Vägrar sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maxikaxi

Vägrar sova

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

Jag är ny här på forumet, men har kört shn på min son Alvin (4.5 månad) i två veckor. Nätterna funkar jättebra. Han sover som han ska 20-07. Vissa kvällar är han lite gnällig och gråter. Särskilt om vi varit ute och gjort något ärende som bvc och dylikt.
Dagslurarna är däremot rena maktkampen. Enligt vårt schema har han 4 dagslurar:
8:30-10
11:30-13
14:30-15:15
17:30-18:15

De två sovpassen på förmiddagen är de som funkar bäst. Han protesterar som bara den i cirka 25 minuter, sedan sover han 45 och därefter sätter han igång och protesterar igen. De två sovpassen på eftermiddagen sover han inte alls. Han ligger och protesterar hela sovpasset. Vi vill absolut undvika och buffa honom, men när han ligger och protesterar hela sovpasset, måste vi ju buffa. Även om vi buffar honom så somnar han inte, han blir bara så pass lugn att vi kan ta upp honom. Allt detta innebär i alla fall att han är outhärdligt trött på kvällen.

Snälla hjälp oss
Jenny
br

Inlägg av br »

Hej
Utan att ha hunnit tänka sådär jättemycket så skulle nog jag göra kväll kl 19 istället för 20 och skippa den där sista sovningen. Då får du 12 timmar natt.

Du får nog fler förslag
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Gör kväll vid 19 och slopa sista luren! Du kan också ha två timmar vaket emellan lurarna så att det inte blir för långt mellan tredje luren och natten! Det var mitt heta tips!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej! Eftersom nätterna funkar men inte dagarna skulle jag föreslå följande:
natt 20-07
07 frukost
9-11 daglur 1
11 lunch
13-14.30 daglur 2
14.30 middag
17-17.45 lur 3
18 kvällsmål
19.30 nattslurk
20 nattinatti

Detta om ni har fungerande nätter och vill ha barnet vaket lite längre på kvällen för att kanske hinna träffa pappa, eller annat skäl?
Vårt schema för vår 4,5-månaders son ser liknande ut fast vi har lite längre lurar de två första och bara tio timmar natt. Sömnbehovet för barn 3-4 mån är 15,5 timmar och för 5-6 mån 15 timmar enl AW. Ifall ni får schemat ovan att funka borde ni kunna ha det ett tag framöver och sen minska någon kvart eller halvtimme när sömnbehovet sedan minskar när barnet blir äldre, alt skippa kvällsluren senare.
ca 2 timmar vakentid är det som verkar lagom för vår son, sen blir han kinkig och det brukar aldrig vara några problem få honom att somna på dagarna,tar 0,5 - 5 min. Framhärda med sovtiderna på dagen när ni väl bestämt er så sitter de snart. lycka till! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej igen,

Tack för era förslag!

Vi har nu provat under två dagar ha natt 19-07 och skippa sista luren. Daglurarna börjar gå bättre. Det tog bara 5 minuter för honom att somna första dagsluren :D . Han vaknade dock efter 45 minuer, men somnade om på ramsan.

Däremot vaknar han tidigare på morgonen, men det kanske tar ett tag innan han fattar att han ska sova en timme längre än tidigare. I morse vaknade han efter sex och ville inte somna om. Efter bestämd 4xramsa, lugnade han ner sig och då tog jag upp honom.

God Jul och Gott Nytt År :santa:
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"