Theo (snart fyra år) sover bra, men vaknar i perioder tidigt på morgonen. Han ropar in oss, frågar om natten är slut. När vi svarar nej så somnar han oftast om utan protester. Sen när han vaknar efter sju så ropar han in och och frågar samma sak, för att då få svaret att Ja, det är morgon nu.
Funderar på om vi ska börja väcka honom sju också? Om han vänjer sej vid att bli väckt och "litar" på det, kanske han lär sej att han inte behöver ropa och fråga varje gång han vaknar till? Kanske kommer vi med hjälp av väckning till ett läge där han vet att vi väcker när det är morgon, och därför behöver han inte undra och fråga om det när han vaknar?
Det enda som känns fel är att han inte alltid får sova ut på detta sätt. Han vaknar i bland halv 7 men andra dagar sover han till 8. De dagarna känns det ju fel att väcka 7. Förstår ni mina funderingar?
Han läggs för övrigt 19.30 och somnar väl nån kvart senare. Räcker 11-11,5 timmar för en fyraåring?
Funderar på att införa väckning på sto
Funderar på att införa väckning på sto
jag tror att dom ska sova 12 timmar har jag läst någonstans
vi lägger ju Maja kl 19:00 sen får Elias nattslurkan direkt efter det och det funkar skitbra, Maja brukar vakna ungefär samtidigt som Elias, Ibland lite tidigare så då ligger vi och viskar lite i sängen först och småpratar lite
kram
vi lägger ju Maja kl 19:00 sen får Elias nattslurkan direkt efter det och det funkar skitbra, Maja brukar vakna ungefär samtidigt som Elias, Ibland lite tidigare så då ligger vi och viskar lite i sängen först och småpratar lite
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Han behöver 12 tim sömn. Håll tiderna i båda ändar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vill bara säga att denna lilla "minikur" på storebror verkar falla ut väldigt bra. Vi förklarade precis för honom vad som gäller och han är vädligt bekväm med arrangemanget, det märks. Vet inte om det är en slump, men på dessa dagar har han inte ropat in oss en enda gång. I morse sa han att han hade vaknat vid 6 (han har naturligtvis ingen koll på vad klockan var, men han förstod hur som helst att det inte var morgon), satt upp i sängen en stund och la sej sen och väntade på att jag skulle väcka honom. Detta är hans egna ord. Tror detta är jätteskönt för honom, han vet att vi väcker honom när det blir morgon, och att han inte "missar" nåt. T ex tycker han det är jätteroligt att följa med och väcka lillebror.
Nu försöker vi tidigarelägga nattningen så att han ska få sina timmar. Han ligger i sängen 12 timmar, men sover kanske 11,5.
Hej Kattis!
Jag har haft exakt samma funderingar hur föräldrar gör egentligen?
Vi gör så här, precis som du tänkt, fast vår son är inte kul att väcka
så jag låter honom sova färdigt och ligga och dra sig en stund för annars är han inte kul
heller. När han har vaknat till brukar han ligga och sjunga eller prata och då går jag in (efter en liten stund) och Gomorrar. Låtsas förstås att det just då är dags att vakna.
Han brukar sova tolv timmar. Just nu sover han tolv och en halv, ibland tretton timmar. Mycket sjuka hos dagmamman, men han klarar sig. Han har ofta sovit bort infektioner. Är det OK Anna att man låter dem sova färdigt???
Vi hade också nattstrul ett tag efter det att vi bytte från spjälsäng till vanlig säng mitt i trotsåldern dessutom. Jag gick med på det till slut eftersom jag hade bäckenproblem med den nya bebisen i magen och inte ville lyfta. Killen fick ju helt plötsligt ansvaret på sina axlar att avgöra hur mycket han behövde sova per natt
. Oj, oj, oj!
Det fick vi som sagt rätta till med:
- Vi hämtar dig imorgon bitti när det är dags att vakna. Du behöver inte ropa eller komma upp. OK?
Ropade han ändå (vilket han gjorde i början) var det bara att påminna. Om det så egentligen var dags att vakna. Så fick man vänta ett tag och sedan gå in och Gomorra.
Nattvandrade (vaken) gjorde han också, men det är en annan historia.
Nu sover han sött som en prins hela natten och litar till oss som väckarklocka. Man kan ju tänka sig själv hur kul det vore att vara utan klocka/väckarklocka. Tänk och gå upp och titta på köksklockan om man vaknar till på natten och inte vet om klockan är tre, sex eller nio. Jobbigt! Eller att behöva väcka någon för att fråga varje gång
Så underbart att veta att man får sova tills någon underbar älskling kommer och kysser en godmorgon och som dessutom vet exakt hur mycket man behöver sova för att vara pigg och orka med dagen.
Hej hopp!

Jag har haft exakt samma funderingar hur föräldrar gör egentligen?
Vi gör så här, precis som du tänkt, fast vår son är inte kul att väcka
Han brukar sova tolv timmar. Just nu sover han tolv och en halv, ibland tretton timmar. Mycket sjuka hos dagmamman, men han klarar sig. Han har ofta sovit bort infektioner. Är det OK Anna att man låter dem sova färdigt???
Vi hade också nattstrul ett tag efter det att vi bytte från spjälsäng till vanlig säng mitt i trotsåldern dessutom. Jag gick med på det till slut eftersom jag hade bäckenproblem med den nya bebisen i magen och inte ville lyfta. Killen fick ju helt plötsligt ansvaret på sina axlar att avgöra hur mycket han behövde sova per natt
Det fick vi som sagt rätta till med:
- Vi hämtar dig imorgon bitti när det är dags att vakna. Du behöver inte ropa eller komma upp. OK?
Ropade han ändå (vilket han gjorde i början) var det bara att påminna. Om det så egentligen var dags att vakna. Så fick man vänta ett tag och sedan gå in och Gomorra.
Nattvandrade (vaken) gjorde han också, men det är en annan historia.
Nu sover han sött som en prins hela natten och litar till oss som väckarklocka. Man kan ju tänka sig själv hur kul det vore att vara utan klocka/väckarklocka. Tänk och gå upp och titta på köksklockan om man vaknar till på natten och inte vet om klockan är tre, sex eller nio. Jobbigt! Eller att behöva väcka någon för att fråga varje gång
Så underbart att veta att man får sova tills någon underbar älskling kommer och kysser en godmorgon och som dessutom vet exakt hur mycket man behöver sova för att vara pigg och orka med dagen.
Hej hopp!
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.