Återfall/ förkyldning / stressad?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gossebarnsmamman

Återfall/ förkyldning / stressad?

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Då var vi i slutet av uppföljningsveckan för vår 4-månaders prins och det har känts så jättebra att vi kört kuren. Men inatt hände något igen. Han vaknade fyra -sex gånger (kommer inte ihåg exakt faktiskt) och var blandat arg och ledsen. Mest ledsen. :cry: Jag känner inte igen det för under kurnätterna var han så in i vassen arg hela tiden, men inatt lät det som om han var riktigt ledsen.

Jag ramsade och väntade ut honom så länge jag kunde. Några gånger var jag inne och solfjädrade. Han lugnade sig några gånger av det men ibland gick han upp i spinn av det, då gav jag honom någon markerad buff i baken och solfjädrade sen vidare. Gjorde jag rätt där. Det kändes så, men nu vill jag ändå kolla här. Han var vaken så himla länge varje gång, 30-60 minuter, så någon gång hörde jag ett litet vargrop någonstans. (usch usch)

Nu på morgonen storkräks han och det är ett tydligt tecken på honom att han är skitslut, jättetrött.

Han är lite förkyld och igår hade vi kalas här hemma. Kan detta vara orsaken eller var det ett sk återfall? Jag vill inte för mitt liv tillbaka till det vi hade förrut och därför vill jag göra så rätt jag bara kan nu när vi kommit hit.
Visst ska jag ge ramsan och vänta ut? Sedan solfjädra i nödfall och ramsa ut när jag går? Nödfall för mig är när han ligger och är ledsen och inte kan ta hand om det själv. Gnöla och gny och islka det kommer jag inte in för.

Varför kom denna långa vakentid och dessa tårar? :-k

Kram till den som vill ge mig sina tankar.

/Gossebarnsmamman
juline

Inlägg av juline »

hej hej,

jag tycker som att det låter som det återfall Anna säger att man nästan kan vänta sig. Att han lät mer ledsen än arg kan kanske bero på just förkylning + kalas = trötthet?

Det låter som att ni klarade det bra med ramsan och någon markerande solfjäder /buff, bara man gör det med självklarheten av att "nu är det NATT och nu ska du SOVA, du har inget att vara ledsen för!"

Visst är det mycket lättare att känna av vargen när barnet är ledsen men då får man komma ihåg att barnet VILL ju känna sig trygg och SOVA. Inte komma upp till mamma eller pappa och vara vaken hela natten...

Ge det en eller tre nätter till innan ni utvärderar "bakslaget". Han kanske sover bättre redan i natt! Hur som helst ska ni vara inställda på att det är det enda som ska hända!! :D

hrm... vad lätt det är att säga till andra... :wink: själv håller jag på att bli tokig av dagslurarna... :shock:
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Gossebarnsmamman

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Tack juline för din tanke. Hur länge brukar återfallen hålla i sig då? Och ska jag tänka att jag ska göra som kurnatt 1 eller kurnatt 4 när jag nu vill lotsa honom genom denna fas? För det känns nästan som om man får backa några steg, alltså faktiskt gå in och markera med några buff för att han ska kunna ta emot vad jag har att säga. Är det knasigt?

Hälsningar
Gossebarnsmamman
juline

Inlägg av juline »

Jag är tyvärr själv alldeles för novis och osäker för att hjälpa dig vidare :oops: men jag svarar ändå så att din fråga hamnar högst upp i forumet igen och någon annan, förhoppningsvis, kan ge dig vägledning... :wink:
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, juline :D

Du är helt på rätt väg :lol: Pris och beröm :P

Det du glr är riktigt; du ska bara komma ihåg att 1. SHN-kuren är en process, saker förändras hela tiden och man måste lyssna av, noga - inte bara barnet utan också sig själv och sina kunskaper; 2. vad man än gör, ska man göra det allt kortare för varje gång.

Ett återfall brukar verkligen inträffa men varar sällan under mer än en (hemsk) natt. Det är som om lilla barnet måste göra en sista djupdykning i eländet som var förut för att kunna lämna det bakom sig för gott. Det är bara att stå ut, försöka förstå och tillämpa krisverktygen.

Men kalas och mycket folk och massor med stimuli kan knäcka den bäste. Låt världen vara liten innan den blir stor, särskilt nu :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"