Tuttetrassel med 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Minlillaprins

Tuttetrassel med 2-månaders

Inlägg av Minlillaprins »

Hej!
Min underbare son är nu två månader plus en vecka och vi jobbar på med SM samt försöker få till ett schema.

Sen ungefär tre veckor tillbaka är det ett väldigt trassel kring amningen. Jag helammar men nån gång emellanåt får han flaska med urpumpat, oftast av sin pappa när jag är borta en stund. Flaskan tar han motvilligt och äter inga större mängder.
Just nu känns det som att de enda gånger han äter riktigt ordentligt är på nätterna, fast det är ju tvärtom man vill att det ska vara. På kvällen somnar han lugnt vid sju, äter sen vid elva-tolv samt två-tre. Från fyratiden är han ofta pigg och jag har svårt att få honom att sova mer. Med lite pyssel brukar det ändå gå fram till fem-halv sex då han är väldigt pigg och leksugen. Nu handlar detta inlägg inte om sömnen, men det hänger ju ihop.

Sista gången han äter ordentligt är alltså vid fyratiden eller så på morgonen, sen börjar trasslet kring målen. Han griper ivrigt efter bröstet och suger några tag men släpper sen och skriker. Ibland skriker han så fort jag försöker lägga honom vid bröstet. Jag har mycket mjölk och utdrivningen kommer igång, så det är inte haken. När han sovit en ordentlig stund på dagen äter han bättre, men bara en "rätt", de andra rätterna trasslar han med.

Efter tips från en annan mamma här kör jag ibland filt som ett tält över oss båda, vilket emellanåt underlättar. Jag provar också att växla mellan sitta/ligga, gå omkring, bestämt bryta för rap m.m. Ändå känns det som att han äter betydligt mindre än förut. Lillprinsen är en väldigt pigg och nyfiken individ och det känns som om detta hänger ihop med att han tar in världen. Men jag trodde att det skulle gå över efter någon vecka och nu börjar det kännas svårhanterligt. Man vill ju att amningen ska vara mysig och att liten ska vara mätt och belåten även på dagarna.

Finns det fler tips? Mata mer sällan, mer ofta, ge flaska oftare...? Tacksam för hjälp!
Son född 2013-01-08. SM sen sonen var fem veckor.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Tuttetrassel med 2-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Maten och sömnen hänger ihop precis som du säger. Min son trasslade på liknande sätt med både bröst och flaska i den åldern. Tyvärr har jag inget mirakelråd :wink: utan det är tyvärr bara att kämpa på. Det låter som du har en del bra strategier redan, tycker jag. Kanske kan du väcka honom efter varje lur och ta upp och mata innan han hunnit vakan till riktigt? Vissa bebisar äter bättre då.

Jag tycker att det är en god idé att sätta ett schema. Hur ofta äter lillprinsen nu? Har ni 3-4 timmar mellan måltiderna? Att äta oftare gynnar inte aptiten utan då blir det bara snuttande. Hur länge orkar han vara vaken? Ett klassiskt 2 månaders schema är ju 2 timmar vaken följt att 2 timmar sömn men sen får man justera lite beroende på om de är tröttisar eller piggisar.Tänk efter hur mycket sömn du känner att han behöver och knåpa ihop ett schema så kan vi finputsa det tillsammans :wink: .

Det låter som den lille mannen äter för mycket och lite ofta på natten. Vid 2 månader bör han ju klara 8 timmars sammanhängande sömn utan mat men ibland tar det lite längre tid att komma dit. Vi hade 6 timmar vid 2 månader men sen gick det ändå fort att komma upp i mer sammanhängande sömntid och nattmålet var helt borta innan 4 månader. Detta var trots att han strulade med maten :o . Lägg gärna in nattmålen tidsmässigt i schemat också. Jag gjorde så att jag buffade bort alla uppvak innan den tiden som jag bestämt för nattmål.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Minlillaprins

Tack för ditt svar, mamaA!
Nu har jag jobbat i några dagar med att glesa ut målen lite och det fungerar något bättre även om jag upplever att liten fortfarande äter väldigt små mängder dagtid.
Fråga: När man säger 3-4 timmar mellan målen, menar man då från det att målet började eller från att det slutade till nästa?

Schemat har jag från början tänkt såhär:
06.00 god morgon, mat
07.30 sova
09.00 mat
11.00 sova
13.00 mat
15.00 sova
17.30 mat
19.00 sova

Men jag får verkligen inte till det. Det känns som om min plutt är en extrem-tröttis som inte ens orkar vara pigg i 1,5 timme. Ibland kan han ha sovit i två timmar och när han vaknar är han jättepigg och glad. Men så efter bara 45-50 minuter är han gnällig och rödögd av trötthet. Jag har också ganska svårt att få honom till ro och är vi borta hemifrån sover han inte.
Jag upplever det som att han är så aktiv och nyfiken på världen att han blir utmattad på nolltid...

Kanske om man siktar på bara 1,5 h vakentid varje gång? Vi har också det bekymret att prinsen är så väldigt kvällstrött och morgonpigg. Fick han välja, skulle han gärna ha natt 17-04, känns det som. På kvällen får jag ofta hålla honom vaken men på morgonen är han pigg vid fyra. Jag längtar lite efter att det ska bli sommartid nästa söndag...
Och trots att han vaknar så tidigt, är han trött igen efter bara en timme max. Vad gör man?

Två frågor till:
Är det enligt SM att föredra att väcka bebis framför att han vaknar själv? Om han vaknar efter 1h 45' när han skulle sova två, ska jag då vagna för att strax därefter väcka?

Om han gråter ledset och inte argt, ska jag inte ta upp i famnen då? Jag tycker jag hör ganska tydlig skillnad...
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Välkommen till forumet säger jag också och grattis till lille ögonstenen!
Minlillaprins skrev:Nu har jag jobbat i några dagar med att glesa ut målen lite och det fungerar något bättre även om jag upplever att liten fortfarande äter väldigt små mängder dagtid.
Rom byggdes inte på en dag. Ha lite tålamod, du har ju sett att det fungerar bättre på bara några dagar! Toppen!
Minlillaprins skrev:Fråga: När man säger 3-4 timmar mellan målen, menar man då från det att målet började eller från att det slutade till nästa?
3-4 timmar räknat från början på målen.
Minlillaprins skrev:Det känns som om min plutt är en extrem-tröttis som inte ens orkar vara pigg i 1,5 timme. Ibland kan han ha sovit i två timmar och när han vaknar är han jättepigg och glad. Men så efter bara 45-50 minuter är han gnällig och rödögd av trötthet.
Övertrötthet är inte att leka med, gör ett schema som passar din lille tröttis. Vi hade fyra lurar ett tag till vår lilla tröttmössa, annars gick det bara inte ihop. Eller så kanske inte nya schemat satt sig än? Då kan man bussa på en liten femminuterslur mitt i vakenpasset för att orka med.
Minlillaprins skrev:Vihar också det bekymret att prinsen är så väldigt kvällstrött och morgonpigg. Fick han välja, skulle han gärna ha natt 17-04, känns det som. På kvällen får jag ofta hålla honom vaken men på morgonen är han pigg vid fyra. Jag längtar lite efter att det ska bli sommartid nästa söndag...
Och trots att han vaknar så tidigt, är han trött igen efter bara en timme max. Vad gör man?
Jag skulle satsa på att sätta schemat ordentligt, så kommer han välja sin natt mellan 19-06.30 sen (eller vad ni nu väljer). :D
Minlillaprins skrev:Är det enligt SM att föredra att väcka bebis framför att han vaknar själv? Om han vaknar efter 1h 45' när han skulle sova två, ska jag då vagna för att strax därefter väcka?
Ja, satsa på att väcka. Då kan liten slappna av i sömnen i vetskap av att mamma och pappa har koll på när det är dags att vakna. Om du hör att han är på väg att vakna inom marginalkvarten kan du skynda dig dit för att "väcka" i stor stil.
Minlillaprins skrev:Om han gråter ledset och inte argt, ska jag inte ta upp i famnen då? Jag tycker jag hör ganska tydlig skillnad...
Ta aldrig upp i famnen, då "räddar" du honom från den farliga vagnen/sängen. Lugna istället på plats, med vagning, buffning eller solfjäder. Vi vill göra vagnen/sängen till en trygg plats och liten ska veta att mamma och pappa vaktar så han kan sova lugnt.

:heart:
Minlillaprins

Nämen nu håller jag på att bli knäpp. Jag får inte ihop något schema med fyra lurar. Matematiken går liksom inte ihop om det ska vara vakentid 06-19 (typ) och 6 h vaken plus 7 h sova under dagen (typ). Har läst en massa scheman och skrivit om och om igen men får inte till nåt bra.

Hjälp, snälla?!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har ett schemaförslag från 06-18.00 men du kan ändra det till vilka tider du vill.

06.00 Godmorgon,mat
07.30 sova 2 tim
9.30 mat
11.00 sova 2 tim
13.00 mat
14.30 sova 2 tim
16.30 mat, bad, nattslurk
18.00 godnatt

Vad tror du om det? Det är fyra vakenpass med 1.5 vakentid, han orkar väl fortfarande inte mer? Vill du verkligen ha morgon så tidigt. Hu, säger jag :D ! Det kan verka som sonen vill det men här får du tänka vad som passar dig också. Han kommer att vänja sig vid vad du bestämmer så länge du gör det med en attityd av självklarhet.

Är han fortfarande pigg på natten? för mycket mat på natten kan göra bebisen pigg :D , det ska vara små påfyllningar bara typ ca 20-30 minuters nattmål (inklusiva rap och blöjbyte). Undvik att tända lampor också för då vaknar de små till lite för mycket, måste man ha tänt så ska det vara rött ljus.

Det är viktigt att ni har det kolmörkt i sovrummet också, ljus sätter igång den lilla hjärnan för tidigt annars. Tänk dig att det ska vara så mörkt att du inte ser handen framför dig.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Minlillaprins

Tack för era svar!!
Schemat ser ju fint ut, trots att det bara har tre lurar :)
Jag provar direkt! Han orkar fortfarande inte mer än 1,5 h vakentid åt gången.
Egentligen känns 6 tidigt att gå upp, men det blir ju sommartid om bara några dagar så jag trasslar inte med det nu 8)
Han är fortfarande pigg kl 4 och måste buffas för att somna om, sen vaknar han ändå igen lite efter fem. Nattmålen går fort, det första utan blöjbyte på ca 10 min och det andra med blöjbyte i mörker på 20-30 min. Efter målen somnar han oftast om på en gång, så det känns inte så betungande. För det mesta vill han bara ha ett bröst men det känns som att han hinner få i sig riktigt mycket ur det. Än så länge är jag inte inne på att vagna bort något mål, men morgontrasslet vore ju skönt att slippa förstås... Får se om det blir bättre när schemat sätter sig lite!

Jobbar på mörkläggning i sovrummet oxå, fast det är lite svårt eftersom vi flyttar om ett par veckor...

Under daglurarna vaknar han till väldigt många gånger, gärna efter både 20, 30, 45 och 60 min. Tips för bättring?

På barnvagnspromenad sover han bra de första 45 minuterna men sen är skarven svår med skrik i 5-10 min. Jag har lite olika tekniker med att dra vagnen ryckigt och skaka, liknande vagningen fast gående liksom. Men tar gärna emot fler tips där!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Folie på fönsterrutan är toppen för mörkläggning, spraya med vatten och tryck dit folien. Lite meckigt att hålla på med varje dag men en bra tillfälligt lösning. Annars rekommenderas mörkläggningstyg som fästs runt fönstret med kardborre och sen gardiner utanpå det. Och en rullgardin inne i fönstret är inte fel också, tänk många lager.

Skarvar beror nästan alltid på hunger, men vissa kan ju vara en dålig vana också. Försök att verktyga så lite så möjligt så att han själv lär sig somna om. Attityden är superviktig när du buffar/ vagnar. Du vet precis vad du gör och är bergsäker på att det ska sovas, detta ska du förmedla till sonen. Gör all skillnad i världen när attityden faller på plats :D , men den är ibland lite svår att hitta bland alla amningshormoner :^o .

Jag har själv bara buffat och då försökte jag få in ett riktigt bra gung i buffningen, hela bebiskroppen skulle gunga framåt rätt rejält. Man känner när man verkligen får till det! Vagnat har jag bara en gång :shock: när jag vagnade en övertrött ettårig son. Jag lät vagnen nästan glida ur fingrarna innan jag drog tillbaka om du förstår vad jag menar. Långa , rytmiska drag. Sonen som inte är van att bli vagnad skrek för full hals men somnade på två minuter ändå :wink: . Jag var bergsäkert övertygad om att han skulle sova och förmedlade det.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"