Hej igen!
Tack för ditt svar, Inger. Har inte fått någon notis/mail om att någon har svarat på mitt inlägg så därför tog det ett antal dagar innan jag kom på att jag hade gjort ett inlägg här

.
Jag ska förtydliga lite:
SHN-kuren kan jag utan och innan och använder den på båda mina barn och har gjort så sen de var 4-5 månader. Ibland har jag tagit forumet till hjälp men för det mesta har jag klarat det själv.
För ca 1-1½ år sedan började tösen krångla rejält på natten och jag fick ingen rätsida på det hur mycket jag än läste på forumet och hur mycket hjälp jag än fick av er här. Då var det mest uppspring i flera timmar och jag ledde tillbaka i evighet med ramsa och "det pratar vi om imorgon". När hon skulle kissa på kvällen (efter några uppspring) fick jag rådet att placera en potta på rummet som hon fick sköta själv och det resulterade i att hon satt där i 2-3 timmar

i sträck, enveten som hon är. Jag hade givetvis fullt upp med att "mjölka kor" och ta hand om tvätt och när jag hade "ärenden" förbi hennes rum en sista gång hade hon dessutom somnat, sittandes på pottan #-o .
Efter det slog mig idén om belöning och det har fungerat väldigt bra efter det. Just för att det kändes som en fostrangrej och inte en fnurra på sömntråden.
Hon blir/blev så arg på kvällarna/nätterna och till slut okontaktbar när hon går bärsärkargång i sitt rum och det jobbiga var/är att jag inte "nådde/når" fram till henne. Då är det ju lite försent - jag vill ju förhindra detta innan hon når så långt!!
Att hon ligger i min säng känner jag inte att det är en känslomässig bindning. Jag har absolut inget behov av att hon sover hos mig (hon ligger i den andra delen av dubbelsängen), snarare har jag svårare för att sova

. Är det inte helg och vi är lediga när hon får sin tredje stjärna så får hon heller inte sova i min säng hela natten (min väckarklocka väcker henne isf) utan då lyfter jag över henne till sin egen säng när det är dags för mig att koja.
De stora problemen med hennes läggning för 1-1½ år sedan slutade ganska så direkt när belöningen med stjärnor kom till. Jag vet inte hur man länkar till andra trådar men den finns att läsa här någonstans.
Anledningen till att jag skriver under tråden Barnafostran istället för SHN är för att hennes beteende även dyker upp under dagtid. Just nu är det så illa att även dagis har problem med att "hantera"/bemöta henne.
Hon ger sig på de andra barnen samt förstör och personalen säger detsamma där när henne utbrott kommer, att hon blir okontaktbar och att man inte kan "bryta" hennes ilska/frustration/beteende. Försöker man prata med henne så himlar hon med ögonen, räcker ut tungan, säger fula ord, hånskrattar, tänker inte lyssna, slår och river eller som värst, spottas och stångas!!
Personalen har t o m föreslagit att ta in deras specialpedagog för att få tips och råd hur dom ska kunna hantera vår lilla tös. Hon spelar också ut dom mot varandra. Jag och barnens pappa är givetvis med på noterna om specialpedagogens hjälp och tackar för den insatsen men jag vill ju veta hur jag ska kunna ta mig igenom detta när vi är hemma.
Vi kan ju inte påverka hur mycket dom kan göra på dagis men den enda idén vi har kommit på är att hålla oss till konsekvens och handling. Vi checkar av med personalen på dagis hur dagen har varit. Har dom löst "konflikten" där, så ifrågasätter vi inget utan får bara informationen om det. Är "konflikten" inte löst (den kan pågå i några timmar även där) så tar vi föräldrar med oss den hem och fortsätter konsekvensen hemma.
Ett exempel; har hon inte lyssnat på personalen eller behandlat sina kompisar väl på dagis så gäller: kan du inte uppföra dig bland folk så får du inte vara bland folk. Alltså inte leka med kompisar här hemma, åka på café där det finns männsikor eller göra något alls tillsammans med andra. Har föreslagit detta för personalen men för dom får dom inte "förpassa" barnen utanför gruppen.
Egentligen är denna idén för "långsökt" för min smak just för att "ta över" en konflikt inte rimmar bra. Men det är just det som är problemet, hon går inte att bryta och vi når inte fram utan kan hålla på i några timmar.
I ca 2 veckor har det nu hållit på såhär och jag tror att den stora boven i det hela är för lite sömn. Hennes uppförande på dagis och här hemma/hos pappan kom som ett brev på posten när uppspringet och ropandet på kvällarna stal hennes sovtid. Det har blivit lite bättre nu med sömnen men vi har fortfarande hennes uppförande att arbeta med.
Ikväll hände följande:
Allt hade gått bra på dagis. Tösen förklarde att hon hade krånglat lite på dagis idag men att allt var löst (checkade av med personalen. Tösen vet om att vi kollar av just detta med uppförandet med personalen). Vi har också förklarat för henne att man får krångla, vara arg, ledsen och att känna olika känslor är viktigt men att vissa uppföranden inte är accepterat, så som att slåss, riva, spotta.
Det blev fredagsmys på caféet eftersom allt gått bra idag. Hem för middag, bad, lite tv samt lek.
Att bryta vid lek för att göra annat t ex gå in för middag, dags att sova och andra normala brytningar på både dagis och hemma har både vi och personalen märkt att hon ibland har svårt för. Jag brukar vara noga med att förbereda henne för en brytning, påminna max 2 gånger och idag gick det jättebra när det var dags att sluta leka för att krypa till kojs. Hon kläcker t o m ur sig: - Mamma, mamma, jag lyssnade med en gång!
Vi pratade om att åka till mormor imorgon och tösen vill gärna sova över. Jag vill ha ordnat med hennes sovande här först och enligt pappan har det gått bra på den fronten hemma hos honom de senaste dagarna, så min tanke var att fixar hon nattningen här ikväll så får hon sova hos mormor imorgon. Tösen är helt med på noterna och förstår att hon måste fixa en stjärna först /ligga tyst och stilla i sin säng. Jag förklarar att kan du inte sova här så kan du inte sova hos mormor. Japp, inga problem! Allt har gått bra idag så jag trodde att hon också skulle fixa nattningen men tråkigt nog så gjorde hon inte det

! Jag ville verkligen att hon skulle fixa det men efter några vändor till sängen med bestämda ramsor ut fick hon en varning om övernattningen hos mormor och blev givetvis jätteledsen när jag sen fick säga att den inte kommer att bli av eftersom hon fortsatte med sitt uppspring.
Jag känner mig hemsk som kanske gav henne ett för högt krav men samtidigt måste jag ju visa på konsekvensen.
Det som känns så lustigt är att nu när hon blev ledsen (tidigare var hon bara arg) så blir hon mottaglig för det jag lägger fram och kunde acceptera konsekvensen som blev och lägga sig ner och sova utan minsta problem.
Men gör jag rätt eller fel? Vet varken ut eller in längre!
Lider verkligen med henne för jag kan inte hjälpa henne i den mån jag önskar. Blir själv så otroligt frustrerad när jag inte når fram till henne och när det känns som att hon redan är i tonåren....
När våra fighter är över blir hon som en ängel och förklarar och förstår en massa av det som har hänt, då når man fram. Hon har verkligen två sidor och den senaste tiden har hon visat mycket av den ena. Jag älskar dom båda och ser oftast våra fighter som utmaningar men nu börjar jag bli orolig för att hennes utbrott kan bli alltför jobbiga för henne.
Jag själv börjar tvivla på att jag gör rätt, så snälla skäll på mig om jag förtjänar det men hjälp mig att förstå vad som händer hos henne och hur jag/vi ska komma på rätsida igen.
Det känns som att nattningen och hennes uppförande går hand i hand för en nattning som tar 1-2 timmar, att leda tillbaka igen lika fort som jag kommer ut ur rummet, ramsa i alla dess tonlägen, inte längre ger något resultat utan bara skapar en ledsen och upprörd tös, kan inte bara bero på en dålig SHN-teknik

Jag har hjälpt 2 familjer med att få deras 6 månaders guldklimpar att sova hela natten utan problem samt tycker att min sons 3 års-trotsande insomning är en fis i rymden jämnfört med tösens hallabalo!!
Tack för att ni finns!