En vän i nöd...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

En vän i nöd...

Inlägg av Tessan »

Hej på er alla experter!
Jag har en vän som bor i Göteborg vilket är typ 50 mil bort vilket gör att jag inte kan åka dit hux flux.
I juni kom hennes guldklimp Emil men hon är den mest osäkra mamma som kan tänkas, hon vill verkligen göra allt rätt som vi alla vill. Pappan i familjen är likadan. Piper Emil lyfts han ur sängen, sen läggs han ner igen osv...Samma sak oavsett om han är i babygymmet, babysitter eller något annat ställe. Nu får de mest gå runt med honom över axeln för att han inte ska vara ledsen..
Detta har resulterat i att hon ammar varje timme, efter rekommendation från BVC :twisted: :twisted: :twisted: eftersom han inte gått upp i vikt ordentligt. Han sover aldrig mer än 30 minuter åt gången, har sovit åtta timmars natt två gånger.
Han vill inte ha napp, flaska eller mat. När han suger på bröstet släpper han taget efter ett par minuter och så får hon hålla på i all evighet.
Det känns som att hon är i en ond cirkel där hennes oro förs över på lilla Emil och då blir inget roligt. Nu känner hon mer förtvivlan över att vara mamma än att vara glad vilket hon borde vara. :cry: :cry:
Hon är nu naturligtvis helt förtvivlad och jag har från dag 1 försökt få henne att läsa här, köpa Barnaboken, SHN boken men hon är just nu sliten mellan BVC:s råd, mina råd och hennes mamma.
Jag vill inte pusha för mycket heller men undrar nu hur jag på bästa sätt kan hjälpa henne över telefon.
Ska jag försöka hjälpa henne att skriva schema :?:
Vad är bäst att börja med :?:
Skulle så gärna vilja vara där och hjälpa henne till att få Emil att äta flaska så han får i sig ordentligt med mat men jag har som sagt svårt att åka nu innan slutet på månaden och jag vill så gärna göra något.
Hur peppar jag henne på bästa sätt att spika ett schema och hålla sig till det?

Hjälp mig med råd!!!
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
lillan

Inlägg av lillan »

Kanske introducera standardmodellen??? för henne?

ja, jag vet inte, fast ett schema vore nog bra, hoppas nån annan kan svara med nå kloka råd...
Hade ett på lut, men det svissade förbi bara...*suck'...hormonerna kanske...*hmmm* :roll:

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan!
Jag är ganska ny på forumet och ovan att "ge råd" men jag vill ändå ge lite respons på ditt inlägg.

Min första tanke är att schema-spikning nog inte hjälper just nu. Om din väninna inte förstår syftet med schemat kommer hon att misslyckas och därigenom öka på sin känsla av att vara misslyckad som mamma (vilket hon naturligtvis inte är :!: ).

Jag känner så väl igen mig i din väninna. Befann mig där själv för inte så länge sedan :evil: . Min räddning blev att söka hjälp på ett annat Bvc. Jag ringde sonika upp och berättade att jag inte fick någon hjälp och att min hela familjen mådde dåligt av situationen (Leia åt och sov ungefär som Emil).

Via detta Bvc kom vi i kontakt med Barnakuten på Östra. Jag åkte dit och fick hjälp av en barnsköterska som bl a matade Leia och iakttog hennes beteende.

:arrow: Väl hemma började jag läsa i Barnaboken och såg att där fanns vad vi letade efter.

:idea: Din väninna skulle nog behöva få lämpa över ansvaret på någon annan lite för att kunna hitta kraft till förändring (synd att du inte har chans att åka dit för du verkar vara precis vad hon behöver :) ). Du kanske kan åka vid ett senare tillfälle :?: Kan du uppmuntra henne att söka till annat Bvc bara som "second opinion" :?: Kan du låna henne ett ex av Barnaboken så hon inte behöver övervinna ev. motstånd att köpa :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"