Mats Kotmisoppi skrev: En mamma som - - - hotade sina barn med kniv.
Nej, det gjorde hon inte. #-o #-o #-o
Författaren till "Felicia försvann" turnerar nu med vissa stående inslag, har jag förstått (vilket också förmedlats mig via flera svenska och utländska TV-intervjuer). Ett sådant återkommande inslag är berättelsen om hur barnet/tonåringen teg i tre månader, varefter mamman, dvs jag - avbildad på omslaget till boken, som nu inbringat den skrupellöse girigbuken till skandalförläggare Svante Weyler ca sju miljoner - skulle ha hotat henne till livet med en kniv. Började hon inte prata igen, skulle hon minsann döden dö. Och mamman med!
FF, referat: Tystnad, 1982
Mamman sitter mittemot FF vid köksbordet. FF har blivit beordrad att sitta där. För under tre månader har hon varit stum, skriver FF. Inte sagt ett ord. Och mamman hatar henne för det. Mamman skär en gurka. Medan hon skär tittar hon på FF emellanåt, vassa, kalla blickar. Som bara mamman kan. Så stannar mamman upp, lyfter upp kniven och håller den mot FF. ”Nu är det så här, förstår du. Om du inte börjar prata med mig igen, så kommer jag att sticka den här kniven i dig. Och sedan kommer jag att sticka den i mig själv.” Nu är FF rädd. För hon är säker på att mamman kan göra det. Mamman tänker göra det. Hon inser att hon måste säga något. Annars tar mamman livet av dem båda. Av sig själv. Vad ska Sverige då ta sig till? FF vet inte vad hon ska säga. Det klämmer hon fram. Mamman sänker kniven igen. Hon ler. Nöjd. ”Bra. Det var i alla fall en början.” FF lämnar bordet på darriga ben. Glad att ha klarat livhanken.
Nej, inte ens vid rena brottsanklagelser - mordhot måste onekligen kallas ett brott - kan man stämma ett barn för förtal. Vilket man (jag) naturligtvis inte skulle vilja, även om man kunde. Men kanske kan man stämma (även ett barn) för litterär stöld

Oss författare emellan
Uppenbarligen har min självbiografi "Mommo - kärlek på liv och död", som kom i tre delar 1995, 1996 respektive 1997, varit en rik inspirationskälla för den turnerande författaren.
Några utdrag följer här

Jag "fetar" vissa belysande partier.
Utdragen, såväl som referatet med liten text ovan, förefinns i kapitlet
Felicia försvann -
Spårsökning i min nya bok "Sanning eller konsekvens".
*(Ur
Mommo - Det var en gång)

Och det säger jag bara:
man behöver inte alls försona sig med sina föräldrar.
Man behöver inte försona sig med sina föräldrar mer än med alla andra allmänna skitstövlar, som gjort sitt bästa för att förstöra ens glädje över att leva och ens tro på att man har ett värde.
Föräldrar äger inte sina barn, lika lite som barn äger sina föräldrar. Föräldrars uppgift här i världen är att på bästa sätt förbereda sina barn för ett liv
utan föräldrar, och det gör man inte genom att slå undan marken för dem.
Barns uppgift är inte att hedra. Barns uppgift är att gå vidare, helst tack vare, men annars trots.
Kärleken vill vidare
tack vare.
Försoning
trots betyder att bli kvar, förlamad, ofri, död.
Mina föräldrars makt är bruten. Jag behöver inte hata mer. Kärleken har växt om hatet för länge sedan. Jag är rikare än mina föräldrar någonsin var redan genom att jag har mina barn och barnbarn, behöver dem, älskar dem och är förmögen att ta emot deras kärlek!
Det är så stort och så skönt, men det betyder inte att jag är försonad.
Min pappa skrämde skiten ur mig, men det handlade säkerligen inte ett ögonblick om mig utan om barnet som spottkopp för hans egna tillkortakommanden.
Min mamma födde fyra barn och såg till att så fort som möjligt bli av med allihop, helst också sinnessjukförklara dem, men det handlade säkerligen inte om mig eller dem det heller.
Jag kan inte respektera ett sådant beteende, och jag förstår inte alls varför jag skulle försona mig med det.
Hata folk ska man inte, och hata folk behöver man inte från den dagen kärleken har segrat.
Hata folk tär. Man ska bara hålla sig ifrån dem.
Man ska hålla sig till människor som tycker om en. Så enkelt är det, och så så svårt.
Konsten är att umgås med människor som vill en väl.*
*(Ur
Mommo: Det var en gång)

Den kärlek till mina egna små barn som äntligen och till sist tog sig tillåtet om än smärtsamt rum i mitt hjärta, växte hand i hand med hatet mot mina föräldrar. Jag kunde inte tro på dem, inte respektera dem och inte hålla av dem, om jag någonsin skulle kunna bli en människa med rätt att älska, behöva, höra till, få ta upp plats på jorden.
Inte kunde jag bli likgiltig heller, för då skulle kärleken bli det också. Bara hat kunde tillåta den kärlek som var förbjuden.
Jag säger inte nu att det måste vara så eller att det är rätt, men
då var det så för mig och måste vara så.
Och det hatet födde rena mordlusten.
Min mamma tänkte jag ha ihjäl genom att sätta kniven i ryggen på henne. När vi någon gång stod i köket och lagade mat, exempelvis.
Min pappa tänkte jag mera förgifta. Honom var jag livrädd för och ville verkligen inte vara i närheten av när han dog!
Så där gick jag på. I massvis med år låg mitt lilla dubbelmord och pyrde.
Mer än en gång fick jag
ta tag i handen som höll kniven med den andra handen och med våld tvinga ner den på skärbrädan igen, bort från min mamma som stod bredvid.
Min pappa träffade jag så sällan efter sextonårstortyren, att mordet på honom aldrig kom mycket längre än till spridda studier i våra vanligaste gifter.
Det fanns en enda anledning till att jag inte gjorde det. Den anledningen hette tjugo år i fängelse.
Det tyckte jag inte det var värt.
Inte från den dagen saknaden efter mina barn gav mig rätten att älska och även, kanske, eventuellt, så småningom och möjligen, bli älskad.
Hur energiskt hade inte bägge mina föräldrar gått in för att beröva mig den rätten!
Varför satte de mig till världen, då? Vad ville de med mig som jag inte blev? Och som i så fall tydligen visade sig praktiskt taget innan jag kunde gå? Vad var jag för dem som de inte ville ha? Hur kan ett så litet barn åsamka sina föräldrar så stor besvikelse?
Vad begick jag för brott?
Fortfarande ett halvår innan jag tog studenten arbetade min mamma på att få mig sinnessjukförklarad. Den 23 september 1960 kunde hon äntligen notera i sin anteckningsbok, som hon dessutom hade den dåliga smaken att överlämna till mig efteråt, att hon fått sitt efterlängtade besked:
”Anna förklarats psykiskt sjuk på Mörby lasarett.”
Varför?*
*(Ur
Mommo: Det var en gång)

Det dröjde inte länge förrän min mamma insåg att det enklaste vore att bli av med mig på grund av någon inneboende brist, som det inte gick att göra någonting åt. Och som ingen kunde klandras för. Allra minst hon.
Brist hos mig, förstås!
Första gången hon tog mig till en doktor visste jag inte riktigt vad det var för sorts doktor. Eftersom jag skulle sitta ner och vänta medan hon gick in först, kunde jag tjuvlyssna vid dörren.
Då fick jag höra henne förklara hur hon på goda grunder misstänkte att jag var sinnessjuk. Bortsett från att mitt förstånd och mitt beteende lämnade det mesta i övrigt att önska, hade hon redan ett hjärnskadat barn. Det hade hon fått lämna bort. Varför inte två?
När det blev min tur att gå in,
sa jag inte ett ljud. Jag bekräftade inte ens mitt namn för doktorn, som ville veta så snällt om jag hette Anna.
Doktorn fick beklaga för min mamma att han inte kunde ställa någon diagnos, eftersom jag vägrat öppna munnen.
Jag hade förhållit mig stum, tyvärr.
Hon fick göra fler försök att få mig idiotförklarad, min stackars mamma.*
*( Ur
Mommo - Det var en gång)

Min mamma var skicklig som yrkesmänniska, oemotståndlig som kvinna, intelligent och briljant i alla möjliga sammanhang och hänseenden, men som mor var hon en katastrof.
Det jag kunde lära av henne var hur jag
inte skulle göra, om och när jag själv blev mor.
Och så har små olyckliga barn gjort i alla tider. De har vänt på steken när de växt upp och själva blivit föräldrar. De har gett sina barn det de gråtit efter själva med blödande hjärta, och de har skonat dem från det som slagit dem själva på knä.
”Så som jag har haft det, ska inte mina barn behöva ha det”, har de sagt sig och efterlevt i handling.
Därmed har de räddat mänskligheten vidare ett stycke till.
Människan är sitt eget största hopp.*

O:) O:) O:) O:) O:) O:) O:) O:) O:)