Förkylt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Förkylt

Inlägg av Myra »

Hej.

Måste fråga lite hur man gör när de små liven är förkylda? Lilla Johanna som bara är 2 1/2 månad har blivit dunderförkyld (snorig o hostig men ingen feber). Jag kör standardmodellen på dagarna men de två senaste nätterna har varit hemska. Jag har inte behövt vagna tidigare, hon har sovit rätt bra på nätterna förutom ett lite för långt nattmål vid 3-4 tiden. :)

De 2 senaste nätterna har jag lagt henne i vagnen för hon vaknar otroligt ofta och hostar och har jobbigt att andas med näsan full i snor (använder Renässans o NäsFrida men ändå :D ) Så fort hon har börjat böka o jag hör att det här kommer att sluta med gråt har jag vagnat henne (som om stupet var nära!) Hon har direkt tystnat och jag har avslutat med några små skakningar. Lagt mig och det har kunnat gå 1 min eller 5 eller 10 men så har hon satt igång igen. Inatt sov hon inte mycket från kl 2 på natten....Vid fyratiden började hon gråta och jag tog upp o ammade. Hon somnade aldrig om ordentligt efter det heller. Det känns som att det måste vara pga förkylningen för hon har som sagt var sovit hyfsat bra tidigare!? Känns som att jag inte vill att hon ska börja gråta för hon verkar ha ont i halsen/bröstet när hon hostar/gråter (hon är riktigt rosslig).

Gör jag fel? Någon som har tips på vad man kan göra för att förbättra nattsömnen vid förkylning?

Jag hade tänkt försöka få bort nattmålet men det känns som att det inte riktigt är läge för det just nu för då kan det ju bli en del gråt :( ?

/Myra
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Förutom Renässans och NäsFrida brukar jag höja huvudänden på sängen, då blir det lättare att andas. Är det tillräckligt illa kan de få sova i bilbarnstolen när de är så små.

Det finns en bunt trådar om detta också, sedan förra förkylningssäsongen om du går via Search.

Krya på er!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Myra

Inlägg av Myra »

Tilläggas bör att hon sover på mage med andningslarm (har flyttat det från vaggan till vagnen)....

Ja jag ska läsa lite "gamla" trådar om detta.. :D

Känner bara att man vill inte att den hyfsat goda sömn hon haft inte skall försvinna i o med den här förkylningen så jag har inte tagit upp henne annat än för att ge nattmålet.
/Myra
MarieH

Inlägg av MarieH »

Jo, mina sover också på mage normalt, men är de genomförkylda så är det svårt. Själva liggandet gör att slemhinnorna svullnar och det blir svårare att andas. Höja huvudänden och magläge går bra ihop, men inte bilstolen förstås. Med vagnen kan du alltid köra upp ena hjulparet på något när den står still.

Jag hade inte heller tagit upp i onödan, nu behöver hon all sömn hon kan få. Glöm inte marginalkvartarna (och marginalhalvtimmen på kvällen), de kan du använda för att ge henne mer sömn om hon behöver.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Myra

Inlägg av Myra »

Ja idag har hon verkligen sovit mycket....
8.45-10.45 (2h)
12.15-14.15 (2h)
15.30-18! (2,5h)
och somnade nu kl 20 redan! Brukar normalt somna mellan 21-22 så nu återstår bara att se hur natten blir.. :?: Det är väl bara att förbereda sig på en tuff natt så kanske man blir glatt överraskad.
/Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nezeril näsdroppar är mer effektiva än koksaltslösningen. Nezerli är avsvällande och underlättar rosslandet och finns att använda från 1 månad.

:D Krya på er!
Myra

Inlägg av Myra »

OK det var ju bra att veta att det finns Nezeril från 1 månad, visste jag inte.

Nä inte somnade hon kl 20 inte, vaknade 20.45 igen och det känns som sagt var inge bra att hon ska ligga o gråta/skrika i med den rossliga halsen så jag tog upp och hon har ätit, ätit fram tills nu 22.30 (puh).Ja det blev ju inte alls bra, alldeles för sent att somna för natten, nu känns det inge bra.
/Myra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"