Väcka eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammaT

Väcka eller inte?

Inlägg av mammaT »

Hallå!!

Ni som har barn där dagsömnen fungerar lika bra som den gör för vår Noah, brukar ni behöva väcka era barn eller vaknar de av sig själva?

Noah, 10 mån, har ett bra tag sovit 9.45- 10.30 och 13.30-15. Jag får alltid väcka honom och på sista tiden har det varit väldigt svårt på fm. Vill bara sova mer, tar jag upp honom somnar han om i knät eller blir väldigt ledsen.

Har de senaste två dagarna testat att låta honom sova klart istället.Då sover han ca 1,5 h. Har lagt honom efter mellanmålet kl 15 och väckt honom efter 45 min. Då är han visserligen lätt att väcka, men SÅ gring och väldigt dåligt tålamod. (Mamman som inte fått sova som vanligt efter lunch är inte heller på topp, men anstränger sig till tusen för att hitta på skoj...)

Tänkte testa det här schemat ett tag, men jag antar att det snart är dags att korta ner sovtiden, eller ska jag vänta tills något börjar krångla?
(Sover natt 19-7)
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Själv låter jag min son (4 mån) själv välja hur lång runda sömn han ska ha vid varje sovpass. Han vaknar nästan alltid självmant efter de sömnrytmsenliga 20 min, 45 min osv... Det tog mig lite tid att fatta att det gör skillnaden på hur vakenperioden ska komma att bli. Väcker jag honom så blir det nästan alltid kink, speciellt om jag skulle väcka honom innan han sovit klart (hans sovrundor blir oftast 1.5 h och en 20 min lur på tidig kvällskvist). Vårt dagsschema kan variera en del i innehåll men de yttre ramarna är alltid de samma (nattsömn mellan 19.00-07.00).
Min son skulle visserligen kunna sova ungefär 26 timmar per dygn, om han fick bestämma helt själv :lol: . Han är en riktig sjusovare.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

Jag ville bara berätta att jag aldrig väckt mina barn, (jag vet inte AW tycker att det är bra :? ) anledningen är att de blir på väldigt dåligt humör. De sov 2 ggr 2 timmar till årsgränsen, då det kommer en mellanperiod där det inte funkar med två lurar men fortfarande är lite långt till natten, men den går ganska snart över. Dessutom så sov de 12 timmars natt utan problem :D .

Nu verkar det som om det inte är jättevanligt att barn sover så mycket som mina, det blir ju 12+2+2, alltså 16 timmars sov per dag fram till ett år :shock: .
Man skulle ju kunna se hur mycket de sover om de får "välja", och om det blir problem till nattningen, eller :?:

Anledningen till väckning är ju, om jag förstår rätt, att man visar barnet att man ser till dess behov innan de behöver be om det. Men i mitt fall har jag ansett det bäst att de får sova "klart", vilket alltid varit 2 timmar på pricken, och det har funkat jättebra :!:
Kram! Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Ok. Tack!

Ska testa nu under "lovet" från tider att passa (Rytmik och babysim). Ska låta honom sova färdigt och se hur det blir då. Skönt för honom. Nattningen är aldrig några problem, där emot är han ofta vaken lite till och från mellan fem och sju på morgonen. Han klagar aldrig, verkar tycka att det är en mysig stund för sig själv!
Blir det värre med nattsömnen vet jag ju vad jag ska göra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"