Vänder sig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
a

Vänder sig

Inlägg av a »

Hej!

Vår femmånaders har börjat vända sig från mage till rygg och han kan inte vända sig tillbaka. Inatt hände det i sängen för första gången. Jakob sover väldigt lätt och oroligt på morgontimmarna(det har han alltid gjort även innan kuren då han fick mat under natten). Vid 4 så vaknade jag och pappa av att det var väldigt oroligt i sängen(sprattel och stön) och det lugnade sig inte. Normalt brukar Jakob få tag i sina fingrar och lugna sig och komma till ro. Vi insåg att något inte stämde så efter avvakande i ca 30 minuter smög jag upp för att titta. Där låg han på rygg, klarvaken och viftade med armarna. Jag la tillrätta fort och smög iväg. Det hade såklart motsatt effekt eftersom han inte bett om hjälp ännu. Jakob morrade och snurrade ännumer och föll tillbaka på rygg(lät det iallafall som). Jag låg bara och lyssnade i ytterligare 45 minuter och sen började han be om hjälp. ramsan tog såklart inte utan jag smög dit la tillrätta och då drog han en lättnades suck och somnade om. Nu undrar jag vad jag gör om det händer igen?

1. Jakob vet inte hur han ska somna om på rygg. Han har haft svårt att somna under kuren. Ska han lära sig det?
2. Ska jag bara ramsa och låta honom fråga tills han förstår att han måste sonma om? Eller ska jag lägga tillrätta när han ber om hjälp? Jag vill inte förstöra budsakpet "på natten händer inget"!
3. Nu har han varit vaken 1,5 timme inatt och är såklart helt slut, pga att han vände sig. Går det att göra någonting åt det? Kan jag bädda på något sätt så han har svårare att vända sig? Eller ska jag gå upp och vända tillbaka honom innan han ber om hjälp för att han fortare kommer till ro(det hjälpte förståss inte inatt)?
4. Är det vanligt med lätt orolig sömn på morgontimmarna?

Kram från trötta familjen som normalt är utvild och pigg
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här är en övergående hobby :lol: Snart kan han vända sig på golvet från mage till rygg och sedan från rygg till mage också, men där är han inte riktigt än. Olika gymnastiska övningar är man inprogrammerad att bedriva och gör så vare sig man sover eller ej! Men inte hur länge som helst, som sagt. Snart förlägger han denna intressanta aktivitet till dagarna.

Till dess får man ju ingripa och hjälpa när han ber om hjälp, precis som du märkte. Snabbt och lätt vänder man över barnet, kanske bara med en hand om hans lilla arm, lägger tillrätta kvickt och lätt och ramsar sig ut. Helst bör du då lämna rummet (och sedan smyga in igen). Han tar inte emot den här häkpen förrän han är mottaglig för den och därför ska man inte ingripa för snabbt. Han får upptäcka själv först att han hamnat oå rygg och inte kan vända sig tillbaks... Han vill sova, men det går inte :cry: :!: Hur kom det sig :?: Då undrar han. Och ber om undsättning. (Dock aldrig tröst, bara praktiskt ska det vara :!: )

1. Nej, det skulle förvåna mig mycket om han inte vände sig till mage för att sova när han väl kan.
2. Se ovan.
3. Det är inte meningen att han ska ligga på rygg vaken i 1,5 timme. Även om han inte uttryckligen ber om hjälp får ni kanske vända hastigt ändå, när ni tycker det räcker med vakentid och att han kan behöva påminnas med tillrättaläggandet som då kanske får ta lite mera tid, i form av statisk solfjäder efteråt en liten, liten stund, så att budskapet går in: "Så här ligger man, när man ska sova. På rygg är man vaken men nu är det natt, då sover man."
4. Ja, orolig eller halvvaken, man kan tycka man har sovit färdigt! Inget att bry sig om, så länge lilla älsklingen inte är olycklig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
a

Inlägg av a »

Underbart med så snabbt svar. Nu vet vi inför natten om det händer igen. Vi får väl räkna med några ingripanden innan det går över. Men inatt smög jag bara dit la tillrätta och smög bort-ingen ramsa. Han brukar ju inte få ramsor på natten utan får somna om själv när han vaknar(vilket han hitills klarat bra). Duger det utan ramsa? Han ska ju inte lugnas bara ,så att säga, hjälpas på rätt köl ien!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du lagt tillrätta bör du avsluta med ramsa (på utgång), eftersom det är den som sedan ska ta över helt. När han kan vända sig själv tillbaks igen somnar han förmodligen ovanpå täcket eller uppochnerpåvänd i största allmänhet - då kanske du går in och lyfter honom rätt och stoppar om efter tio inuter (inte tjugo) och då märker han ingenting. Då ska du inte heller ramsa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"