Mina tvillingar kurades under sommaren och det har funkat helt ok sedan dess. Barnen sover en gång om dagen nu och det har tidigare varit ute i vagnen. Av olika praktiska skäl vill jag att de sover inne i sina spjälsängar 1,5 till 2 timmar. Har provat detta i ett par omgångar och det funkar ok för flickan. Pojken däremot sover bara dryga 30 minuter. Varje dag. Då skriker han och 10 minuter senare är syrran också vaken. Detta är ohållbart och jag vet inte hur jag ska vända detta. Har provat att ramsa och låta dem vara kvar i sängarna tills sovpasset är "klart". Nu när de varit sjuka har jag provat att sova med pojken bredvid mig i våra sängar för att se om han fortfarande vaknar efter en halvtimme. Den gången sov han 40 minuter.
Hur ska jag gå vidare? De är rätt trötta och sura numer...
Van utesovare vill inte sova inne
-
HoppMorAnnika
Van utesovare vill inte sova inne
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Herrarna är lite senare i utvecklingen ofta, i alla avseenden (begriper långsammare också
Ska ju inte lägga mig i men undrar ändå - varför får de inte fortsätta sova utomhus som bekommer dem så väl
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
HoppMorAnnika
Tack för ditt svar.
Jo det är nog så jag gör - ramsar båda, inte ta upp pojken och låta de få sovförutsättningen tiden ut. Min magkänsla säger mig att jag måste nöta in detta sovpass och förhoppningsvis lyckas han sova längre för varje dag - eller vecka...? Är bara så frågande till varför ungen vaknar efter 33 minuter.
Jag förstår att undrar varför de ska sova inne. Vill vara konsekvent. Under hösten har det varit förkylningar och febertoppar och därpå isande blåsväder som avlösts med mildväder. Det har gjort att jag tagit in dem beroende på status - det ska dem väl klara? Bara jag håller på tiderna tänkte jag. Men jag fick för mig att det är det som strulat till det. Så nu har jag satt ner lilla foten och bestämt att det är inne de ska få sova vilket de snart kommer göra på dagis också. Jag reducerar också overallpå+avklädningarna*2... mm
Jo det är nog så jag gör - ramsar båda, inte ta upp pojken och låta de få sovförutsättningen tiden ut. Min magkänsla säger mig att jag måste nöta in detta sovpass och förhoppningsvis lyckas han sova längre för varje dag - eller vecka...? Är bara så frågande till varför ungen vaknar efter 33 minuter.
Jag förstår att undrar varför de ska sova inne. Vill vara konsekvent. Under hösten har det varit förkylningar och febertoppar och därpå isande blåsväder som avlösts med mildväder. Det har gjort att jag tagit in dem beroende på status - det ska dem väl klara? Bara jag håller på tiderna tänkte jag. Men jag fick för mig att det är det som strulat till det. Så nu har jag satt ner lilla foten och bestämt att det är inne de ska få sova vilket de snart kommer göra på dagis också. Jag reducerar också overallpå+avklädningarna*2... mm
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och det finns ingen möjlighet att du/ni kan omprioritera
Hur som helst är det en hälsosam tillgång för små barn att få sova utomhus (och naturligtvis också VARA utomhus, minst ett långt pass varje dag) som man inte bör försumma, tycker jag, oavsett väderlek
Det finns ju inget dåligt väder, säger sportfånarna, bara fel kläder
Ja, han kommer sig säkert, men som sagt, herrarna brukar oftast ta längre tid på sig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022