Införandet av Ramsa=halverad dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
father of sons

Införandet av Ramsa=halverad dagssömn

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Införde ramsan i helgen, med blandade resultat.
Dag 1 - :D
Dag 2 - :cry:

Första dagen funkade bra, inga större protester.
Klockan 03.00 vaknade vi av att någon pratade :shock:
För första gången vaknade han på natten...pratade först...30min :shock:
Vi låg i sängen och tänkte att "på natten händer INGENTING"
Så vi gjorde inget...tills sonen började protestera högt...
Man kan fastna i pyjamasen...tydligen :shock:
Snabbt "fix" och tillrättaläggande av modern, och ut med ramsan.
Sonen somnade om...
Inte mor och far :!:
Tänkte stiga upp och titta på film....tills vi kom på att "PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING" - Så det skippade vi :D

"Nåja, jag har ju förutsättningarna" - tänkte jag...

Ok, nu till "dilemmat"
Idag sparkade ramsan igång honom rejält!
Sonen sov halva passen/"frågade" halva passet=halverad dagssömn
Mer gråt idag än sammanlagt under hans livstid :!:
Nattningen tog 3 minuter... (ung. som det brukar, ingen skillnad där)

Erfarenheter, tankar?
Någon? :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Normalt (i början!) :D Lilla ungen undrar vad i fridens dar som pågår. Har han sovit fint förut enligt schemat kan det naturligtvis ta sin lilla tid innan han fattar poängen med att pappa står och skriker... :shock: Är det något fel som är trasigt :?: :shock:

Man kan låta ramsan tassa in bakvägen till att börja med, alltså leverera den precis när barnet håller på att somna, mjukt och fint som en uppskattande bekräftelse, bara. En sådan mjukstart kan man ge också mycket små barn. Sedan tar man den gradvis tidigare och tidigare, om du förstår - alltså med barnet alltmera klarvaket.

Se det som att han frågar. VAD SA DU :?: Du upprepar, lugnt och fint. Då frågar han: VARFÖR SÄGER DU SÅ :?: Du upprepar igen, lugnt och fint. Då säger han: JAG FÖRSTÅR INTE :!: Osv... Viktigt alltså att han får reagera, så du inte behöver BÖRJA med att låta ramsan överrösta. Skicka med honom den när han ändå håller på att tystna.

Det här är jobbigt, om barnet skriker, men jag skulle tro att han mest svär. Eftersom han nu till en början onekligen blir störd. Det går förbi :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Inlägg av father of sons »

Tack för ditt svar Anna!

Allt gick mycket bättre idag (berättar den ömma modern som är hemma med honom) :D :D
Ingen gråt alls idag :D
Mjuka fina ramsor.

Tack :!:
Kattis

Inlägg av Kattis »

Hej
Anna skrev i sitt svar att man kan börja ramsa mjukt med små barn. Jag undrar nu hur liten kan barnet vara när man börjar smyga in ramsan??? Hur skall man då gå tillväga??? Min son är nu 2 månader och som jag tidigare har förstått är han förliten för ramsa, men vi kan kanske börja smygramsa snart??

Mvh Kattis
Mamma till son f?dd 14 okt 2004
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Rent spontant känner man ju att man vill säga något när man lägger ner även ett litet barn, som din tvåmånaders älskling. Då kan du introducera ramsan, medan barnet så att säga fortfarande är medvetet om att det är du som lägger. Men ramsa bara x1 eller möjligen x2, medan du lägger tillrätta och trycker till lite avslutande (för ett sedan ev. vagna helt kort som besked, plus snabbt skak i handtaget, om barnet ligger i vagn) och gå sedan utan ramsa. Avvakta, och precis när barnet somnat, skickar du med ramsan igen, lågt och fint. Den går då in "bakvägen" utan att störa :D

Men nödvändig är den alltså inte förrän barnet är ca 3,5-4 mån, när man ramsar sig ut och bort, när barnet har fått ett bredare minnesperspektiv och ramsan snart ska ta över helt. Då vet den lilla fortfarande att det är du som ramsar (x 4) och behöver inte söka ansiktet till rösten :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"