Kurad i vagn men var sova sedan då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cajed
Kontakt:

Kurad i vagn men var sova sedan då?

Inlägg av cajed »

Hej,

Min lilla på 3 månader är småkurad och sover hela nätter 9-11h lite olika beroende på när natten börjar för henne. Hon sover alltid till 06:30-07:30.

När natten börjar för henne beror alltså på hur lång tid det tar för henne att äta sig mätt. Ibland tar det 15min efter lek och bad och ibland ligger hon och gosar och det kan ta upp till 45min. Eftersom vi toppfyller henne med modersmjölkersättning som slut mål så ser vi ju hur hon suger i sig.

Hon somnar på stört i sin vagn, ibland med nga snabba drag. MEN nu när hon sover så bra har jag önskan att hon inte skall sova i vagnen eftersom hon kommer att växa ur denna utan jag önskar lägga tillbaka henne i sin spjälsäng från start. Hur gör jag? Väntar tills hon blir 4 månader och något större och mottaglig för ramsa eller?

Jag har försökt lägga henne men hon kommer inte till ro, hon blir ledsen och buffningens effekt är att jag väcker upp henne istället. Hon skriker inte hysteriskt utan ställer små frågor men somnar inte förrän efter utmattning och en timmes buffning/lämna ensam i rummet från vår sida. Hon kommer inte till ro! Varför? Det är kallt och mörkt och vi är knäpptysta. Jag kan ju inte sitta/passa på henne 1h varje kväll. Och så är det så tråkigt att hon skall somna ledsen ... jag har märkt att hon också då vaknar ledsen, vilket hon annars inte gör.

Just nu känns det som om kurad i vagn har lurat in oss i ett hörn och att vi kommer att få det jobbigt när hon skall sova i egen säng som inte går att vagna ... eller oroar jag mig i förväg och skall istället bara vara och låta tiden ha sin gilla gång?

Tack i förväg för tips och råd.
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fint jobbat :D Pris och beröm :lol:

Ja, du oroar dig i onödan. Gläds i stället :lol: Skratta med henne och mata henne proppfull, och när du väl lägger henne i spjälsäng, bestäm dig för det och se inte tillbaka eller åt sidorna. Boa in med ett par hoprullade bomullsfiltar och förlita dig på din egen förmåga att enkelt lugna henne med besked i handling och kunna besvara hennes små frågor.

Misstaget sm är lätt att göra är att "fastna" så gör inte det :!: GÅ mellan varje gång och odla ditt förtroende för henne. Den här lilla flickan vill sova :wink: Tro inget annat.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"