Hjälp med insomning för 2 månaders bebis!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
malinschelin

Hjälp med insomning för 2 månaders bebis!

Inlägg av malinschelin »

Hej!
    Vi behöver hjälp!
    Vi har en son på 10 veckor.
    Jag vill få upp ett strukturerat schema nu med regelbundna mat och sovtider.
    Men hur ska jag göra för insomningen? Tyvärr har han ofta fått somna vid bröstet eller när vi vaggar vagnen. Nu tycks han inte kunna somna av sig själv.

Jag har försökt lägga honom i spjälsängen (inför natten) och buffat honom tills han slappnat av och blivit trött. Men när jag slutar blir han klarvaken. Samma med vagnen på dagen.

Om jag däremot bara lägger ner honom så ligger han där och pratar och skrattar för sig själv, även fast han varit uppenbart trött innan!

Hur ska jag göra? Det är oerhört tröttsamt att buffa/vagna honom hela tiden!

Jag och min man tar tacksamt emot all hjälp!
    SaraMilana

Re: Hjälp med insomning för 2 månaders bebis!

Inlägg av SaraMilana »

Hej malinschelin och varmt välkommen till forumet! :heart:

När man vagnar eller buffar handlar det om att få till en dialog med barnet, här finns toppentips kring detta: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Läs och fundera och återkom sen så bollar vi vidare!

:heart:
    Sarisparis
    Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen säger jag med :D
    malinschelin skrev:Om jag däremot bara lägger ner honom så ligger han där och pratar och skrattar för sig själv, även fast han varit uppenbart trött innan!
    Fast han kanske bara gillar att varva ner sâ? Tanken är ju inte att du ska söva honom med buff/vagning, utan att ett lugn ska infinna sig sâ att han "vâgar" somna. Är han redan lugn och glad sâ är ju allting som det ska.

Trâden som SaraMilana länkar till är kanon :thumbsup: Läs :D

:heart:
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

Ja jag läste det. Och det hjälpte att skaka och dunka vagnen! Tack så mycket!
    Men vid buffningen, ska han vara precis påväg att somna och så slutar man då eller? Ska man gå från sängen så eller stå kvar?

Vår önskan är ju att vår son ska kunna somna av sig självt, också när han vaknar mitt i natten eller vid tupplur. Blir det inte så att vi vänjer barnet vid att det måste buffas/vagnas för att somna om?
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

En till fråga. Om man nu ska ge korta svar, jag uppfattar det som buffa/vagns tills han tystnar och slappnat av (?) ska man då gå ut och ramsa?
    Ska jag låta honom protestera ett tag och bara gå dit när han verkligen behöver lugnas? Han är ju som sagt bara 10 veckor.
    mamaA
    Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
    Du buffar/vagnar tills han är lugn, då slutar du. Skriker han igen så upprepar du. Vitsen är ju att lära honom att somna själv så man vill inte verktyga för mycket. Du går i från sängen OCH rummet emellan buffningarna, står du kvar så är ju inte chansen så stor att han vill lösa det själv om han istället kan få hjälp :wink: .

Han får lov att protestera, vissa bebisar behöver reagera av sig lite ibland innan de somnar, men är han ledsen så buffar/vagnar du. Han är lite för ung för ramsan än, man kan visserligen smyga in den när man går ut ur rummet, men jag hade väntat tills ni har fått de andra verktygen att sätta sig först. Risken är att han undrar varför du pratar och tittar efter dig, det är därför ramsan inte ska introduceras för tidigt.

Kram :heart:
    James 11-03-05
    Finn 14-09-19
    SM-barn så klart!
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

Tack så jätte mycket för era svar!
    Han somnade för första gången precis själv, bara med buffning några gånger som hjälp, och en hel del gnäll innan. Men skam den som ger sig (:

Men om vi introducerar detta nu, och han lär sig somna själv måste man kura då när han är fyra månader??
    mamaA
    Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
    Hur många timmar sover han i sträck på natten? 10 timmar brukar de klara utan mat vid 3 månader, 8 vid två, så något däromkring bör han fixa om han får i sig tillräckligt med mat på dagen. Vissa barn börjar sova över nattmålen själv, andra får man hjälpa på traven med att buffa bort uppvaket. Jag förlängde min sons nätter med buffning och han fattade snabbt galoppen och sov sina 12 timmar utan mat innan 4 månader :sleep: MEN tänk på att det behöver stå stadigare mat på schemat då än bröstmjölk/ersättning bara. Vi introducerade gröt vid 3.5 månad vilket bidrog till att han sov längre. Du behöver alltså inte kura om ni förlänger natten succesivt.

James 11-03-05
    Finn 14-09-19
    SM-barn så klart!
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

som längst sover han 5h i sträck. inatt vaknade han kl 01.30. jag buffade, gav korta och bestämda svar men han skrek och skrek. Efter en timmes buffande fram och tillbaka orkade jag inte mer och tog upp honom. Hur länge ska man hålla på? Känns ju jätte obarmhärtigt att låta honom skrika sådär!
    När jag tog upp honom gav jag honom bröstet och han åt lite och sen slumra han till. När jag la ner honom var han vaken och då somnade han av sig själv.

Jag fick väcka honom vid 4 för att han skulle få sitt nattmål. Och sen vaknade han en timme senare, men då kunde han somna om med lite buffande. Men det gick inte 6.20 så då var det bara snällt att gå upp för mig.

känner mig mycket inkonsekvent....! :(

Vi har inte följt SM men jag har läst på nu i efterhand.
    Där så låter man barnet sova natten i vagnen 3 nätter och vagnar så barnet somnar när de vaknar. Är det ett alternativ för oss?
    Känner att jag trivs bättre med vagningen än buffningen...
    mamaA
    Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min första och viktigaste fråga är om lillkillen får tillräckligt med mat på dagen? Matar du enligt SM? Det är ju en middag med flera rätter inte en liten snabblunch :D . Man kan nämligen inte buffa bort hunger :?

Jag antar att du syftar på att vagna bort nattmålen med 3 dagars kur? Liten kan sova i vagn på natten,det är det många som gör tills 4 månader, men jag hade velat vara absolut säker på att han är mätt innan jag försökt ta bort något nattmål.

James 11-03-05
    Finn 14-09-19
    SM-barn så klart!
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

såhär ser vår dag ut
    07 mat
    08.30-10 sova
    10 mat
    11-13 sova
    13 mat
    14.30-16 sova
    16 mat
    17.45-18.30 sova
    18.30 mat
    20 godnatt
    04 nattmål

vid varje måltid utom den som är 04 äter han i en timme. jag trugar i honom maten in i det sista. känns som att jag tömmer brösten varje gång. så jag tror han får i sig den mat han behöver. han spyr ingenting om jag rapar ordentligt.
    Men vi började med detta för bara några dagar sen, ska jag vänta några fler dagar och se om han sover över själv?

nu har jag stått och skakat och dunkat vagnen som korta svar i en timme. han sov 45min. ska man komma tillbaka och vagna när han skriker för fulla muggar eller räcker det med lite gnäll? hur länge ska jag vänta?

det är oerhört tålamodsprövande detta :|
    mamaA
    Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
    Lugn och fin nu :wink: , ibland är det jobbigt men då får man svära av sig lite (inte på barnet [-X ) och sen ta nya tag.

Du får antingen bestämma dig för om du till en början vill ge ett till nattmål eller om du verkligen känner dig säker på att han är mätt. En ny vana tar ett litet tag att sätta sig så det kan ta lite tid innan han fattar galoppen. Se det som att liten ställer frågor till dig och du svarar med vagning/buffning: mamma vet precis vad hon gör :D Du måste känna dig säker för att kunna förmedla säkerheten till honom.

Det är bra att använda skak och dunk men så här i början kan du nog behöva lite hederlig vagning också. Man vagnar inte vid lite gnäll men samtidigt får du lyssna av honom så att du ingriper innan han blir riktigt arg. Glöm inte husljud som verktyg (dagtid), slamra i köket, sätt på musik så att liten kan tryggt veta att ni vaktar.

Har ni det kolmörkt i sovrummet? Mycket viktigt för att liten inte ska vakna för tidigt :!:

Kram
    James 11-03-05
    Finn 14-09-19
    SM-barn så klart!
    Cony

Inlägg av Cony »

Hej och stort grattis till sonen, och välkommen hit!

Det är ju jättebra att du matar på ordentligt under dagarna. Tänk också på att låta barnet ligga på mage och greja lite så han får "motion" för både kropp och huvud (=sover gott).

=D> Heja på och läs allt vad du orkar, så kommer det klarna för dig. Låt maken engagera sig i saken också!

:D
    Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
    malinschelin

Inlägg av malinschelin »

Tack för all stöttning och alla tips! Nu har vi hittat vad som funkar för oss och Kaleb sov i 8h för att sen äta en gång. Sen behövde jag väcka honom nu på morgonen!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D>
    Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"