ilska på morgonen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gossebarnsmamman

ilska på morgonen

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Några mornan vaknar lilleman en timme före morgon. Han får en tydlig och bestämd ramsa. Ibland måste vi lägga honom tillrätta (därför att han ligger under täcket nere i fotändan av sängen) . Men i övrigt får han ligga själv och gny, gnöla, trilska och låta. Ibland blir han riktigt arg.

Jag tror att jag har läst här någon gång att det kan ta upp till 45 min att få dem att somna om på morgonen. Men vi lyckas aldrig då han väl har trissat upp sig. Och sedan kommer morgontiden och då jobbar jag bara för att få honom lugn så att jag kan plocka upp honom utan att han är arg eller ledsen.
Då brukar han oftast äta jätteivrigt. Verkar som om den jobbiga morgontimmen gör att han vill vara extra nära då och äta extra mycket. :?:

Till min fråga.
Ska jag bara vänta ut honom på morgonen efter jag gett ramsan? Och när tiden är inne för morgon måste han vara helt lugn och tyst när jag glatt säger god morgon? Nu brukar jag störta in i någon paus (antar att det är en paus) mellan hans små vredesutbrott.

Kram
Gossebarnsmamman
Gossebarnsmamman

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Vad gör jag?
HoppMorAnnika

Inlägg av HoppMorAnnika »

Hej, det där känner jag igen. Nu vet jag inte hur gammal Lilleman är men det spelar väl ingen roll. Jag gjorde så att jag ramsade bestämt en gång som du också gör och väntar tills det är god morgon - kunde ta uppemot en timme eller så, andvänd marginalkvarten. Jag försökte gå in i rummet när det var tyst (när de hämtade andan eller för ett ögonblick hörde att jag var i närheten - du vet säkert vad jag menar). Sen kliva in glad i hågen och hälsa lilla solstrålarna (inte) godmorgon, prata och titta på saker i rummet, peka på lampa, lägga uppmärksamhet på nåt annat. Sen plocka upp en unge blixtsnabbt när denne tillfälligt blev tyst. Alltså försöka undvika ta upp en högljudd unge. Ignorera iskan och var glad.

Som du redan vet naggas tålamod och eget humör i kanten men det kommer att vända om du inte ger upp. Det tog veckor, snudd på månader innan min lilleman gav sig. Sen har det gått lite i perioder.

Hoppas fler svarar på ditt inlägg. Lycka till.
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"