8-månaders :barnvakt, byta sovrum?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenni

8-månaders :barnvakt, byta sovrum?

Inlägg av Jenni »

Hej igen!
Oturligt nog ska vår bebis vara 8-månader just när alla julfester inträffar!!
Är det inget tal om att låta någon annan lägga just i denna tid???
Vi testade kvällen innan vi skulle bort, men det gick åt fanders totalt. Dessutom var det första gången vi skulle ha barnvakt! Hon gallskrek i 25 minuter! Ja, till och från alltså. Så vi bestämde oss för att lägga henne först och sedan sluta upp på festen. Men nu på fredag är det dags igen. Ska man glömma barnvakteri nu? Hon är reserverad för farfar och skräckslagen av min fars närvaro. Nu alltså, inte annars. Farmor och mormor går hittills hur bra som helst. Jag behöver inte vara närvarande.
När och om man har barnvakt och ska låta denna barnvakt lägga barnet som träning när man själv är hemma. Ska man följa med in i sovrummet och säga godnatt, eller ska man säga godnatt innan, upptagen med något annat?
Hon är van vid att säga godnatt till storebror och pappa innan vi går till hennes rum. Det är bara för att hon sover en trappa ner och pappa brukar lägga storebror och jag lillasyster eftersom hon godnatt-slurkas.
Eftersom hon var van vid det vinkade jag godnatt innan de gick ner till nedre våningen. Fick för mig att det skulle bli mindre undran då, eftersom jag alltid gör så. En gång när pappa skulle lägga ( första och enda gången ) följde jag med in i sovrummet och sa godnatt och gick ut, precis som du rekommenderat. Hon skrek förstås av undran när pappa la' henne. Han ramsade kvar för länge i rummet, tyckte jag. Jag ramsade sedan bekräftande utanför dörren. Fel el. rätt :?: . Det gjorde jag när farmor lagt henne också eftersom hon gallskrek då. Hon ramsade kvar för länge också och för många gånger och var på väg in i rummet igen för att ramsa, då jag haffade henne och drog ut henne och avvaktade en stund. Man kan tydligen inte vara nog så nogrann med information :shock: . Jag hade t o m skrivit vad som gällde och plastat in!! På ena sidan ramsan, på andra sidan lite punkter.

Ska man vänta med att byta sovrum för en 8-månaders?? Hon sover själv nere på ett kontor i källaren, och av hälsoskäl ( rummet intill som man måste gå igenom är en verkstad full med medel av diverse slag ) vill vi flytta upp henne så snart som möjligt. Har inte kunnat göra det tidigare p g a renoveringar.

Tack på förhand för svar! :D
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite röra här :roll: Kuras hon eller är hon kurad :?:

Det är under kurens första fyra kvällar man lägger tillsammans, dvs med båda inne i rummet, liksom man väcker tillsammans på morgonen, detta för att bekräfta varandra så att lillla barnet vet att vad som gäller, gäller för "alla".

SHN-kuren är en process och det som gäller först gäller inte sedan :shock: och ännu mindre alltid :shock: :!:

Ramsas det inne i rummet :?: Ingen bra idé. Möjligen första och eventuellt andra natten av kuren kan man påbörja ramsan inne i rummet och gå ut med den. Men redan andra natten ska ramsan ta över och då menas utifrån :!: Snart ska man sedan kunna ramsa varifrån som helst - som t ex från den egna sängen, om och när barnet vaknar till och ställer frågor i andra rummet.

Att "träna" barnvakteri är en onödig omväg, som gjord för att förvirra. Om du eller pappa brukar lägga barnet, förstår man ju inte varför någon annan ska göra det, om du eller pappa är hemma. Då frågar man vad som gäller och vadan dessa nya konstigheter kan tänkas betyda.

Ett kurat barn som har sin goda sömn kan läggas var som helst och av vem som helst. Men är denna vem som helst inte pappa eller mamma, får faktiskt de ömma fölräldrarna flytta på sig - gå, helt enkelt. Ur huset. Inte vara där. Ty så länge de är där, eller någon av dem, är de centrum för lilla barnet och barnet kommer att söka sig till sitt centrum för att ha det att orientera sig ifrån (begå tillvaron där och då, hur den nu ser ut).

Funkar saker och ting med t ex farmor, tycker jag ni säger hej då samfällt till barnet som sitter i famnen på farmor, och går, ut genom dörren, glada och vinkandes, och farmor vinkar också, och hjälper barnet vinka. Sedan är dörren stängd om er. Då kommer barnet att betrakta farmor som sitt centrum. Och lätt låta sig läggas, ramsas och lugnas av henne.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Visst kan ni flytta upp henne på stört - men räkna då med ett par kvällars/nätters förnyade acklimatiseringsfrågor :!: Och svaret på dem är alltså betryggande ramsa x 4. Inte trafik :D (Däremot kan man alltid gå in när hon sovit tio minuter - inte tjugo - och lägga rätt, stoppa om etc.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"