När man är borta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

När man är borta?

Inlägg av Sagomamma »

Till exempel nu till jul... Då blir vi ju tvungna att lägga Saga i en spjälsäng där, men eftersom hon alltid skriker i upp till 8-10 minuter innan nattdags så är jag lite nervös... För vad "folk" ska säga :roll: Det blir jobbigt om nån skulle säga "å men herregud hon är ju ledsen, ta upp henne då!"

Det har gjort att vi allvarligt funderar på att köra hem kl 20 när hon ska sova. Och hur kul är det på julafton :? :?:

Och i vagn är aldrig tal om att lägga henne i när vi är iväg eftersom hon jämt ställer sig upp direkt, för att sen lägga sig igen... Hon ligger kvar om vi vagnar henne men vi är sååå rädda för att fastna i det igen, så därför har vi hittills varit hemma alla sovstunder sedan andra kuromgången... :roll:

Råååååd :?: :?: :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :?: Varför förväntar du dej att hon ska skrika - det där med självuppfyllande profetior, du vet.... Den där förväntan du har = förlorad attityd av självklarhet! Tänk "Saga kan somna sjäv" "Saga somnar tyst" "Saga somnar glad", eller än bättre - ramsa dej själv med detta! Pröva det så får du se!

Vad det gäller Julafton så är det du som bestämmer och så länge du har din attityd av självklarhet inför härliga släkten så går det galant! Både med folks kommentarer (VEM säger det?) och Sagas insomnande!

:D Lycka till!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

För det första! UTGÅ inte ifrån att det kommer bli skrik!
Det kanske inte blir det alls :wink: På julafton händer så mycket med tomtar, mat och paket att hon förmodligen är så slut av alltihopa att hon somnar som en klubbad säl :wink:
Det KAN bli så! Eller hur?

Om det nu INTE skulle blir så, och hon kommer att skrika, så lägg henne i det rum som är LÄNGST bort från alla människor, så dom inte hör...
Förbered folken på att hon kanske kommer att skrika lite, men att hon ska sova, så ingen får ta upp henne. "Hon gör så ibland, men hon somnar"
Med övertygande röst.
Och genomför nattningen i din vanliga attityd av självklarhet förstås, och med hennes invanda lakan, gosefilt, nalle, eller vad hon nu brukar ha med i sängen.

Är du det minsta orolig att det inte kommer gå bra, känner Saga det,
och krånglar kanske för den sakens skull.

Visa henne sängen i förväg, så hon känner igen den, och säg att
"DÄR ska du sova i natt! Mysigt!" (dom förstår mer än man tror)

Har du din man med dig på detta, så prata igenom det innan ordentligt och ta ett gemensamt beslut på hur ni ska handskas med det.
2 är starkare än en :wink:

Blir folk rent FÖRBANNADE på er, får du väl i värsta, VÄRSTA fall, ta upp henne en stund till då...En gång är ingen gång..., men det är ju inte att rekommendera eftersom det strulat för er innan. Då fattar inte lilla damen alls vad ni håller på med, och det kan strula igen hemma. :cry:

INTE köra hem klockan 20.00! Det är inte roligt för er, och ni måste tänka på er själva också i jul! Dessutom lär sig Saga att somna borta, vilket ju är en bra talang! :wink:

Funderar själv på hur vi ska göra i jul med nattningen, men det är väl bara att genomföra "i en akt av självklarhet" som vanligt... :shock: :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Alltså! INTE köra hem klockan 20... :?: Hmmm :? , ja vi är väl tvungna... Nu :lol:

Men okej... Detta fixar vi :!: MEN om hojn skulle få för sig att vakna och ha en sådan där 3½timmesmaratonvakentid (med skrik och gnäll) mitt i natten, som ibland händer :roll: , vad gör vi då då? Vi vill ju inte väcka hela huset... Och om vi ska stanna efter att hon somnat så förutsätter det att vi stannar hela natten!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

jag tror som föregående att om man bara har samma coola attityd som hemma så ska det gå bra med nattningen även borta. Jag förstår dock din oro eftersom jag känner samma sak nu när jag skall hem till mina föräldrar över jul. Jag skall banne mig ta med mig min coola attityd. Jag tänker att jag skall minsann visa dem att det GÅR!!!!!!!!

Inte skall ni väl behöva vara hemma jämt när det skall sovas?! Det var en fasa jag hade innan jag fick barn. Eller fasa stämmer nog inte. Jag sa att jag skall minsann kunna ta med mig mitt barn överallt. Det skall inte behövas åkas hem inte!!!!! Sedan dess har jag lite mer respekt för dem som trots allt känner att de MÅSTE åka hem, men bara lite rspekt. Jag tror att det ät lättare för kurade barn att sova och äta på andra ställen än i hemmet just för att vi föräldrar är så coola :D :D !

Jag tog med mig attityden till det senaste BVC-föräldrargruppmötet. Min sambo kunde inte följa med och då blev jag lite nervös för junior är alltid lite uppspelt den timmen. Inte så konstigt med tanke på att det är hans sovtimme. Han brukar dock alltid sova en stund i vagnen på vägen dit, men denna gång var vädret kasst så då fick det bli bil.

Jag har skrivit om denna gång tidigare (tråden heter typ "måste få skryta"). Jag åkte dit lite tidigare och hade med mig vagnen. Hittade ett tomt, nedsläckt arbetsrum och ställde honom där med en liten filt över suffletten. Lite ramsning, vagning och vips hade han somnat (förstås). Han sov i 45 min!

Som sagt, TRO på er själva. Skit i de andra! Ta med samma attityd som ni har hemma!!!!!!!!!!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Givetvis ska ni stanna! Skit i släkten, det är ju ert barn och ni vet bäst! Be inte om ursäkt för hur ni hanterar att hon skriker ifall hon nu mot förmodan skulle göra det, beklaga bara att hon gör det. Strunta i de andra, eran hänsyn och ffa era skyldigheter är gentemot barnet, inga andra. Det är ingen katastrof för de övriga ifall deras sömn störs en enda natt men ni ska inte behöva riskera att spoliera ert barns goda nattsömn pga överdriven hänsyn mot andra. kräv respekt för ert sätt att vara föräldrar och NJUT av julafton, verktygen gör det ju möjligt att sova borta!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
kokos

Inlägg av kokos »

Jag vägrar att undvika saker pga av vad folk tycker. Alla tycker en massa saker men det är bara att vara lika säker inför dem som inför sitt barn.

Jag hade en kompis här på lunch förra veckan och lillkillen skulle läggas precis när hon kom. Jag lät dem hälsa på varandra och sen la jag honom och gissa om han SKREEEK? Han skrek längre än någonsin tidigare men jag försökte vara cool. Kompisen gnällde och sa "staaaackarn ska han bara ligga där och skrika?". Jag svarade så här:

"OK nu skriker han en liten stund men det hade han gjort om han hade varit vaken också för då hade han blivit övertrött. Dessutom: vad är en stunds skrikande nu egentligen: han är världens gladaste annars"

Det här svaret var hon helt nöjd med och det får användas av alla som känner att de behöver ha svar på tal på lager.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
br

Inlägg av br »

hej
Ja man kan ju undtra varför vi ofta är så oroliga för vad andra ska tycka! Om du tycker att vagnen känn sböttre så skulle jag ta en promenad och låta henne somna i vagnen. Så har vi gjort ibland med båda barnen när vi varit påställen där det inet funnits andra sovmöjligheter! Dessutom har vi oftast förflyttat oss med barnet i vagnen sedan. Risken att fastan i vagnande är kansek inte så stor om det bara händer på julafton. et är ju den mest självklara saken i världe att vagnmas till sömns påsjälva julafton :D

Ang skrik så måste jag säga att det är konstigt att det är ok att barn skriker av övertröttet så länge det sitter i en famn! Vår son skrek betydlig mer innan vi "kurade" honom än vad han gjorde vid kuren eller vid tillfällen efter den. Innan kuren skrek han nästan oavestt om vi bar vyssade gullade osv!!

Kan berätta en liten historia:
Ca en månad efter att vi "Kurat" sonen åkte vi iväg på semester. vi åkte till mina föräldrar. Första kvällen vi la honom där var första gången sonen somnade utan ett pip !Innan dess var det protester mer eller mindre i minst 10 minuter!

Det går bra!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Linda

Inlägg av Linda »

Ville bara säga att vi har inte tyckt alls att det har varit besvärligt att lägga våra barn borta (alltså byta om till pyjamas och bädda ner som vanligt) även om vi sedan har åkt hem senare. Det har bara varit och ta upp flickorna och de har sovit vidare i bilen. Antingen så har de då först sovit i vagnen eller så har vi haft med en resesäng. Jag tycker att det mesta man gör "i en akt av självklarhet" fungerar jättebra!
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Ja, det var precis det syrran skrivit ovan som jag tänkte tillägga här. :wink:

Vi har vid flea tillfällen lagt barnen borta, men senare på natten åkt hem. Dom har vaknat till lite i bilen, men när man kommit hem har det bara varit att lägga ner dom i sängen igen, och dom har fortsatt sova sin natt :wink:

Alltså: Ni BEHÖVER inte alls sova över bara för att Saga somnat där, det går att åka hem också, inga problem! Om ni nu inte vill sova över själva för att kunna dricka lite jule-sprit förstås :wink:

kram anna
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

br skrev:Ang skrik så måste jag säga att det är konstigt att det är ok att barn skriker av övertröttet så länge det sitter i en famn! Vår son skrek betydlig mer innan vi "kurade" honom än vad han gjorde vid kuren eller vid tillfällen efter den. Innan kuren skrek han nästan oavestt om vi bar vyssade gullade osv!!
Alltså, detta är ju bara Så sant! Och precis så är det för oss också angående mängden skrikande! Nu blir det koncentrerat till en viss stund vid läggdags, förut kunde det ju vara utspritt på både skrik/gråt och gnäll under hela långa dagen :roll: *pust* Jag blev även trygg av din lilla mysiga historia :lol:

Kokos, din kommentar kan komma till användning hädanefter :!: Tack :!: :D

anna, ditt barska "INTE köra hem klockan 20.00 på julafton" fick mig att fatta vad jag höll på att göra, och att det var HUR dumt som helst :!: :lol:
mammamy skrev:kräv respekt för ert sätt att vara föräldrar
Borde tänka precis så lite oftare... :roll:
Linda, du har rätt i det där med "akt av självklarhet", jag vet ju att det är så -men behöver bli påmind ibland :wink: :lol:
Och att jag inte ska bry mig så himla m,ycket om vad folk tycker, för det är ju egentligen DET det handlar om, när jag ser på det så här, och precis Mammut -VEM är det som säger det :?: :roll: *hade glömt...* :lol:

Tack alla som svarat, utan er hade vi nog stannat hemma, för då hade vi inte fått med oss någon Attityd 8) överhuvudtaget :!: Men nu vet jag precis hur jag ska sköta det (jag funkar så att jag måste visualisera det innan... :roll: ) och det kan det ju bara gå på ett visst antal sätt, och alla dessa vet jag hur jag löser :!: (Naturligtvis med syrrans hjälp att möblera om lite så att Sagas säng kan få plats allra längst bort i huset :-$ )

För vi stannar nog över natten ändå, det kan ju vara trevligt -men då är det ju alldeles tyyypiskt att man är gravid och inte kan ta nån "julesprit" :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Just det ja... :shock: :wink:
Det föll fullständigt ur mitt huvud att det inte blir någon julesprit för dig :wink:
Lycka till i jul!
Nu har du ju begrundat och har allting klart för dig - så det är bara att köra på! :wink:

kram anna
StinaB

Inlägg av StinaB »

Ska bli kul att höra hur det gick. Har haft samma problem som du å det är inte lätt att vara lugn inför barnet när man blir nervös för vad andra ska tycka. Hade min mamma och syster här en kväll och naturligtvis var han jätteledsen när han skulle sova och jag fick kommentarer som: "Jag stannade alltid inne hos er tills ni somnade." "Jag har alltid legat hos mina barn tills de somnat." "Nu måste du gå in till honom". Efter det gick jag in på forumet och sökte stöd. Det är helt ovärderligt. Bara för att det är mamma och storasyrran som säger det behöver deras sätt inte vara mer rätt. Det finns olika vägar.

Det ska bli kul att höra hur det gick för dig. De få gånger som vi stannat över hans sovtid hos kompisar har vi nattat honom genom att ligga bredvid honom på en madrass. Fegt men jag har inte känt för att få en massa jobbiga frågor. Kanske vi kan söva honom som vanligt nästa gång om vi får lite tips från dig. Hoppas det gick kanon!!
Mamma till Elias f?dd i november 2003.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"