Jag vet att jag kan gå tillbaka och leta, men det underlättar livet kolossalt för en mångsvarare om du skriver barnets ålder i en liten presentation nertill, gärna när du började kuren också
Ja, så länge du går in till slut, för att han skriker dig till sig, kommer han att tro att det "ska" vara så, när mamma har vakten. Hon ska komma, annars är det något fel (farligt, vargen). Så HAN bryter inte mönstret. Det måste du göra. Och det finns bara ett sätt - att envisas med ramsan och INTE gå in. Att inse att man faktiskt oroar och stör, i motsats till att lugna. För vore det lugnande, att du går in och gör saker, skulle han inte fortsätta med samma envisa frågor och protester natt efter natt utan verkligen sova, trygg i sig själv. Det är han alltså inte med dig och det är ju en förfärande insikt, men dit har du redan nått alldeles själv
Så jag tycker absolut du ska lyssna till dina egna lösningsaningar här. Låt pappa bryta mönstret så pass länge och konsekvent att lilla älsklingen faktiskt börjar sova hel natt. Det betyder inte att han "föredrar" pappa eller att pappa är bäst, bara att pappa verkligen fungerar lugnande. Och då finns ingen anledning att inte tacksamt ta fasta på det.
Själv kommer du då in senare och skördar frukterna

Och går då naturligtvis inte in någon enda gång.
VAd man kan göra är att "frivilligt" gå in, alltså för att man själv vill och tycker man behöver det, inte för att barnet skriker en till sig. Då väntar man tills han sovit i tio minuter (inte tjugo) och kollar att allt är bra. För sin egen sinnesros skull

Lägger rätt, stoppar om osv.
Ska nu pappa ta över vilket jag verkligen rekommenderar, satsa då du på att vara desto roligare inför nattningen. Riktigt kul ska han ha med dig, just dig

Och sedan vinkar du hej då och GÅR, direkt när pappa lägger.