Längre nattsömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Molly

Längre nattsömn?

Inlägg av Molly »

Hej!
Min dotter som är 9-månader sover totalt 14 timmar per dygn varav 19-06 är nattsömn. Hon har sedan två sömnpass ett på 1h och ett på 2h. Hon har börjat strula på morgonen och jag undrar om ni föreslår något annat schema. Jag har läst att många har 12 h natt och jag undrar vad det är för fördelar. Varför skulle vartimman bli bättre av det? Vi har morgon för henne klockan 6 men man hör att hon börjar vakna redan vid fem. Hon är sedan väldigt ledsen/sur vid 05.30. Jag behöver lite tips och råd. Jag funderar på att antingen förlänga natten och korta av middagsvilan eller försöka få henne att sova till klockan 6. Kan det hänga ihop med åldern att det strular lite nu?
Tar tacksamt emot råd och tips.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D I och för sig kan åttamånadersångesten spöka lite här, så att sömn som funkat fint förut börjar strula, men vargtimmessyndromet är inte åldersbundet, om man säger :shock: :wink:

En timme är inget naturligt sömnrytmspass och jag skulle korta ner det till 45 min. Mer ska du nog inte "stjäla" av hennes tänkta 14 timmar. Hon behöver dem.

Jag skulle också satsa mer på skrattet-till-go'nattet - somnar hon riktigt glad hjälper det henne att också vakna glad.

I övrigt har du under "Tips på vägen" en del råd att hämta kring just morgnarna :wink:

11, 11,5 eller 12 tim natt väljer man utifrån barnets rytm, familjens tider, schemats uppläggning för dygnet; sedan kan det ta kortare eller längre tid att genomföra 12 tim och slippa vargtimmeseländet, men väldigt många barn väljer också själva att sova natt 12 tim i sträck, särskilt de som från början skötts enligt Standardmodellen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"