Hur gör jag sen??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kajsa30

Hur gör jag sen??

Inlägg av Kajsa30 »

Hejsan!

Jag har nu kört enligt standardmodellen i en vecka nu och det funkar otroligt bra. Nelli (snart 4 mån) fattar direkt att hon skall sova när jag lägger henne nu vare sig det är i vagnen eller i sängen både dagtid och för natten. Problemet var ju mest dagen förut som var väldigt ostrukturerad.
Min undran är nu hur jag ska förbereda mig inför att hon skall klara hela natten sedan (när hon äter tillräckligt på dagen) eftersom vi inte har några direkta sömnproblem på natten. (Hon sover mellan 18:00-03:30, mat och sova till 06:00). Läser för tillfället SHN-boken och har läst på här inne också.

1. Måste jag kura stor stil eller kan jag redan nu smyga in ramsan när jag lägger så att den sitter när jag tror att hon klarar att skippa nattmålet??

2. Ska jag även införa en ramsa dagtid. Just nu har jag bara kört lite på känn och sagt lite kort att det är dags att sova och hon har köpt det men jag har ju inte ramsat för henne.

3. Ett problem till är ju detta med maten trots att jag matar väntar 15 min och matar igen får hon inte i sig mer än ca 150, stackarn tittar på mig som om jag är helt galen när jag försöker få i henne mera (håller på i en halvtimma ungefär). Vill ju inte att hon ska se maten som ett tvång och kanske inte vilja äta alls till slut. Nu har vi iallafall lyckats öka maten från ca 650 till ca 800 på ett dygn och det är ju rätt så bra men inte tillräckligt för att hon ska vara mätt hela natten.

Det var väl allt tror jag. Tack Anna för tidigare svar! Tycker detta forum är toppen.
Kajsa med Nelli- 05 Sanna -03 och Kevin -01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vilka trevliga nyheter :D Tack för varma ord, och pris och beröm :lol:

1. Nej, du måste inte kura i stor stil, men du blir tvungen att hjälpa henne sova över, och det kommer inte att räcka med ramsan från start. Ramsan ska avsluta vagning eller buffning som du kommer att få ta till (så öva :idea: ). Det blir beskedet. Sedan kan du fortsätta med påminnelsen, alltså bara ramsan och chansa på att det räcker. Du får lyssna av. Men allt det där läser du om i boken. Det handlar bara om att skippa nattmålet. Och det kan du göra rakt av när hon blir fyra månader. När hon väl somnat om "tror" hon att hon har ätit som vanligt och sover till 6. Efter några nätter har hon sina tolv timmar.

2. "översätt" det där du brukar säga till en godnattramsa som är rytmisk och mjuk och som du successivt börjar dra x3 och x4 medan du går allt längre bort.

3. En halvtimma är onödigt kort. Satsa på ännu mer trugande. Du kan göra en längre paus mellan varven (byta t ex) om du bara håller matningen inom en timme. Prövat med större hål i nappen? Matigare mjölk? Det finns fyramånaders"välling" som inte kallas välling.

3. Hon klarar natten fint på 800 g/dygn. Överlevnadsångesten är stillad och aptiten på dagen kommer bättre när hon inte äter på natten. Men det tar några dygn.

Lite mosad banan och andra fruktpuréer skulle inte skada, vid två mål (före flaskan) :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vill bara kommentera det om större hål i nappflaskan. En period åt Isak väldigt lite varje mål, 30-80 ml. Då bytte vi till napp med krysshål och helt plötsligt åt han 150-200. Krysshålen är "flexibla", ju mer barnet suger desto mer komme, så de kan styra det själva. Funkar både med ersättning och välling. Kanske kan vara värt att testa. Större "vanligt" hål funkade inte på Isak, han satte bara i halsen och blev jättelessen.
Kul att det går bra för er! Kram Kattis
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"