pappa bäst?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin Svedberg

pappa bäst?

Inlägg av Karin Svedberg »

Hej igen!

Har verkligen skärpt till mig med attityden. Men det verkar inte ha övertygat min älskling, som numera vaknar till flera gånger per natt och är vaken allt längre stunder. Han vaknar redan vid 11-01 tiden och oftast en gång till senare på morgonkulan(4-6.30) och är riktigt ledsen redan när han vaknar till, gråter häftigt. Det kan ta bortemot 1- 11/2 timme innan han somnar om. :!: Eftersom han vaknar med häftig gråt går jag till honom relativit fort och ramsar för han somnar definitivt inte om själv i det tillståndet har jag märkt. Han är alldelses för ledsen för det. Påminner med pangramsor, avvaktar, bekräftar med mjukare ramsor och märker att han byter ledsenheten mot ilska och så är han är tyst bortemot 10 minuter (så helt fel ute kan jag ju inte vara). Jag tror att han somnar om, men så tar det ny fart. Och så håller det på så.......Till slut står inte jag ut med att han gråter, för det eskalerar slutligen och inga ramsor i världen biter. Och det är verkligen inte fråga om skrik utan hulkande, snyftande vrålande gråt. Han är riktigt olycklig. Så jag går in.......Tillrättaläggande+solfjäder ut o ramsa. Gråten tilltar ännu mer....Till slut buffar jag.... :oops: Flera gånger och han somnar slutligen.

Detta händer aldrig de nätterna som pappan har vakten om honom :!: (vi sover vakt varann natt). Det är precis som om att när sonen hör min röst, blir han automatiskt ledsen för han vet att jag slutligen kommer in. Kan det vara så eller inbillar jag mig? :? Ska vi helt enkelt låta pappa ta hand om flera nätter i rad för att häva det dåliga mammamönstret?

Fortfarande förtvivlad :cry:
Karin

ps. Dagslurar och läggning fungerar mycket bättre, tack vare tidigare tips och råd, allt är inte nattsvart även om det känns så om natten d.s. :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D :D Jag vet att jag kan gå tillbaka och leta, men det underlättar livet kolossalt för en mångsvarare om du skriver barnets ålder i en liten presentation nertill, gärna när du började kuren också :wink:

Ja, så länge du går in till slut, för att han skriker dig till sig, kommer han att tro att det "ska" vara så, när mamma har vakten. Hon ska komma, annars är det något fel (farligt, vargen). Så HAN bryter inte mönstret. Det måste du göra. Och det finns bara ett sätt - att envisas med ramsan och INTE gå in. Att inse att man faktiskt oroar och stör, i motsats till att lugna. För vore det lugnande, att du går in och gör saker, skulle han inte fortsätta med samma envisa frågor och protester natt efter natt utan verkligen sova, trygg i sig själv. Det är han alltså inte med dig och det är ju en förfärande insikt, men dit har du redan nått alldeles själv :!:

Så jag tycker absolut du ska lyssna till dina egna lösningsaningar här. Låt pappa bryta mönstret så pass länge och konsekvent att lilla älsklingen faktiskt börjar sova hel natt. Det betyder inte att han "föredrar" pappa eller att pappa är bäst, bara att pappa verkligen fungerar lugnande. Och då finns ingen anledning att inte tacksamt ta fasta på det.

Själv kommer du då in senare och skördar frukterna :lol: Och går då naturligtvis inte in någon enda gång.

VAd man kan göra är att "frivilligt" gå in, alltså för att man själv vill och tycker man behöver det, inte för att barnet skriker en till sig. Då väntar man tills han sovit i tio minuter (inte tjugo) och kollar att allt är bra. För sin egen sinnesros skull :D Lägger rätt, stoppar om osv.

Ska nu pappa ta över vilket jag verkligen rekommenderar, satsa då du på att vara desto roligare inför nattningen. Riktigt kul ska han ha med dig, just dig :lol: Och sedan vinkar du hej då och GÅR, direkt när pappa lägger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Karin Svedberg

Inlägg av Karin Svedberg »

Tack för svaret!!!!...ibland har jag lite för bråttom :oops:
Sonen är 8 månader om några dagar och vi startade kuren för exakt en månad sedan. Jag anar att ett visst mått av 8-månaders ångest har smugit sig på och spökar i sammanhanget, då han ofta på dagarna kryper fram till mig, gnäller och vill bli buren. Jag har fått lite tips i shn-boken om detta, men skulle gärna vilja läsa mer. Får nog önska mig Barnaboken i julklapp :lol:

Ni ska vi köra stenhårt med pappa på nätterna ett tag framöver! Känns ännu mer rätt eftersom sonen mycket riktigt i natt (pappanatt) enbart vaknade till en gång, blev ramsad somnade om, sov sedan hela natten och vaknade lugn och glad!

kram
Karin (mamman med de många vargarna i släptåg....)
ps. du är numera utsedd till familjens sovängel ds.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Jag blir så glad :lol:

Jag tror du skulle ha stor glädje av Barnaboken :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"