Vår söta fröken är tre veckor gammal och i huvudsak glad och nöjd.
Vi har kört standardmodellen från första början, vilket har fungerat mycket bra. Hon är dock väldigt snuttig och för att hon inte skulle bli hängande vid mitt bröst dygnet runt gav vi henne napp. Men nu ställer nappen till det för oss... Älsklingen somnar så gott med nappen i munnen, men tappar den sedan. Och vaknar då förstås. Detta stör ju oss, men framför allt henne.
Hon kan ibland somna om ganska snart efter att ett nattmål, men oftast tar det en timme eller två av napp-istoppande... Vad kan vi göra åt detta?
Helst skulle jag vilja slänga nappen, men vad gör vi då åt att hon är så snuttig?
Jag undrar också lite över om vår söta fröken sover för lite.
Jag har förstått att en sån liten plutt behöver åtminstone 16 timmars sömn per dygn, men fröken sover "bara" 11-15 timmar per dygn, oftast ca 13 timmar. Hon är vaken och aktiv i 1½ timme i taget, då hon äter, blir bytt på och ompysslad, filosoferar i sitt baby-gym, umgås med mamma och pappa. Sedan sover hon, ibland 2-2½ timme, men ibland bara 30 min-1 timme.
Hoppas att någon har lite kloka tips och råd att ge oss!
Frågor om sömn och tre veckors bebis
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hon ÄR inte "så snuttig" av födsel och ohejdad vana utan hon gör som du/ni lär henne och som hon då tror ska vara så. Ta bort nappen och glöm den. Se till att hon får så mycket mat hon någonsin kan ta emot och lite till och sedan ännu mera och mer ändå
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack, Anna, för svar.
Nappen är nu bortplockad och glömd!
Vi ska försöka få henne att sova i 2 timmar, men undrar lite över vagnandet.
Bör vi låta henne ligga kvar i vagnen efter att hon har somnat, eller ska hon läggas över i sin säng? Hon har oftast vaknat när hon har lagts i sängen, oavsett om vi har lagt henne på mage, rygg eller sidan, och även om hon har slocknat som en liten gris i mammas eller pappas famn.
Hur "hårt" ska vi hålla på att det blir 2 timmar? Om hon t ex sover i 1½ timme, ska vi då försöka få henne att somna om och sova en halvtimme till, eller ska vi servera maten istället?
Hoppas att du och andra kloka gummor och gubbar inte tycker att jag ställer dumma frågor... Jag vill ju bara att det ska bli rätt, det här.
Nappen är nu bortplockad och glömd!
Vi ska försöka få henne att sova i 2 timmar, men undrar lite över vagnandet.
Bör vi låta henne ligga kvar i vagnen efter att hon har somnat, eller ska hon läggas över i sin säng? Hon har oftast vaknat när hon har lagts i sängen, oavsett om vi har lagt henne på mage, rygg eller sidan, och även om hon har slocknat som en liten gris i mammas eller pappas famn.
Hur "hårt" ska vi hålla på att det blir 2 timmar? Om hon t ex sover i 1½ timme, ska vi då försöka få henne att somna om och sova en halvtimme till, eller ska vi servera maten istället?
Hoppas att du och andra kloka gummor och gubbar inte tycker att jag ställer dumma frågor... Jag vill ju bara att det ska bli rätt, det här.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Då ser du t ex att hon kan och bör somna själv, inte i mammas eller pappas famn. Och hon bör läggas på mage med larm. Kanske vagnas en smula, om det mot förmodan skulle behövas. Och varför inte få ligga kvar i vagnen, som är praktisk att kunna ha med sig både ute och inne
Principen 2-2 är ett riktmärke, inget måste för så här små älsklingar, vilkas rytm förhoppningsvis börjar utkristallisera sig nu
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022