Min son är 10 månader och världens goaste, och har sovit hela nätterna igenom i stort sett hela sitt liv. Han sover alltså bra och mycket, men nu måste vi ändra på insomningsrutinerna.
Tidigare somnade han i sin egen säng efter vi matat honom med välling, men i somras var vi på resande fot mesta tiden och då somnade han med oss istället och så har vi fortsatt av bara farten.. Inte bra
Så nu består läggningen av att hans pappa eller jag ligger med honom i dubbelsängen, han får sin flaska och sedan somnar han. På senaste tiden har det dock börjat ta väldigt lång tid ibland, han kan tumla runt en bra stund innan han kommer till ro och somnar (och jo, jag förstår ju att vår närvaro stör honom
Har läst allt om SHN-kuren här på forumet och i Barnaboken och är nu redo att sätta igång med tillrättaläggning, ramsa och attityden!
Nu på lördag ska lilleman för första gången sova borta över natten, hos sin farmor (som han känner väldigt bra). Så jag undrar om det är dumt att börja ändra på sovrutinerna innan dess? Det är ju bara 4 dagar kvar dit. Kanske bättre att börja efter det? Eller vad tror ni?
Sen undrar jag om någon "kurat" ett barn i likhet med mitt eget, som alltså redan sover bra och hela nätter, men där man vill ändra själva insomningsrutinen? Och som kan dela med sig av sina erfarenheter i såfall?
Har någon gång testat att lägga honom i sin spjälsäng direkt och då har han ställt sig upp och stått där och varit hur nöjd som helst ett bra tag, och sedan börjat protestera. Om jag förstått det rätt så låter man de stå i sängen (eller vad de nu vill göra) och går bara in om de verkligen blir jätteledsna och lägger då ner dem, och så ut med ramsan sen. Är det rätt uppfattat?
Ja det här blev ett långt och småförvirrat inlägg. Jag lär återkomma med fler så småningom.. Tacksam över svar på mina funderingar!
Kram.