre barnet blir.

Mina enkla råd är: 1. lägg barnet på mage, 2. ta bort nappen, en gång för alla, och glöm den du, så gör han det också på en enda natt.

Själv är bästa dräng, lär han sig då mycket snart - vilket du inte tilltror honom nu. Gräl :!: :lol: Mer förtroende för barnet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å herre milde, förlåt, förlååååt :oops: :oops: :oops: Jag förväxlade nattens 8 timmar med barnets ålder :oops: :oops: Och grälade dessutom. Skäms ögonen ur mig :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :cry:

Måste dock fortfarande fråga om han ligger på rygg, för på mage kan t o m en betydligt mindre liten älskling hitta sin hand intill sig. Men bara på mage.

Väldans mycket sugande kan också tyda på att han skulle behöva äta mer under dagen/kvällen. Kommer han upp i en liter (nästan eller helt) per dygn :?:

Och du har väl larm :?:
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Anna, läsa fel kan väl vem som helst göra :D :D så jag tar inte illa upp.
Joel sover på rygg (utan larm :oops: )och jag buffar honom t.o.m. så och det fungerar. :o (Maken är osäker på magläget, men jag kan tänka mig att prova med larm).
Joel äter som en häst, jag helammar, och jag trugar tills han äcklat vänder bort huvudet :) Han har alltid fått mycket mat, mer mat och ännu mera mat, tack vare råden i Barnaboken. (På kvällen får han ersättning som godnattslurk men brukar bara få i sig max 20-30 ml innan det är stopp). Dessutom växer han fint och går upp ordentligt i vikt. Hur mycket han äter i liter är ju svårt att säga men han är nöjd. Hungrig Joel är nämligen en sur och arg liten pojke :) som inte sover bra alls.
Sugbehovet har minskat vartefter han vuxit och flera gånger under natten har jag märkt att han klarar att somna om utan nappen. När Joel är pigg och vaken är nappen ointressant så det är därför jag funderar på hur jag ska göra. *lite velig* Han spottar alltid ut nappen när han är "färdigsugen" och vaknar sällan av att den är borta på natten.
Men när det är knöligt för honom att somna om hjälper nappen honom att somna om på studs. (Lite själviskt är det också: jag har MS och måste få sova på natten för att fungera dagtid och ta hand om honom). Han äter sitt sista mål för kvällen vid 18.30 och får godnattslurken ca 19.20 för att somna 19.30. Han somnar numera på mindre än 10 minuter för natten. Sedan äter han först vid 03.30 för att somna om snabbt i sin säng när han ätit färdigt.
Kan ett senare kvällsmål vid 21.30, då jag får väcka honom göra susen för sugbehovet? Jag provade det för några veckor sedan men var inte särskilt hungrig då *funderar*
I övrigt sover han bättre och bättre, ska justera schemat något, men han följer det nya på en kvart när.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, jag tycker inte du ska laborera med 21.30 när det funkar så vackert som det gör som det är :wink:

Tack för att du inte tog illa upp :oops: :oops: :lol:

Men söta snälla - ni måste ha larm i vilket fall :!: :!: Se t ex "Läkartidningen - debatt". Ryggläget är INTE någon garanti för att ett litet barn som sover riktigt djupt inte kan "glömma" dra efter andan igen :shock: :!:

Fram till 4 månader ungefär har du på dig att ta bort nappen, dvs från och med då kommer han att begära nappen oftare och oftare, paradoxalt nog - för då har sugbehovet avtagit markant, men vanan etablerats :roll: Fram till dess kan det räcka med att stoppa in den någon enstaka gång. Inte sedan :evil:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"