Ramsan tar inte
Ramsan tar inte
Jag behöver HJÄLP! Moltas,12 månader lyssnar inte på ramsan. Han fortsätter gnäll-gråta, låter lite olycklig och blir inte lugn. Har nu genomgått trenätter i kuren. När jag går in (efter 20 min gråt som inte känns ok och inte har avhjälpts av ramsande) så står han upp. Han blir lugn så fort jag kommer in och fortsatt lugn vid tillrättaläggandet, samt vid kristilldelning av buffande (natt två). Efter ca 10 sek buffning ramsar jag ut eftersom han ligger lugnt o tyst. Han ställer sig på en gång och får gnäll-gråten på en gång. Han skriker inte, utan låter mer som övergiven o olycklig. Jag associerar dessa Moltas' "frågor" till 5-minutersmetoden när vi körde den (vilket jag verkligen ångrar då den inte alls hjälpt). Är sådan gråt ok?? Under dessa tre nätter har han som längst gråtit en timme mellan 2-3 natt 1, 23-00 natt 2 samt 1-2 natt 3. Vad ska jag göra för att ramsandet verkligen ska ta? Jag bekräftar, påminner o använder magen. Denna gråt kommer också 5.45, vargtimmen dessa tre mornar. Imorse satte jag på klassisk musik. Då somnade han om efter 5 min. Är det så jag ska göra pånatten också? Vet att Anna rek hög Mozart men tänk om vi fastnar, dvs måste spela musik hela natten?Tilläggas bör kanske att Moltas aldrig har sovit en hel natt (vaknat 10-20 ggr/natt) så vi har varit desperata o gett honom vatten, välling o buffning vilket gör att han troligtvis älskar buffning.
Hej Tilia!
Ni är på rätt väg. Nu är det hög tid att öva upp ramsan ordentligt. Ramsa bara när du känner att det är "ledsengråt". Vid "arggråt" så behöver han få reagera och då är det viktigt att han får göra det. Försök tänka på att du pratar genom ramsan. Lugnande, bestämd, markerande, bekräftande osv. Det tar ett tag innan man övat upp detta, så öva på.
Lägg honom som vanligt, ramsa på väg ut och utanför som vanligt. Låt han ställa sig upp i sängen och försök att tänka dig att han skriker dig bort från sängen, istället för till sängen. Om han gråter vidare och du anser att det är ledsengråt, ramsa betryggande och med lite tryck, så att han känner att du vaktar utanför. Det du gör nu är så långt från 5-minutaren man kan komma, så oroa dig inte för sådan ångest-gråt. Han vet att du har koll, men detta är nytt och han ställer 1000 frågor, som du måste svara på
Lycka till!
/Ottilia
Ni är på rätt väg. Nu är det hög tid att öva upp ramsan ordentligt. Ramsa bara när du känner att det är "ledsengråt". Vid "arggråt" så behöver han få reagera och då är det viktigt att han får göra det. Försök tänka på att du pratar genom ramsan. Lugnande, bestämd, markerande, bekräftande osv. Det tar ett tag innan man övat upp detta, så öva på.
Lägg honom som vanligt, ramsa på väg ut och utanför som vanligt. Låt han ställa sig upp i sängen och försök att tänka dig att han skriker dig bort från sängen, istället för till sängen. Om han gråter vidare och du anser att det är ledsengråt, ramsa betryggande och med lite tryck, så att han känner att du vaktar utanför. Det du gör nu är så långt från 5-minutaren man kan komma, så oroa dig inte för sådan ångest-gråt. Han vet att du har koll, men detta är nytt och han ställer 1000 frågor, som du måste svara på
Lycka till!
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
aha!
Att bara ramsa vid ledsengråt? Jag ramsar även vid hostattaktsgråtskriken. Vilket ju bara gör honom ännu argare. Ska jag alltså sluta ramsa när han vrålar och bara koncentrera mig på att ramsa när han snyftar, typ??
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs och lär
Du är osäker (=vargen). Du måste lyssna av bättre, även dig själv. Du ska känna att du vet exakt vad du gör och varför, och för det måste du vara påläst och kunnig och verkligen förstå.
Mer förtroende inte bara för barnet, alltså (men det är sannerligen viktigt nog
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Jessinell!
Ramsa inte när han är arg/upprörd, det ger som du märker motsatt effekt. Ge däremot ramsa när det blir "ledsengråt" av varianten: "stämmer det här? Ska jag ligga här och sova själv? Vaktar ni verkligen? Kan jag verkligen koppla av härinne..?"
Hälsn. Ottilia
Ramsa inte när han är arg/upprörd, det ger som du märker motsatt effekt. Ge däremot ramsa när det blir "ledsengråt" av varianten: "stämmer det här? Ska jag ligga här och sova själv? Vaktar ni verkligen? Kan jag verkligen koppla av härinne..?"
Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.