är jag för snabb???? Vaknar oftare...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

är jag för snabb???? Vaknar oftare...

Inlägg av arvids mamma »

Arvid kurades för ca 4 mån sen och det har funkat relativt bra...varit lite ´problem med dagslurarna och vargtimme...( han är nu 10 mån)

Men jag har en fråga: Han har börjat vakna lite oftare på natten nu de senaste veckorna. Rädd som man är att han inte ska somna om så har vi ramsat så fort han har vaknat, oberoende av vilken tid han vaknat. Har detta gjort att han inte kan somna om själv utan måste höra ramsan?? Vi har försökt att hålla ut så länge som möjligt och inte gått in, men när han varit vaken i 45-60 min har vi gått in och solfjädrat honom till lugn och sen ramsat ut....men han har ju inte skrikit så det varit KRIS! Han har bara så himla svårt att kkomma till ro att det känns som om han behöver hjälp med det. Kl kan vara 21 eller 04, det spelar ingen roll.

Detta har gjort att jag sover urdåligt!! :cry: Jag måste ha öronproppar för att komma till ro. jag försöker säga till mig själv att ansvaret ligger hos arvid att somna om, men det känns som om jag ligger på helspänn hela tiden!!! reagerar vid minsta ljud, det har verkligen gått till överdrift för mig..

Någon som har något bra tips eller kan tala om för mig vad vi ska göra....?!
kan det bero på drömmar som gör att han vaknar till?
vi har svalt i sovrummet, men i och med att han sparkar av sig täcket ofta, så blir han ju så kall och blir därför ofta förkyld.... han kanske fryser????
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

1. Man blir INTE förkyld av att bli kall. Det finns inget samband. Det finns studier som visar att om man blir RIKTIGT nedkyld, så KAN det vara så att kroppen jobbar så hårt för att bli varm att den lägger immunförsvaret åt sidan ett tag, och då blir mer mottaglig för t.ex. förkylningsvirus. Men inte om man är lite kall om fötterna.

Skaffa en gosig flanellpyjamas och en tunnare filt, så kanske han behåller det på sig.

Om du ramsar så fort han vaknar, somnar han fortare då? I så fall finns det ju ingen anledning att vänta på att han ska vakna till ordentligt. då lär ju du också somna till snabbare, än om du ska ligga och lyssna på hans pladder om nätterna.

Vi hade också perioder när Vera vaknade några nätter och inte kom till ro. Då gick vi helt enkelt in och solfjädrade kort och ramsade. Det funkade för oss och efter några nätter så sov hon över detta igen.
Men här får man givetvis passa så att man inte fastnar i ett springande så att det blir underhållning på nätterna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Det är ju det man är rädd för; att man fastnar och att det blir underhållning istället.
Jag ramsar oftast så fort han vaknat till, de flesta gånger somnar han om med en gång men ofta så ligger han och "gnäller" ca 15 min....om det är tidigt på kvällen. men ibland om han vaknar till kl23/24 så kan han vara vaken och missnöjd i 60-90 min...för att inte snacka om vargtimmen. Det är så omväxlande så därför kan jag inte slappna av och sova. Ena natten sover han 19-6 och andra natten kan han vakna flera gånger. det vore så skönt att veta " att nu sover han hela natten" .Ibland kan han ju vakna vid 4-tiden och inte somna om förrän han ska upp... :cry:
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Oj vad skönt att höra att det är fler som har fått det att funka men inte fullt ut. Vår 8-månaders (nästan 9) kurades också för 4 månader sen och vargtimmen är fortfarande inte över riktigt. Han ska bajsa och sen somna om (med bajs i blöjan :shock: ). Men jag somnar ju inte om :evil: ! Och inte storebror. Så det är för trist. Ska försöka få allt att funka till 100% nu. För det SKA bara funka. När vargtimmen började funka så tror jag han kom in i 8-månaders trasslet. Så jag hoppas det blir bättre nu. Ska se över schemat också.

Så mycket tips hade jag tyvärr inte att ge er!
Madeleine
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"