Behöver lite goda råd angående vår 13,5 månaders son och sömnen på dagen....
Här är hans schema:
7:00 uppstigning
7:30 gröt
11:30 lunch
ca 12-12:30 middagslur
14:30 mellanmål
17:30 middag
19:00 välling
19:30 sover
Nattsömen fungerar bra, likaså läggningen. Men på dagen så är det jättesvår att få honom att sova mer än 30 minuter i taget. Vi lägger honom efter lunch och han somnar rätt snabbt och sover som sagt i ca 30 minuter tills han vaknar och skriker. Han är då fortfarande trött (som jag uppfattar det iaf) så vi ramsar och han kanske sover 20 minuter till i bästa fall. Sen är det bara intervaller med 5-10 minuter som gäller och jag är inte ens säker på om han sover alls. Han använder nappen på daglurarna.
Vi har provat att senarelägga sovtiden från 11:15 till 12:30 men utan förbättring. Då A var några månader yngre sov han 1-1,5 h på förmiddagen och lika mycket på em. Men så för ca 2 månader sedan gick det inte att få honom att sova vid 9:30 längre, så vi tänkte att det var dags att han fick börja med middagslur istället. Och sedan dess har det krånglat.
Emellanåt så lägger vi honom 30 minuter vid 16-16:30 för att han ska orka med.
Kan tillägga också att ramsa inte fungerar så välidigt bra på dagen.
Hur ska vi göra med dagsömnen?
ständiga problem med dagsömnen
ständiga problem med dagsömnen
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Hej!
Han behöver sova mer.
Han behöver sova c:a 13,5 timmar/dygn.
Nätterna fungerar bra skriver du, toppen
På dagen har han napp, men inte på natten? Är det så du menar?
Bort med nappen.
Den är bara ett otyg, och en "sömn-försvårare".
Sover han 11,5 timmar på naten ska han alltså sova c:a 2 timmar till på dagen.
Det verkar som att han inte riktigt är mogen för ett sovpass om dagen än?
Du kanske kan ha 1,5 timme middag, och 30 min på eftermiddagen?
fast egentligen ska inte ett sovpass vara 30 minuter utan 20 - exakt.
Väck honom efter det.
Hur är han annars? Är han pigg, glad och gó? Matglad?
Skulle det kunna gå att få i honom mer mat på lunchen än han äter nu? Det kanske är därför han inte kan sova?
Du får vara lite envis nu.
Bestäm en tid då han ska sova middag.
T.ex 12-13.30. Och då ska han inte upp, då ska han ligga.
Oavsett om han sover eller inte, så ska han inte upp.
Då ger du honom chansen att sova, tar han den inte får han skylla sig själv
Och så ramsar du på, och går inte in, han får protestera, det är inte mer med det! Är du ihärdig med detta så fattar han till slut, jag lovar!
Och så lägger du in en lur mellan 16.00 och 16.20.
Det är mitt förslag.
Och en grej till!
När du lyfter upp honom, för att det är dags, inte för att han protesterar
, så gör det vid ett tillfälle då han är glad!
Få honom att skratta innan du lyfter upp honom, annars tror han att du "räddar honom" från sängen och att det är farligt och hemskt att vara där.
Och som sagt, bort med nappen, och fram med attityden
kram anna
Han behöver sova mer.
Han behöver sova c:a 13,5 timmar/dygn.
Nätterna fungerar bra skriver du, toppen
På dagen har han napp, men inte på natten? Är det så du menar?
Bort med nappen.
Den är bara ett otyg, och en "sömn-försvårare".
Sover han 11,5 timmar på naten ska han alltså sova c:a 2 timmar till på dagen.
Det verkar som att han inte riktigt är mogen för ett sovpass om dagen än?
Du kanske kan ha 1,5 timme middag, och 30 min på eftermiddagen?
fast egentligen ska inte ett sovpass vara 30 minuter utan 20 - exakt.
Väck honom efter det.
Hur är han annars? Är han pigg, glad och gó? Matglad?
Skulle det kunna gå att få i honom mer mat på lunchen än han äter nu? Det kanske är därför han inte kan sova?
Du får vara lite envis nu.
Bestäm en tid då han ska sova middag.
T.ex 12-13.30. Och då ska han inte upp, då ska han ligga.
Oavsett om han sover eller inte, så ska han inte upp.
Då ger du honom chansen att sova, tar han den inte får han skylla sig själv
Och så ramsar du på, och går inte in, han får protestera, det är inte mer med det! Är du ihärdig med detta så fattar han till slut, jag lovar!
Och så lägger du in en lur mellan 16.00 och 16.20.
Det är mitt förslag.
Och en grej till!
När du lyfter upp honom, för att det är dags, inte för att han protesterar
Få honom att skratta innan du lyfter upp honom, annars tror han att du "räddar honom" från sängen och att det är farligt och hemskt att vara där.
Och som sagt, bort med nappen, och fram med attityden
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jättetack för ditt svar anna!
Lilla A är för det mesta glad och pigg. Har mycket energi t o m på kvällen.
Rätt så matglad är han också, men det varierar lite mellan dagarna. Jag skulle iallafall inte säga att han äter dåligt. Hans pappa är hemma med honom så jag vet inte exakt hur luncherna går till men vi vill inte göra maten till en strid. Till saken hör att han börjat vilja äta själv med skeden, så det blir _ganska_ kladdigt och måltiden kan dra ut lite på tiden. Här skulle man nog kunna strunta i att han vill äta själv, men samtidigt så är det synd att inte uppmuntra den goda viljan tycker jag.
Det låter förnuftigt med 1,5 h + 30 min. Men NÄR
Det är detta som vi har mest problem med. Vi vill ju inte göra det för svårt för oss själva och lilla A, s a s. Hur många timmar vaken tiden innan första luren har en 13,5 månaders-pojk?
Nappen har vi försökt ta bort på dagen lite halvhjärtat (han har den inte på natten). Här kan man ju se till att bara bestämma sig för nappens avskaffande. Det är ju som du skriver: stör mest.
Jag vet att han kan lära sig sova bättre på dagen. Vi ska väl förmodligen vara mera konsekventa. Kanske julledigheten är en bra period att ta detta
Hans pappa och jag kan ju dela på detta då.
Nu så har det blivit så att man inte 'orkar' med att han protesterar mot att sova. Han har fått ta sina 20-30 min lurar när det gått. Det går emot mig egentligen, för jag vet hur enkelt allt blir när man kan förutsäga hans sovpass (förmodligen för honom själv också).
Lilla A är för det mesta glad och pigg. Har mycket energi t o m på kvällen.
Rätt så matglad är han också, men det varierar lite mellan dagarna. Jag skulle iallafall inte säga att han äter dåligt. Hans pappa är hemma med honom så jag vet inte exakt hur luncherna går till men vi vill inte göra maten till en strid. Till saken hör att han börjat vilja äta själv med skeden, så det blir _ganska_ kladdigt och måltiden kan dra ut lite på tiden. Här skulle man nog kunna strunta i att han vill äta själv, men samtidigt så är det synd att inte uppmuntra den goda viljan tycker jag.
Det låter förnuftigt med 1,5 h + 30 min. Men NÄR
Nappen har vi försökt ta bort på dagen lite halvhjärtat (han har den inte på natten). Här kan man ju se till att bara bestämma sig för nappens avskaffande. Det är ju som du skriver: stör mest.
Jag vet att han kan lära sig sova bättre på dagen. Vi ska väl förmodligen vara mera konsekventa. Kanske julledigheten är en bra period att ta detta
Nu så har det blivit så att man inte 'orkar' med att han protesterar mot att sova. Han har fått ta sina 20-30 min lurar när det gått. Det går emot mig egentligen, för jag vet hur enkelt allt blir när man kan förutsäga hans sovpass (förmodligen för honom själv också).
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Hej igen
Ja, det är söligt när de små liven äter... Men det SKA vara så, och ni ska låta honom äta själv, precis som ni gör!
Han kan få en egen sked, eller varför inte en i varje hand
Under tiden han äter/kladdar själv, matar ni då och då in en sked mellan varven.
Bra aptit för det mesta, och gó och glad och pigg för det mesta, det låter ju bra
Hur är han innan han ska sova middag, om vi säger att ni lägger honom 12.00. Är han märkbart trött/gnällig? Skulle han klara att vara vaken längre? Skulle det gå att lägga honom tidigare?
Båda alternativen har ni provat,
men inget har funkat så bra skriver du innan.
Då är det bara att bestämma sig för en tid. Det är det förmodligen därför det inte funkar så bra nu, för att han inte vet vad som gäller, än si - än så.
Bestäm er. Jag tror kl. 12.00 kan vara en bra tid.
Och satsa då på 12-13.30.
Min lilla Ida är nu 1 år & 8 månader. Hon går upp 8.00, och sover middag 13.00. Så har det varit länge. Intervallerna blir ju desamma i ert fall som jag hade det med Ida, eftersom er son vaknar en timme tidigare.
Jag hade länge kvar en extra lur på sen e.m, eftersom hon var trött/gnällig då. Jag hade kvar den tills hon var 1,5 år.
Jag tror eran extra lur förslagsvis kunde ligga 16.00-16.20.
Är han extremt trött på förmiddagen, är det inget som hindrar er från att lägga in en akut 5-minutare, som då ska vara exakt - en "powernap"!
Eftersom han inte har nappen på natten är det ju tydligt att han inte "behöver" den på dagen heller, så bort med den - helhjärtat den här gången
!
Det kan vara bra att köra en kur under julen som du skriver,
då är ni ju båda hemma och kan dela på ansvaret.
Det går mycket lättare då
Om ni nu båda VILL det här.
Livet ÄR mycket lättare med fasta tider! Man vet exakt när man kan förflytta sig, och barnet blir tryggt av att kunna förutse sin dag!
Ni gör detta BÅDE för hans skull och för er egen.
kram anna
Ja, det är söligt när de små liven äter... Men det SKA vara så, och ni ska låta honom äta själv, precis som ni gör!
Han kan få en egen sked, eller varför inte en i varje hand
Under tiden han äter/kladdar själv, matar ni då och då in en sked mellan varven.
Bra aptit för det mesta, och gó och glad och pigg för det mesta, det låter ju bra
Hur är han innan han ska sova middag, om vi säger att ni lägger honom 12.00. Är han märkbart trött/gnällig? Skulle han klara att vara vaken längre? Skulle det gå att lägga honom tidigare?
Båda alternativen har ni provat,
men inget har funkat så bra skriver du innan.
Då är det bara att bestämma sig för en tid. Det är det förmodligen därför det inte funkar så bra nu, för att han inte vet vad som gäller, än si - än så.
Bestäm er. Jag tror kl. 12.00 kan vara en bra tid.
Och satsa då på 12-13.30.
Min lilla Ida är nu 1 år & 8 månader. Hon går upp 8.00, och sover middag 13.00. Så har det varit länge. Intervallerna blir ju desamma i ert fall som jag hade det med Ida, eftersom er son vaknar en timme tidigare.
Jag hade länge kvar en extra lur på sen e.m, eftersom hon var trött/gnällig då. Jag hade kvar den tills hon var 1,5 år.
Jag tror eran extra lur förslagsvis kunde ligga 16.00-16.20.
Är han extremt trött på förmiddagen, är det inget som hindrar er från att lägga in en akut 5-minutare, som då ska vara exakt - en "powernap"!
Eftersom han inte har nappen på natten är det ju tydligt att han inte "behöver" den på dagen heller, så bort med den - helhjärtat den här gången
Det kan vara bra att köra en kur under julen som du skriver,
då är ni ju båda hemma och kan dela på ansvaret.
Det går mycket lättare då
Livet ÄR mycket lättare med fasta tider! Man vet exakt när man kan förflytta sig, och barnet blir tryggt av att kunna förutse sin dag!
Ni gör detta BÅDE för hans skull och för er egen.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.