Lite funderingar...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Airam

Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Hejsan!

Nu har vi fått en till familjemedlem och vad skulle vi göra utan barnaboken och det jobb ni gör här...så tacksam och det är så skönt att ha något att gå efter...

Minsta sonen är nu bara 6 dagar men jag har bara några funderingar så att allt ska bli rätt från början denna gång. Så fort han piper nu får han mat och jag följer standardmodellen. Även fast han får bröstet och är vaken 1,5 h och han läggs ned för att sova (på mage med larm) vaknar han ändå oftast efter en halvtimme,trekvart ändå men ibland efter 1,5h,oftast inte två förutom på natten. Så fort han piper får han bröstet så här i början och är det inom 1,5h på luren får han en extraslurk och om det är efter börjar vi nytt mål. Det jag har en fundering över är att han är som svår att få att somna om på extraslurken om han vaknar tidigare,kan ta över 30 min ibland och så fort jag lägger ner honom på mage börjar han gny och pipa...kan ju vara att han har så stort sugbehov men nappen funkar inte och är gärna utan samt att den känns bökig att använda då han ligger på mage. Får man buffa så här tidigt. Ibland har jag gjort det då jag känner att det inte hjälper med bröstet och han behöver somna och det har funkat. Vad säger ni?

Sen tänkte jag kolla en annan sak,just nu sover han bara i liggdelen till en vagn (utan själva vagnen) för den använder storebror på dagarna. Går det att buffa direkt istället för att vagna,känner mig mer bekväm med att buffa,känns som att vagnen vi har (som han kommer att få såsmåningom inte är den bästa vagna-vagnen.. Ja hjälp hörrni vilka tankar och funderingar men är så tacksam för svar! :D
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam

Re: Lite funderingar...

Inlägg av Airam »

Det här med att buffa eller vagna det menar jag efter tre v då det kommer att användas, tex när ena nattmålet ska bort...
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Grattis till nytillskottet :D . Det är ju lite vingligt i början ibland men kan det vara så att det inte känns bra i vagnen? Min son ville gärna ha en filt i en båge uppe vid huvudet för att sova gott. När de är så små vill de ju ha det lite trångt ibland, så kanske lite extra filtar och kuddar runt honom? Visserligen är han liten men en snutte att smaska på kan kanske vara trevligt. Dinglismusens nos var bra att suga på tyckte sonen :wink: .

Jag håller med om att det är att föredra utan napp men ibland behövs den, kanske går lättare om du droppar lite bröstmjölk på den?

När du ska börja verktyga går det utmärkt att börja med buffning direkt :D . Så länge din vagn har fjädring går det dock utmärkt att vagna också. De kräver bara lite träning när vagnen har små hjul fram och vill röra sig lite mer än en vagn med stora hjul :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Välkommen hit och grattis till lilla sonen! :D :heart: :D

Underbart att ni satsar på SM från start =D> . Mata, snosa och njut av det lilla underverket! :heart:

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit säger jag med :D

Grattis till lillebror! :heart:
Airam skrev:Minsta sonen är nu bara 6 dagar men jag har bara några funderingar så att allt ska bli rätt från början denna gång.
Standardmodellen är fantastisk pâ alla sätt och vis och efter att ha fâtt smaka pâ "livet efter kuren" sâ är det lätt att just vilja fâ "allt rätt frân början" med nummer tvâ. Vilket i sig kan försvâra saker och ting. :lol:
Standardmodellen börjar inte för inte med smekmânaden, alltsâ att helt och hâllet följa barnet och pâ alla vis bevisa om och om igen att ni verkligen är där och tar hand om honom. Sâsmâningom kommer verktygen in i bilden, men tänk inte pâ det än. Stirrar man sig blind pâ sovtimmar och antal mâl är det lätt att känna en massa krav pâ sig och det är inte det standardmodellen handlar om. Den är tänkt som ett stöd att luta sig emot, en bana att följa. Ibland halkar man av, men det gör ju inget eftersom man vet var banan är och att man tar sig upp igen.

Just det här med nattmâl tycker jag personligen inte att man ska hetsa upp sig för. Känner man att man är pâ väg ât rätt hâll (längre och längre sovpass) sâ tycker jag att det verkar skönare för alla inblandade att mata lugnt och tyst och sova vidare än att hâlla pâ och verktyga. Mina minsta har bâda tvâ satt sina tolvtimmarsnätter själva (Lillebror strax innan tre mânader) utan att jag behövt lägga mig i det minsta. Jag gillar det Anna brukar säga om att ge förutsättningar till barnet, det räcker lângt.

Det ska bli kul att följa er, ta det lugnt nu och landa fint i att vara fyra, det är stort!

Airam

Inlägg av Airam »

Men tack snälla ni för så mkt och snabb respons! Då ska jag ta det lugnt under smekmånaden och följa barnets men med sm som grund...tack tack och återkommer snart igen :wink:
N 180607.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Airam

Inlägg av Airam »

Nu är det jag igen :) Måste bara dubbelkolla med er, lilleman är lite över 2 veckor nu och han växer och verkar må bra. Man börjar alltså inte med sm förren efter smekmånaden som varar i 4v?så om han skulle vakna och grina efter 30min på en lur så ska han få mat igen och läggas ner då han somnat om? Så mat direkt även fast det kan vara en prutt som är på väg ut eller en jobbig rap? Är det alltid mat efter minsta pip?även på natten?

Blir bara så förvirrad, men det är väl som ni skrivit, har man fått smaka på det goda livet efter en kur så är det ju nästan att man vill ha resultat direkt :oops:

Tycker att han har svårt att somna på sista slurken nu är det då dags att han får somna själv och om han inte riktigt gör det kan man då vagna för att hjälpa på traven?

Ja lite frågor såhär en lördagsmorgon :wink: Ha en toppendag!
N 180607.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vill bara säga att jag följer din tråd :)
Jag har oxå nytillskott, en nummer två som är 4 veckor nu.
De e så skönt att se att nån har samma frågor som en själv ibland :)
Lycka till med liten :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, det är en hel vetenskap det här med bebisar :D . Mat vid minsta pip är ju standard men hade jag misstänkt att det var en rap på tvären hade jag nog tagit upp och rapat istället och sen låtit honom somna igen och lagt ner. Händer det bara ibland är det ju inga problem att ta upp och ge lite mer mat men händer det hela tiden så kan man ju prova något annat. Visserligen brukar man inte verktyga så tidigt men lite försiktig buff i rumpan kan ju vara bra för att släppa ut lite gas :D . Fundera ut vilken strategi du vill ha, det är lättare om man bestämt sig innan än bli helt förvirrad när man väl står mitt i situationen #-o .

Snart är det dags att lära honom att somna själv och i början får man hjälpa till lite med vagning eller buffning tills de fattar galoppen. Tänk bara på så att du inte verktygar tills han somnar utan tills han är lugn. Du kan även buffa eller vagna lite direkt när du lagt honom som en markering att nu är det dags att sova. Smekmånaden är de första 3-4 veckorna, efter det kan du sätta igång.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam

Inlägg av Airam »

Hej! Nu är lilleman över tre veckor och det går framåt;)tycker fortfarande att han vaknar lätt i sina lurar,(kan ju vara att han får i sig för lite mat även fast jag tycker det forsar fram i överflöd:)),framförallt när han sover på fm och under dagen sen sover han mer som en stock på em/kväll. Men ofta knorrar han ihop sig och får ett sånt hjärtskärande skrik så det är lätt att tro det är magen eller nått jag ätit men jag antar att det är överlevnadsångesten...

när brukar ni lägga för natt när de är såhär små?förstår att det är olika då barnet bestämmer såhär tidigt. Sen undrar jag vad de sover i på natten? Vet inte om jag har förmkt kläder för lilleman då det är läggdags, jag har bara kört på hans vanliga kläder,body,byxor,strumpor och sen täcke på det...

Tacksam för att ni tar er tid❤
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har för mig att vi brukade börja den sista måltiden för dagen runt åtta-tiden och sen typ 1,5 timme vaken då och sen var det läggdags. Ibland kom dock måltiden en timme tidigare och ibland en timme senare.. :wink: .Sen vid två månader la vi för natten kl åtta -sköönt!

Jag klädde liten i pyjamas med fötter inför natten efter badet och sen täcke på i sängen. I början hade han en liten bomullsfilt under täcket också men inte så länge.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Airam

Inlägg av Airam »

Hejsan!lilleman är nu lite över sex veckor och jag börjar komma in i vardagen mer och mer vilket är skönt. Han sover ganska bra på natten,somnar oftast halv nio nio efter lite bök och sover till två/tre om han fått bra med mat under dagen.sen vaknar han oftast vid fem och halvbökar på till sex,tror att det är nån rap/prutt sen det tidigare målet som spökar för det är svårt att få honom rapad då...några tips hör eller bara låta vara?sen undrar jag om han vaknar på dagarna efter kort stund ska jag ta upp honom eller vagna/buffa då för att se om han somnar om? Tänkte även kolla om det är ok för honom att somna i babysittern (av sig själv),blir oftast så vid middagstid då han ätit klart och är passiv i tex matlagningen men somnar när vi äter och han kanske ändå ska sova?lyfter bara över honom sen...
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

Ytterligare en fundering...på kvällen lägger vi A i vagnen i vardagsrummet och lyfter sedan upp vagnen när vi lägger oss men skulle ni hellre lagt honom i det rum han ska sova i för natten (på övervåningen) kanske rent av i spjälsängen då han ändå inte vagnas på natten?vad tror ni?
N 180607.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt idé att lägga honom i sängen direkt så slipper ni störa honom sen. Min son låg i spjälsäng sen vi kom hem från BB och det funkade jättebra. Är du orolig för att inte höra honom så finns det ju babyvakt, men det är faktiskt rätt så bra att man inte hör allt så lär de sig att fixa uppvaken själva.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"