Hej!
Jag har en kille på snart 11 månader som vaknar många gånger per natt. Han kan inte somna själv och inte heller somna om själv. Jag måste stå och buffa honom tills han somnar. På natten tar jag upp honom och ammar för det är det lättaste sättet att få tyst på honom. Jag vet att det här är fel men har inte haft ork att ta itu med problemet.
Jag kurade honom när han var 5 månader och det gick mycket bra. Han sov från 19-5, fick mat och somnade om till 6,30. Men när han fick sina första tänder 1,5 månader senare började han vakna igen om nätterna och vi gjorde generalfelet att ta upp honom. Med påföljd att vi har haft struliga nätter sedan dess.
Jag ska ta tag i kuren nu och jag har en fråga. Han ligger i vårt sovrum( för vi har ingen annan plats till honom). Ska jag skärma av så han inte ser oss eller spelar det ingen roll? När jag går ut från sovrummet ställer han sig upp och skriker. Ska jag gå in och lägga ner honom eller ska jag bara ramsa utanför.
Hoppas någon klok kan ge mig ett svar.
Nettan
Börja om på SHN kuren
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Men då måste du läsa på. Börja med Lathunden eller införskaffa Sova hela natten-boken, där du har allting på ett bräde
Där ser du bl a att 90% av små barns intryck kommer genom synen, så därför ska du/ni verkligen skärma av honom, gärna med ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg i en skena från taket ner till govet. Finns att köpa i metervara. Poängen är att han inte ska se någonting alls, om och när han vaknar till.
Din andra fråga för också sina (nyanserade) svar när du läser på.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022