3-veckors kille

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej
Nu är min fina kille 3 veckor och en dag gammal och jag har lite funderingar. :)

Har försökt köra standardmodellen från början och det har gått jätte bra. Han har verkat nöjd mätt och somnat vid bröstet efter sista påfyllningen och sovit bra.
För ca en vecka sedan började det med lite kvällstrassel som jag antar är övertrötthet. Han blev missnöjd vid bröstet började släppa grina och tjorva. Fick gå runt och amma för att han skulle somna. Började göra natt tidigare för att försöka undgå kvällstrasslet.
Nu har det börjat tjorvats vid varje läggning och det vaknas titt som tätt under dags lurarna och vi vagnar för att han ska somna om.
Nätterna sover han ganska bra med bara 2-3 korta påfyllningar och somnar sedan om.

Är det för tidigt att vagna för att han ska somna om eller ska jag ta upp honom för påfyllning? Tror inte det hjälper med påfyllning då jag tror att övertrötthet är problemet men jag vet inte...
Är det fortfarande mat vid minsta pip som gäller?
Har funderat om han inte är riktigt mätt då det är tillväxtperiod nu men han släpper och skriker vid fjärde påfyllningen fast det kommer rikligt med mjölk.

Ofta för att få han att somna blir det ca en timme jag och sambon turas att gå omkring med lillen. Han försöker med napp som han totalvägrar jag med bröstet som han släpper skriker tar igen osv... ofta somnar han vid bröstet till slut men när jag sätter ner han i vagnen vaknar han strax igen och letar bröstet. Antar att han har ett starkt sugbehov men jag kan ju inte sitta med han i famnen hela tiden har en 3 åring som också behöver uppmärksamhet :) Jag är nästan säker på att han är mätt men har ett sugbehov men vad ska vi göra när han inte tar nappen?

Är det dags att börja lägga vaken ännu?

Denna förmiddag har sett ut så här:
Morgon 08.00 mat ur samma bröst 2 ggr, lite vakentid med familjen. Efter ca 45 min påfyllning ur andra bröstet å då startar tjorvet. Tjorvar till 10.00 somnar tillslut efter att sambon burit runt honom (han släpper bröstet å skriker hela tiden). Läggs i vagnen och vaknar efter 30 min. Påfyllning och somnar men vaknar när han släpper bröstet. Trasslet fortsätter "vill men vill inte ha" bröstet till 11.30. Klär på han och vagnar till sömns och går ut och promenerar. Då sover han minst 1.5timme...

Jag helammar utan att ge tilllägg. Har provat pumpa ur och ge flaska som sista slurk men har inte fått han att ta flaskan ännu..
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 3-veckors kille

Inlägg av Sarisparis »

Hej NiJ och varmt välkommen till forumet :D

Grattis till lille finkillen :heart:

Jag sätter en stor peng pâ att ni precis varit om den Egentliga Födelsen. :D

Innan vi diskuterar vidare skulle jag föreslâ att du läser pâ om detta i Barnaboken (s 226).

Sover han pâ mage? Med larm?

:heart:
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Har läst på om egentliga födseln. Vi eftersträvar vaken två timmar sova två timmar på dagen med mycket social delaktighet vid vakenpassen. Men verkligheten har nog blivit att jag är rädd för övertrötthets trasslet att jag kanske försöker lägga han för tidigt redan efter 1,5 timme. :) Han tjorvar ju vid tredje och fjärde påfyllningen så tolkar det som att han börjar bli trött...

Har försökt buffa och ha honom sovandes på mage på dagarna men det har inte fungerat, han har inte kommit till ro. Då har jag vagnat honom på rygg i stället och då somnar han men vaknar titt som tätt... På natten somnar han när jag ammar. Sen lyfter jag honom till egen säng sovandes på sidan, med en filt rullad bakom ryggen. Har inget larm.

Känns som om det är blandning mellan ej proppmätt unge och sovställning som gör att han vaknar vid dags lurarna. Har tänkt försöka utan tilllägg så länge som möjligt men det känns svårt när det känns som om han inte är riktigt mätt nu under tillväxtperioden.. Hur länge brukar det ta innan mjölkproduktionen hinner ikapp :?:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 3-veckors kille

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ledsen att du fâtt vänta pâ svar :oops: Hur gâr det för er?

Jag har haft smâ tröttisar som verkligen inte klarat 2 timmar vakna de första mânaderna (vâr Lillebror var vaken i en timme och tjugominuter max tills han blev tre mânader :roll: ). Tycker att du har rätt i att ha risken för övertrötthet i bakhuvudet.

Mitt râd är för det första att skaffa andningslarm (http://www.andningslarm.se eller kolla under forumkategorin Barnasaker för ett begagnat). Se till att välja en modell med plattor under madrassen, alltsâ ingenting i direktkontakt med barnet. BabySense 2 är det mânga som gillar här pâ forumet. Larm rekommenderas oavsett sovställning.

För det andra râder jag dig att inte oroa dig för mycket, din lille är fortfarande väldigt liten och det ÄR svajigt i början. Det hör liksom till. Men det jobb du gör nu - att strääääva mot 2-2 även om det inte alltid blir som tänkt - har du igen sen. Du vänjer lillen vid att du har koll och lite i taget kommer han i en rytm. Men ta det lugnt, ni har all tid i världen.

För det tredje sâ kan du mycket väl toppa med ersättning i slutet av mâlet.

Mitt fjärde râd är att ge magläget en chans. Mânga smâ nyfödda sover bra pâ sida, men efter ett tag brukar magläget uppskattas. Liggandes pâ magen blir det lättare att fâ tag pâ sin hand för att snutta lite om sugbehovet är stort (om han inte tar nappen). Det är lättare att "boa in sig" för att somna och när man väl somnat sover man oftast bättre. Plus att pruttar lättare hittar ut. :shock: :lol:

Tillväxtperioder är lite luriga tycker jag. Hos oss har de inte följt precis vad Anna säger i Barnaboken och de höll pâ i nâgon vecka varje gâng vill jag minnas.

Sâ sammantaget, sträva mot SM men lägg ingen prestige eller prestationsângest i att "lyckas", rytmen kommer.

:heart:
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej! Tack för ditt svar :D

Nu är lillkillen snart 5veckor. Jag försökte efter förra inlägget satsa mot lite längre vakenperioder ca 2 timmar och inte vara så rädd mot övertrötthet. Då gick det plötsligt lättare att lägga och han sov bättre. Kanske jag försökt lägga ej nog trött unge tidigare :!:
Började försöka att han skulle somna själv med hjälp av vagning och det gick bättre och bättre. Han fortfarande nån gång vid varje lur men då vagnade jag han till ro igen.

Nu sedan en vecka tillbaka är han väldigt förkyld så nu har vi tappat lite sm tänk. Han sover mest hela tiden. Han är nu bara vaken 3 ggr per dag med påfyllningar och social delaktighet. Han brukar sova ca 5h i sträck på eftermiddagen med bara 1-2 korta påfyllningar. Han går inte att hålla vaken utan sover så gott trots blöjbyte osv :) Antar han behöver mera sömn nu när han är lite krasslig.

Nu när han är förkyld har vi helt tappat strävan mot att somna själv. Han somnar för det mesta vid mitt bröst. Även på natten lyfter jag han till egen säng först när han sover... Känns jobbigt att vagna sjuk, skrikande bebis, eller bör jag göra det för att inte fastna i nå träsk :?: Har inte heller försökt få bort något natt mål ännu, han äter oftast 3ggr per natt. Ska jag vänta tills han är frisk eller ska jag försöka nu :?:

Eftersom han sover de flesta dagslurarna ute i vagn har det blivit ryggläge som gäller. Känns så bökigt med alla kläder med magläge. Nätterna sover han bra på sida så eftersom han inte kommer i ro på mage när jag har försökt så har vi nu slutat försöka...
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3-veckors kille

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det blir lite andra rutiner ibland vid sjukdom men det är ingenting att oroa sig över, ni hittar snart tillbaka till SM när han tillfrisknat. Jag hade inte grejat med att plocka bort nattmål under sjukdom men sen kan du sätta igång att plocka bort ett.

Jag klädde aldrig på min som speciellt tjocka kläder när han sov i vagnen. Jag upplevde att det räckte men en tjock kofta och filt/ täcke/åkpåse. Han var alltid varm när jag kände efter. Magläge blir då inget problem men känner du att sidan funkar bättre så går det med. Verktygen funkar dock lättast på mage.. :?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej :) Tack för era svar :heart:

Nu är lillen frisk och vi försöker hitta tillbaka till sm tänket igen.. Jag har börjat lägga honom vaken i vagnen på sidan och vagnar till ro. Dagslurarna är krångliga just nu det vaknas vid varje skarv hela lurarna ut. Jag tar ej upp för påfyllning utan vagnar till ro varje gång, luren ut. Tar sedan upp efter 2 timmar och startar nytt stort mål med trött unge :( Jag är säker på att han är mätt. Funderar om det är sugbehovet som spökar och även att han blivit bortskämd med vagn som rullar under lurarna (har blivit mycket promenader på sistone) Nu sover han dåligt när vagnen står still.. Gör jag rätt som vagnar om och om igen luren ut :?:
Har försökt med magläge men just nu funkar sidoläge mkt bättre...
Tips för att få rätsida på dagslurarna :?:

Nätterna går mkt bättre. Läggs vaken i vagnen efter sista målet vagnas lite till ro. I natt somnade han 22.30 vaknade sedan 01.30 och 04.30 för korta påfyllningar somnar sedan om i vagnen efter rap. Morgon 07.30.. Funderar på att börja vagna bort första målet... :?:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3-veckors kille

Inlägg av mamaA »

Hej!
ja, det där med skarvar :? . Det låter som ni är på väg in i ett litet träsk och då är det läge att backa. Läs gärna om det i svar på vanliga frågor. Tänk att du ska verktyga mindre och mindre, kortare besked. Jag tycker ändå att du gör rätt som ingriper när det behövs genom hela luren men försök att ha lite is i magen också så att han lär sig att hantera uppvaken själv. Vagna bara några drag och gå ifrån, upprepa vid behov men tänk på att det ska vara längre tid mellan uppehållen än tiden du vagnar.

Du kan absolut börja vagna bort första nattmålet om du vill. Sex timmars sammanhängande sömn kan du satsa på.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 3-veckors kille

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Håller med mamaA om att det luktar lite vagningsträsk här.... :wink: Och tro mig, jag känner igen det för att jag varit där själv en gång i tiden! (När min lilla var i precis samma ålder som unge herrn hos er :D )
För oss hette vägen ut ur träsket HUSLJUD! Det var först när vi förstod vikten av (förvånansvärt starka) sådana som liten lärde sig somna tryggt själv utan vagning. Tänk dammsugare, hög musik som man sjunger med i 8) , fejkade (eller riktiga för den delen) telefonsamtal utanför litens dörr m.m, m.m....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej Tack för alla tips :heart:

Vi har nu försökt få lite rätsida på dagslurarna men det känns just nu omöjligt. Idag har han ej sovit bra trots att jag var på promenad när han skulle sova. Han vaknade direkt när vagnen stannade om så bara för en minut. Har även försökt med husljud tex musik och dammsugare men han vaknar till under pauserna på skivan och direkt när dammsugaren slocknar, kan ju inte dammsuga 2h i sträck :)

Har läst om vagningsträsket i favorittrådar och försöker ge så korta besked som möjligt...Får springa skytte trafik till vagnen och det vaknas ca var femte minut hela luren ut :!: Han är ganska nöjd när tutten är i men den ploppar ut direkt han somnat och då vaknar han kort därefter..

Nu när han sover så dåligt har vakenperioderna blivit jobbiga med MYCKET skrik. Han kan från en sekund till en annan bli jätte övertrött å bara skrika. Vagnar då så han får en liten mental paus och tänker att jag fortsätter med matningen när han vaknar men han fortsätter bara skrika. Då vagnar jag igen till ro men sömnen blir då så dålig med för lite mat i magen och en unge som är övertrött :( Känns som en ond cirkel med lillkillen som sover så dåligt att han inte orkar äta sig riktigt proppmätt och sover då nästa lur igen dåligt osv...

Några tips från er :?: :heart:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3-veckors kille

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tänk mycket husljud, t.ex. radio och diskmaskin samtidigt. Att göra husljud för sakens skull är jag alldeles för lat för så jag kör på såna som jag själv inte behöver deltaga i :wink: .

Det verkar vara ett rejält träsk ni är i. Jag hade faktiskt lagt ner vagningen ett tag om det inte funkar och gått över till buffning. Bryt och börja om!

En nödlösning kan vara att ta en lur i sjal t.ex bara för att få honom att sova ut luren och sen få i honom rejält med mat. Detta är en engångföreteelse så att ni hamnar på banan igen och inte något som ska upprepas [-X . Du kan även buffa ner honom till en 5-minuterslur mitt i vakenpasset för att få lite extra energi till att äta.

En varm vetekudde i vagnen kan göra det lättare att komma till ro. Jag somnar i alla fall så fort jag lägger mig under min elektriska filt :wink: .

Som vanligt är attityden superviktig när du verktygar, allting ska göras med en attityd av självklarhet om man så måste skådespela :D .

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej igen :)

Nu är min fina kille 11 veckor och jag har lite schema funderingar...
Vi har kört efter det här schemat i tre dagar och det går sådär...
Morgon 08.00 vaken 1,5h
Sova 10.30 sova 1,5h
Vaken 11.00 vaken 2h
Sova 13.00 sova 2h
Vaken 15.00 vaken 2h
Sova 17.00 sova 1h
Vaken 18.00 vaken 2h
Natt 20.00

Nätterna har han fått vakna och äta när han vill har inte vagnat något, han har vaknat 02.30 och 06.00 två nätter i rad och ätit.
I natt vaknade han 22.00 då vagnade vi till söms, to en halv timma. Sen vaknade han 02.00 då matade jag, sen vaknade han 05.20 då provade jag vagna efter 1h gav jag upp och när han var tyst i en min tog jag upp och matade :oops: efter det somnade han med tutten 06.40 och vaknade av min väckarklocka 08.15.

Nu tänkte jag försöka styra upp nätterna, min tanke är att antingen ställa klockan 04.00 och bara mata då, vagna alla andra uppvak eller vagna alla uppvak till och med 04.00 och mata om när han vaknar efter det... Vad tycker ni ställa klocka eller ej... :?:

Jag tänkte först prova vagna nätterna utan tutte då han ofta vaknar när den trillar ut men i känns som att han har för stort sugbehov ännu... Kom inte till ro innan jag gav upp och gav tutten i natt efter 1h... Vad tror ni :?:

Vi kämpar fortfarande med dagslurarna de är oftast många uppvak under lurarna med mkt vagning... Försöker ha mkt husljud och ge korta besked.

Schemat kör jag med marginalkvart åt båda hållen.. Om jag lägger han en kvart tidigare måste jag då ta upp tidigare också eller kan jag till och med använda en till kvart och låta han sova en kvart extra :?: Jag söver aldrig om om han vaknar inom marginalkvarten rätt eller fel :?:

Sömntimmarna på schemat är en halvtimma för mkt nu och snart när han fyller tre månader så ska ju sömn timmarna bli ännu färre. Har nån nå förslag vars jag kan minska sömnen :?: Han är en tröttis som snabbt blir övertrött och ofta måste vi vagna till en liten mentalpaus mitt i vakenpasset för att han ska orka...

Nu när jag föröker få till ett schema har jag börjat ge lite tilägg på kvällarna och ibland på dagen efter amning. Det brukar inte vara mkt jag får i han men lite extra i alla fall..

Annars är han en liten solstråle som får mycket mat i flera omgångar och mkt social delaktighet :heart:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 3-veckors kille

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det finns olika strategier för nätterna. En del sätter klockan och är väldigt nöjda med det. Då vet man att liten är lagom hungrig när det är dags för frukost och varje dag får samma förutsättningar. Jag är dock alldeles för trött för att sätta klocka mitt i natten, så liten fick helt enkelt äta när hon vaknade. Jag la allt krut på dagarna istället med massor av mat, utevistelse, social delaktighet och fysiska utmaningar på golvet. Sedan föll nattmålen bort ett efter ett. Hur man än väljer att göra tror jag att det är viktigt att ha en klar strategi för hur man hanterar uppvak. Beslut som fattas under småtimmarna brukar sällan vara så genomtänkta... ;)

Ang napp eller inte skulle jag vilja rekommendera att läsa nappkapitlet i Barnaboken! Där står så fint beskrivet varför ochnär nappen faktiskt behövs.

Marginalkvarten kan användas åt båda hållen. Tex vid sjukdom har jag lagt på extra kvartar på alla lurar, både i början och slutet.

Ett klassiskt tremånadersschema är 12-45-2-45. Men se upp för att dra ner på sömnen för tidigt för en liten tröttis! Jag skulle avvakta tills jag var säker på att det var dags för mindre sömn.

:heart:
NiJ
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 06:53

Re: 3-veckors kille

Inlägg av NiJ »

Hej igen :) Tack för era svar :heart:

Provade dra ner sömntimmarna på dagen till 1-2-1 och nu sover han mycket bättre med mindre uppvak, det kanske var för många sömntimmar tidigare...

Nu till ett nytt krångel. Lilleman har blivit omöjlig att få i mer än ett bröst per måltid. Första slurken går ner med hull och hår men när det är dags för påfyllning totalvägrar han. För att få i han en till slurk går åt massa "blod svett och tårar" för både mig och han :( Andra bröstet är det inte tal om det gå ej.. Jag har försökt med massa olika strategier: Ta upp och mata när han sover, då äter han en portion och är sedan nöjd med det. Dryga ut måltiderna och inte försöka mata längre än 1,5h och sedan stänga "matfabriken" tills nästa mål, gå och amma, försöka mata med flaska... Inget går.. Några andra tips eller ska jag sluta truga och tänka att han äter när han blir hungrig :?: Men jag vill ju ha honom proppmätt :(

Känner mig nu osäker på att han får nog med mat under dagen för att våga vagna bort ett av de två nattmålen... Ska jag försöka ändå eller vänta tills jag känner att han får nog med mat på dagen :?:
Storebror född 20100501
Lillebror född 20130411
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3-veckors kille

Inlägg av mamaA »

Hej!

Liten är snart 3 månader nu om jag räknar rätt? När man är så stor så är det vanligt att det är tråkigt att äta när det finns så mycket annat kul runt omkring att titta på. I den åldern brukar de å andra sidan vara snabbätare så sover han som han ska så får du lita på att han är mätt.

Det kan vara läge att börja med mosmat inom ett par veckor, brukar vara mer spännande än bröstet/flaskan.

Min son åt inte så mycket som jag ville men att truga ledde bara till missnöje för oss båda och jag lyckades ändå plocka bort nattmålen. Han var tillräckligt mätt om än inte proppmätt :wink: . Vi började med gröt vid 3,5 månad vilket var kanon, plötsligt åt han som en häst, han gillade verkligen riktig mat :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"