Kan vi verkligen lyckas?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ylvalina

Kan vi verkligen lyckas?

Inlägg av Ylvalina »

Jag har en liten pojke på 10 veckor som vi ej börjat kura ännu. Vi håller på och läser på om metoden.
Men under tiden kör vi någonting som vi tror påminner om SHN-kuren. Vi lägger honom på mage och klappar honom i rumpan tills han lugnar sig. Slutar precis då vi känner att han "går ner i varv" och sätter igång igen då han "varvar upp". Vi kör ingen ramsa på honom.
På dagarna går det ganska bra, även om vi ofta lägger honom när han redan sover/halvslumrar, och då behöver vi ju i regel inte klappa rumpan alls. Men på kvällarna går det sämre. Han är ofta väldigt uppskruvad, och protesterar ganska vilt i ca 5-10 minuter vilket känns jättejobbigt.
Vi har ju kört på såhär i ca 2,5 vecka nu, men det verkar liksom inte gå lättare med tiden. Han verkar inte alls förstå att klappandet betyder sova. Så därför undrar vi ju om SHN-kuren verkligen kan fungera på honom.

På natten så klappar vi honom till sömns, varefter han vaknar efter ca 2-4 timmar. Har det bara gått 2 timmar så klappar jag honom igen, men har det gått 4 timmar så brukar jag lyfta över honom till mig och ge mat. Mest för att jag är orolig att han är hungrig. Sedan sover han hos mig resten av natten.

Tror ni att han blir förvirrad av att jag helt plötsligt lyfter över honom och ger mat på natten, och att det är därför han inte verkar förstå att magliggande i sängen samt klappande betyder sova?

Det låter kanske förvirrat, men det känns ju som om vi gör fel eftersom han inte förstår.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Tänk på att det viktigaste för din lille kille är att han är mätt i magen. Ge honom så mycket mat som det bara går att få ner. Ge dig inte förrän det inte går att få ner så mycket som en droppe till.
All matning ska ske inom en timme. Sedan ska det gå treochenhalv till fyra timmar mellan starten på varje mål.

Du har lite vargar att jaga bort. Har han förutsättningarna att sova (mätt, glad och trygg) så finns det ingen anledning för dig att oroa dig (t.ex. att han är hungrig). Han klarar och behöver 8 timmar sammanhängande sömn utan mat. Han behöver få sova för sig själv - gosa, mysa, äta ska man göra när man är vaken. När man sover ska man sova. Och visst kan det förvirra honom när du ger honom olika budskap.
Du ska planera ett schema, som innehåller 8 timmars sammanhängande nattsömn och totalt 16 timmars sömn per dygn.

Har du läst om standardmodellen? Den kanske är mer rätt för dig just nu, än den riktiga kuren. Läs här på hemsidan, så kan du själv bilda dig en uppfattning.

Något förvirrade svar, men hoppas det gav något!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Jag är ganska införstådd i vad standardmodellen innebär, och jag försöker verkligen att göra som det står att man ska göra. Jag försöker verkligen truga på honom mera mat ända tills han bokstavligen brottar sig bort från bröstet.
Jag får ju dock erkänna att jag är väldigt osäker på om min mjölk räcker, och faktumet att han går upp fint i vikt (han väger nu 6 kg) kan liksom inte få mig kvitt känslan. Men samtidigt så verkar han ju inte vilja ha mer hur jag än trugar och trugar.....
Han är vaken 1,5-2 timmar åt gången, men därefter sover han väldigt olika länge. Ibland sover han 30 min, ibland 1 h och ibland 2,5 timme, men man vet aldrig när på dagen de olika passen inträffar. När han sovit t.ex. bara 30 min, så blir man ju osäker på om anledningen till att han vaknat var hunger.

Borde jag egentligen "tvinga" honom att sova 2 timmar varje sovpass efter att han ha varit vaken ca 2 h? D.v.s. klappa/buffa honom tills han somnar om?

Grejen är ju den att han vid detta laget borde insett att magläge i sängen innebär sova (det har ju ändå gått 2,5 vecka sen vi började). Men likväl blir det ändå skrik när vi ska lägga honom inför natten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

:D Jag vågar påstå rätt säkert att SHN-kuren skulle fungera alldeles utmärkt på din lilla älskling också - brukar säga att så länge lilla barnet är gjort av kött och blod, går det alldeles utmärkt att hjälpa verebörande till den goda sammanhängande nattsömn som små barn, i likhet med alla andra människor, behöver och vill ha.

Men jag kan verkligen varken skriva under på att den förvirrade och förvirrade icke-kur ni använder hjälper honom (om ovanstående är ert mål) eller har särskilt mycket att göra med Sova hela natten-kuren.

Som man inte får lov att misshandla, för då blir Anna mycket sur :evil: Jag har arbetat ut den genom praktik i decennier och gjort det mycket, mycket noga in i minsta detalj för ATT den ska kunna hjälpa snabbt och effektivt - och det gör den. Men då krävs att de ömma föräldrarna genomför den som den ska genomföras - inte vanhelgar den :shock:

Annars utgår verkligen ingen garanti :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Hmm, jag hade nog på känn att du skulle tycka så Anna....
Självklart vill jag hjälpa min lilla kille, men jag tycker att allting verkar sååå himla svårt.
Egentligen borde det ju inte vara så svårt att ge mat, mera mat och ännu mera mat, men det tycker jag faktiskt att det är. För efter att ha ätit från båda brösten så bara kränger han, och försöker jag truga på honom bröstet igen så börjar han skrika, varpå jag tolkar det som att han inte vill ha mer. Men han verkar ändå inte sova något gott efter att han varit vaken sina 1,5-2 h. Idag har han t.ex. bara sovit 30 min i stöten som längst, och jag har verkligen ingen aning om varför han vaknar.
Ibland känns det nästan som om jag vill övergå till flaskan helt och hållet bara för att veta hur mycket han får i sig, men det känns ju också himla dumt när han ändå gått upp så fint i vikt på min mjölk.

Standardmodellen låter ju jättebra, men du Anna får det ju att låta som om alla barn automatiskt sover 2 timmar efter att ha fått mat, mer mat och ännu mer mat. Eller är det så att man måste lära bebisen att den ska sova 2 timmar?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
En kompis till mig har en dotter som hade klassisk kolik. När Jag fick tag i barnaboken (tyvärr långt senare) så pratade vi om det där med mat och att tjejen kanske inte fått tillräckligt med mat. Mamman trodde inte alls på det eftersom hon gick upp så bra i vikt. Och att hon inte ville äta mer när hon trugade. Men hennes mjölk sinade när dottern var tre månader.
Jag tror ändå att maten inte riktigt räckte och att tjejen ínte ville ha bröstet för att det helt enkelt inte fanns mer kvar. Däremot fanns det tillräckligt för att rent fysiskt räcka till tillväxt.

Pröva med att ha en flaska ersättning klar till sista slurken. Är han intresserad och äter så kan det vara så att mjölken inte räcker (för att han ska känna sig trygg). Vill han inte ha, så är det ju inte där felet ligger.

Det jag känner är att DU måste ta kommandot. Du kan inte förväntadig att en 3,5 månaders kille vet att han behöver sova och hur han ska komma till ro. Det är din skyldighet att få honom till ro och ge honom förutsättning för god sömn. Då får man på inga villkor visa sin oro. Varje liten tanke som är en fråga från din sida, märker han av. Så fort du blir osäker så undrar han vad som är fel och undrár om det är någon fara som hotar. Det märks direkt. Så på med attityden (även om du måste spela teater, så måste du visa att du vet exakt vad du gör och du gör det för hans skull).

Vagna tror jag är lättast. Vagna KORT så att han lugnar sig. Ge honom tid att komma till ro. Gör han inte det så gå in igen och vagna ännu kortare denna gången och vänta LITE längre innan du går in igen - tills han kommit till ro och kan somna.

DU fixar detta!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"