Hur hantera pippi-långstrump-pojken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

Hur hantera pippi-långstrump-pojken?

Inlägg av kokos »

Varje dagslur idag och även nu när lillkillen somnade för kvällen har han vänt sig (utan ett pip) så att han har haft fötterna på "kudden" och huvudet i fotändan. Han ligger fortfarande på mage.

Frågan är: ska jag vända honom så att han ligger åt "rätt" håll eller skulle ni låta honom ligga à la Pippi? Jag har hittills vänt honom varje gång (10 minuter efter han somnat) men det känns ju som att man stör honom i onödan.

Det här är ett mycket litet problem inser jag precis... Nåja nåt ska man ju fundera på här i livet.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: PippiLångstrumpeffekten är min lilla Saga också duktig på :!: Hon gör också alltid så, jag inbillar mig att det är för att fotändan är närmast dörren... :-k

Fast... det spelar ju absolut ingen roll egentligen, du kan ju alltid lägga kudden vid fotänden istället kanske :?: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Hmmm ja kanske det beror på att han försöker följa efter mig när jag går? :shock: Tror jag ska låta honom ligga kvar så nästa gång om det är så han vill ha det. :P
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sussi

Inlägg av Sussi »

Maja sover också nästan alltid a´la Pippi :) Alternativ tvärs över sängen, med benen mellan spjälorna upp efter väggen (om hon sover på rygg). Låt honom sova så du, tids nog lär de sig att "sova som folk" :lol:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Runt två års ålder "lär" de sej att sova åt "rätt" :roll: :lol: håll! Så det blir ett evigt vändande om du ska hålla på :wink: ! Strunta i det!

:D Lycka till!
kokos

Inlägg av kokos »

Inte så stor mening att bädda med "draglakan då"? Då fastnar ju bara fötterna under det :shock:

Nu ska jag sluta kasta omkring honom när han sover så sött. Så länge han ligger på mage så är väl allt lugnt.

Min lilla pippi-pojke...
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Men kanske du ska fortsätta bädda med draglakan och helt enkelt vända på sängen :?: Så hamnar han ju rätt från början om dte är så att han är på väg efter dig!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Vad händer om du lägger huvudet i fotändan från början...och fötterna på kudden :?: :lol: :lol: :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag brukar gå in till Vera när vi går och lägger oss. ibland ligger hon uppe på täcket, då brukar jag lägga henne rätt, men om hon bara snurrat runt, låter jag henne vara.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Vi har också en "pippi" pojke som rätt ofta sover upp och ner.. :wink: När han var mindre gick det inte att vända honom eftersom han då vaknade men runt 7-8 månader så funkar det och nu vände rvi oftast tillbaka honom när vi går och lägger oss. Hur han gör sen har jag ingen aning om för när vi kliver upp på morgonen då står han i sängen och bubblar :D
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lägg på barnet en filt, säger jag bara :lol: Blir problem om ungen väljer att stå på huvudet i garderoben och sova :roll: men, ursäkta, shit happens... :roll:

Huvudsaken är att barnet får sin goda sömn. Inte hur.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

:D

Ok, vår son är numera också med i Pippi-klubben.
Vi tycker inte att det är något problem alls, han får ligga åt vilket håll han vill. Frågan är (kokos?) hur gjorde ni med draglakanet egentligen? Tog bort det? Bäddade på Pippi-sidan? Två :shock: draglakan?

Bara nyfiken.

Mamman till sonen.

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har också pippibarn :D Enda gången som jag ser det som ett problem är när jag skulle vilja höja upp huvudändan vid förkylning, annars så kan de väl få sova som de vill.
Det där med att de "lär" sig att sova som folk i två-årsåldern vill jag lämna en liten reservation om... Jag tror att vissa barn fortsätter att vara pippibarn länge :D Emil snurrar fortfarande runt runt i sängen... Man vet aldrig hur han kommer att ligga när man går in för att lägga på täcket, "upp och ner och bak och fram" :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos

Inlägg av kokos »

Vi tog bort draglakanet. Det är liksom ingen mening eftersom han somnar åt alla andra håll än åt det hållet det är tänkt. Vi ser till att byta lakan ofta istället.

Pippitakterna sitter i, kan jag säga :lol:
father of sons

liw, kokos

Tack för svar!
Sonen "testar" olika sovställningar nu.. Pippi, skaka galler, benen hängandes ut mellan spjälorna och favoriten just nu är sova PÅ spjälskyddet. :lol:

:D / Mamman till sonen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"