Vargtimmebekymmer och flytt till spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

Vargtimmebekymmer och flytt till spjälsäng

Inlägg av AnnaH »

:D God fortsättning på julen!

Nu är minstingen snart fyra månader. Det är tre veckor sedan vi kurade henne och vi tycker att det har gått över förväntan :D . Sömnen sitter inte 100-procentigt, det är främst vargtimmen som spökar. Vissa nätter vaknar hon och pratar lite grand för att sedan somna om själv, men ibland jobbar hon upp sig och behöver hjälp att komma till ro. Vi har då gått in och skakat vagnen kort (vi har inte infört ramsan ännu) och har inte detta hjälpt har vi vagnat några få drag följt av skak. Nu till våra frågor:

:?: När hon vaknar mitt i natten somnar hon oftast om av sig själv. Men när det är mitt i vargimmen (oftast vid 5-tiden) jobbar hon upp sig. Vi avvaktar för att se åt vilket håll det barkar, ska vi i stället rusa in vid första lilla pip (som man gjorde under själva kuren) och ge ett bekräftelseskak på studs när hon vaknar under vargtimmen?

:?: Vi vill flytta över henne från vagnen till spjälsängen. Hur gör man det smidigast? När vi kurade vår mellersta dotter körde vi kuren i sängen direkt (hon var 6 månader) och då hade vi ju buffningen och ramsan att jobba med från början. Ska vi nu köra en ny kur i samband med att vi lägger henne i sängen? Och då samtidigt införa ramsan?

:?: Så småningom är det ju också dags att utöka nattsömnen till 12 timmar. Ska man vänta med detta tills 10 timmar funkar gnisselfritt? Ändrar man då bara schema rakt av från en viss morgon, eller utökar man nattsömnen gradvis med till exempel en halvtimme per kväll?
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag vet inte riktigt vad som är rätt eller fel men såhär gjorde vi :D :

Storebrors uppvaknanden i vargtimmen fick vi bukt med genom att just gå in och kortvagna något drag vid första pipet. Innan hade vi avvaktat utan att det ledde någonstans. Efter att vi börjat gå in genast tog det bara några nätter innan han sov igenom vargtimmarna.

Vi flyttade rakt över till säng när han var knappt fyra månader. Då hade vi precis börjat med ramsan och den satte sig ganska snabbt. Jag tycker inte att ni behöver köra någon ny kur...börja ramsa bara och flytta över- och träna upp krisbuffningen.

Vad gäller tolvtimmarsnatten så hade vi nattmålet som påfyllning halvt i sömnen kl 23. Det plockade vi bort vid fyra månader och han sov lugnt vidare tills det var morgon utan att märka förändringen. Själv har jag genomfört alla schemaändringar rakt av istället för att ta det stegvis.

Lycka till! Och god fortsättning!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"