Omsomnande men sen då?
-
Hampus i Lit
Omsomnande men sen då?
Har i en tråd här skrivit om sonen som vaknar för tidigt. Har nu ändrat i tiderna men ännu inget resultat. I natt sov vi över hos svärföräldrarna för första gången utan problem! Det är härligt! Mindre härligt är att han vaknade ca05.45, ramsade direkt men inget gensvar. Nu har dom en spjälsäng som är grundare samt en soffa bredvid så man kunde sitta ganska bekvämt så då tänkte jag att nu jäklar ska han somna om, om jag så ska sitta hela dagen!! Efter 45 min somnade han om och då hade jag solfjädrat å buffat om vart annat, men så fort jag släppte tog han ny fart så därför blev det ju som en liten kur..?
Hur går jag nu vidare i morgon bitti OM han vaknar förtidigt igen?
Hjälp någon som vet!
Hur går jag nu vidare i morgon bitti OM han vaknar förtidigt igen?
Hjälp någon som vet!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Hampus i Lit
-
Gäst
-
Hampus i Lit
Om han nu vaknar på natten vilket är väldigt sällan så köper han ramsan direkt. När han vaknar 1-11/2 timme innan han ska upp så tar den ej, han låter så pigg å käck så då upplever vi att han tycker det är trevligt att vi pratar med honom. Har provat olika nyanser på ramsan.
Men alltså: Pangramsa direkt annars låter vi honom vara?
Du skrev: Jobba med ramsan tills han somnar om- om han inte gör det då?
Då tar vi upp honom vid "rätt" tid och låtsas att han sovit?
Känns som det står 1-0 till honom då för då har jag ramsat men den har inte tagit.?
Men alltså: Pangramsa direkt annars låter vi honom vara?
Du skrev: Jobba med ramsan tills han somnar om- om han inte gör det då?
Då tar vi upp honom vid "rätt" tid och låtsas att han sovit?
Känns som det står 1-0 till honom då för då har jag ramsat men den har inte tagit.?
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Det låter som om han inte är lessen på morgonen? I det läget så ska man ramsa direkt när han vaknar (även om han är glad). SEN gör man ingenting, utan låter honom vara, utom vid absolut kris. Omsomning vill man få till, men den ska han sköta själv, så att säga. Ramsar gör du bara om han är lessen.
Om han inte somnar om tar ni upp honom i rätt tid när han är tyst och/eller nöjd. Och låtsas som han har sovit, precis som du säger.
Vår Isak strular också lite vid vargtimmen, snart fyra veckor efter kurstart. Han har somnat om från första natten, men lik förbaskat vaknar han för tidigt, ligger vaken 15-60 minuter innan han somnar om. Han är aldrig lessen, utan ligger och jollrar, så jag brukar stoppa i öronproppar och försöka sova...
Om han inte somnar om tar ni upp honom i rätt tid när han är tyst och/eller nöjd. Och låtsas som han har sovit, precis som du säger.
Vår Isak strular också lite vid vargtimmen, snart fyra veckor efter kurstart. Han har somnat om från första natten, men lik förbaskat vaknar han för tidigt, ligger vaken 15-60 minuter innan han somnar om. Han är aldrig lessen, utan ligger och jollrar, så jag brukar stoppa i öronproppar och försöka sova...
-
Gäst
-
father of sons
Mammut Maria,
Pangramsar gör man direkt vid första tecken på uppvak om det finns problem.
Annars så pangramsas det när barnet är ledset.
...eller a`la upplysningsramsa om att det inte är morgon än och ÄR det morgon blir det ingen ramsa?
:-k
När jag hör något i natten så pangramsar jag direkt. Sedan avvaktar och kommer där en reaktion så får den nå sin kulmen och ebba ut. Kan ta en 10 minuter ibland men under den tiden har jag gjort just inget annat än att dra täcket överhuvudet . När skriken toppat och därefter dalat så har jag ramsat en kortis igen. Ibland har det kommit en reaktion igen och då har jag haft samma taktik som innan bekrivet. Kan gå några rundor på detta tema och första gången kan det nog ta 45 minuter innan omsomnande. Men därefter brukar det gå förbi på ca 3-4 nätter och då med kortare vakentid.
Om Jag förstår dig rätt:Om de mina vaknat glada har jag inte gjort någonting alls utan avvaktat första ledsna pipet (kan ta upp till 45 minuter eller så...) och DÅ har jag pangramsat! Därefter avvaktat och dragit några ramsor först vid verklig kris. Man ramsar liksom"ner" topparna och låter resten vara. Se ramsan som den fjärrstyrda buffning den är!
Pangramsar gör man direkt vid första tecken på uppvak om det finns problem.
Annars så pangramsas det när barnet är ledset.
...eller a`la upplysningsramsa om att det inte är morgon än och ÄR det morgon blir det ingen ramsa?
:-k
-
Gäst