Vagna? Buffa? Kura? Eget rum?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AnnnaMaria

Vagna? Buffa? Kura? Eget rum?

Inlägg av AnnnaMaria »

Jag vill börja med att tacka för ett jättebra forum och för all hjälp och råd man får här och i BB. Utan er och boken hade mitt föräldraskap inte varit så kul om det är! Vi hade en ganska tuff start med havenskapsförgiftning och amningsproblematik som resulterade i 3 v pumpning och flaskmatning följt av 1,5 månaders amningsnapp och sedan avvänjning av den. Så först vid 3 månader kan jag säga att det kändes ok att amma. Än idag kämpar vi med amningstillfällerna. Han var en mycket vaken bebis och hade ett STORT sugbehov! Som skrek varje sekund han inte var på bröstet kändes det som. Och ofta skrek han även där... Jag läste olika metoder och testade men de flesta handlar ju om att låta barnet gråta och sen gå in... Efter 2 dagar med denna hemska upplevelse sökte jag förtvivlat efter nåt annat. Jag kände och tänkte att detta kan inte vara rätt... Å så hittade jag hit, beställde BB och vi kom till rätta med mycket! Får ofta höra vilken glad kille vi har samt att han växer så det knakar. tack vare tipsen om magliggande i vaket tillstånd så har han nu börjat åla/krypa :D Har läst mycket på forumet men lite frågor har nu uppstått på vägen och jag känner mig lite osäker på hur vi ska gå vidare för att få Alex att sova hela natten. Vet inte om det är jag som krånglar till det..

Alex är 5 månader och SM sedan han var ca 1,5 månader. Hans schema ser ut så här:

7 morgon och amning men han är inte så intresserad av mat...
9-9.45 sova inne i vagnen på rygg el sida
10 gröt, fruktpure och ev amning men han har börjat välja bort det nu när han äter en hel portion gröt
12-14 sova i vagnen ute på rygg
14 amning
16-16.20 sova inne i vagnen på rygg el sida
17.00 grönsakspure och amning, börjar närma sig hel portion
18.30 bad mys och skratt
18.45 kvällslurk välling + ersättning 50/50
19-19.30 somnar på mage i spjälsängen.
3.30-4 vaknar och ammas

Vi hade det lite kämpigt med smakportionerna då han blev så förstoppad men känner nu att det går bättre och bättre. Om han vaknar och skriker på andra tider än 4 och 7 så beror det på att han behöver prutta. Det vi har gjort är att vi har buffat. Ska vi fortsätta med det? Provat att inte buffa och då slutar han inte skrika...

Vi känner att han börjar få i sig så mkt mat att det känns ok att plocka bort nattmålet vid 4. Frågan är hur vi ska göra? Vi har sagt god natt ramsa och dagramsa sedan 4 månaders ålder. Ska vi ramsa på natten? Eller vagna? Problemet med varning för Alex är att vi inte kan göra det då han ligger på mage för han tycker upp sig i 4 stående eller armhävning... Och han börjar i ärlighetens namn bli för lång för sin vagn även fast vi har skaffat en sån där gammal lång vagn.... Eller ska vi buffa? Det gjorde vi när 1 målet skulle bort...

Alex sover fortfarande i vårat rum. Frågan är om vi ska flytta honom till sitt rum samtidigt som vi tar bort 4 målet eller ska vi väntra och ta en sak i taget?

Alex har börjat krångla lite vid insomning på 1 och 3:e luren. Han vill bli vagnad till söms och gråter när vi slutar. Provade sätta på Mozart idag och det funkade efter en stund på 3:e luren, ( är Mozart ok på dagskurser el är det bara till natt och för tidigt uppvaknande?) el andra tips mottages tacksamt! Känns som vi är fast i vagning, dock ej på 12-14 luren som oftast går utan krångel.

Jättetacksam för svar

Förvirrad/AM
Mamma till Alex född 4sept 2012, SM sedan 1,5 månaders ålder
mumintrollet

Re: Vagna? Buffa? Kura? Eget rum?

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen hit! :heart:

Jag antar att du vill genomföra en SHN-kur eftersom du skrev inlägget här? Har du internationella SHN-boken?? :)

Här på kurforum svarar vi på frågor om kuren, och då brukar vi vara ganska strikta med att hålla sig till det som står i SHN boken. Om du vill fortsätta i SM-stil skulle jag kunna flytta dig till "Späda barn och små", där de är hejjare på SM, scheman, vagning, buffning och allt därtill :)

Så jag besvarar dina frågor med en motfråga: Vad vill du göra. Köra en regelrätt kur med SHN? Det innebär att sätta schema med hel natt utan nattmål, sova i eget mörklagt rum eller helt avskärmad del av föräldrarnas sovrum och så småningom ersätta buffandet med ramsan helt. Eller fortsätta med SM och "vagna bort" nattmålen - då får du bäst hjälp hos SoS. - Jag kan flytta din tråd dit om du vill..

Vad du än väljer är förutsättningarna för en hel natts sömn ordentliga mål under dagen Frukost, Lunch, mellis, middag och kvällsslurk.Medan du funderar hur du skall göra skulle jag rekommendera att öka på med maten rejält! Han är uppe i den magiska vrålhungeråldern 5 månader då det inte verkar vara något botten i de små ;) Ordentlig pure till lunch och middag! Gröt till frukost och lite frukt till mellis! Ge pureerna först och amma som efterrätt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Tack för det snabba svaret! Som sagt känner jag mig förvirrad angående hur vi ska komma vidare men efter att ha läst ditt svar och pratat med min sambo så har vi kommit fram till att prova köra vidare på SM och vagna/buffa. Så du får gärna hjälpa oss att flytta tråden. Mera mat är på ingång i schemat efter sitt råd! :) så tack än en gång!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej AnnaMaria och varmt välkommen till Späda och små!

Hur går det för er? :heart:
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej och tack!

Vi har tyvärr haft lite bakslag här hemma. Alex fick vaccin i början av veckan med efterföljande feber, kräkningar och diarre. Och troligen pga av det så började han matvägra annat än bröstet och ersättning. Har verkligen försökt med pureer men han grinar och gör host och kräkljud så fort han får något sådant i munnen. Det kändes som om det började bli lite bättre igår men han är inte tillbaka till sitt matglada jag. Så av den anledningen har vi inte försökt ta bort 4 målet ännu. Han har hållit dagsschemat ganska bra och nätterna har funkat som förut med uppvak kring 4 tiden. Har har dock fortsatt med krångel kring insomning vid 9 och 4, kl 12 går det väldigt smidigt. Men vid 9 och 4 vill han helst bli buffad till söms, vagna är nr 2... känner att jag inte vet hur vi ska ta oss ur det.Är det schemat som inte stämmer? Vid första luren vid 9 så vaknar han oftast efter 30min å då sätter vi på klassisk musik och så får han ligga i vagnen i 15 min. Han klagar inte men sover inte heller. Ska vi försöka med något annat eller förkorta luren?

Tack kloka ni! :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är min upplevelse att bebisar och små barn går bakåt i matutvecklingen när de inte känner sig helt krya.Min 2-åring vägrar middag och bröd när han är sjuk, det är bara fruktpuré och välling som gäller då :wink: Vaccinering kan ju påverka precis som du säger, det har vi också upplevt. Försök att inte ta så hårt på det, ni kommer att hitta tillbaka till mer fast föda igen.

Det låter lite som ni håller på att hamna i ett vagnings/buffningsträsk. Läs gärna lite trådar om hur man tar sig ur det (jag har ingen aning om hur man länkar :oops: )

Ang schemat så låter det bra för en 5-månaders. Att han vaknar tidigare på första luren, tja #-o , är han ändå nöjd så är det ju inget större problem. Jag skulle dock inte "skämma bort" honom med Mozart varje dag, det blir ju lite svårt då t.ex när han måste sova i vagnen när ni är iväg. Annars kan man ju prova att flytta fram luren en kvart, se om det hjälper men då får man ju anpassa resten av schemat också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej igen!
Å tack för de lugnade orden.
Febern är borta och Alex är sig själv igen. Han har börjat äta med STOR aptit, dock kräks han upp ganska mycket efteråt. Ska jag ge honom mindre mat? Han verkar dock inte så hungrig vid kl 7 målet, det första på morgonen. Då måste han verkligen trugas i 200ml välling. Kan det vara för att han äter så mycket på natten och inte är så hungrig 3 timmar senare??Annars verkar det inte som det finns någon botten i honom nu!

Vi har märkt att vi inte behöver vagna om vi ställer ut honom i vagnen när det är dags att sova, endast inomhus kräver han hjälp till att somna. Det är som om rullgardinen går ner bara vi sätter på honom mössan :) frågan är om man kan "kura på dagen" med ramsa? Vore bra om han kunde sova inomhus oxå, ffa om vi är på ställen där det inte går att ställa ut honom.

Vi samlar kraft att ta bort nattmålet nästa vecka då Alex pappa är hemma 4 nätter och dagar i rad (han jobbar nätter annars) så vi är två som kan stötta och hjälpas åt, ffa om en tar natten och den andra tar dagen sen. Alex brukar som sagt vakna vid 3.30-4 och vara hungrig. Han nästan gråter direkt om jag är sen att ta upp honom. Men att sova hela natten känns som han borde klara snart med tanke på den ökade mängd mat han får i sig?!

kram/AM
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
kan du vara snäll att lägga in din signatur så vi som hjälper till kan se hur gammal liten är direkt, lättare att ge rätt råd då :)

Jag blir inte riktigt klok på hur gammal han är men förutsätter att han är i rätt ålder, 4 månader för att plocka bort nattmålet. Morgonaptiten brukar påverkas av nattmålet så det löser sig nog när ni plockar bort det. Dra ner lite på mängden i nattmålet så länge och se om det gör någon skillnad.

Prova att hänga för vagnen när han sover inne, barvagnsgardiner är jättebra för att skärma av synintrycken. Sover han i säng inne så ha väldigt mörkt i rummet även på dagen, har funkat bäst för oss i alla fall. Sen jobbar ni på med verktygen. Kör ni med ramsa, eller är ni på vagning och buffning?

Angående att plocka bort nattmålet så är det samma sak där, verktygen ska jobba :lol: . När lillen frågar om det är dags för lite nattmat, så rycker du in direkt och svarar på hans fråga genom buffning eller ramsa. Här ska ATTITYDEN jobba, du är ju tvärsäker på att han inte ska äta på natten längre :wink: Det låter ju definitivt som han borde klara sig utan nattmål när han har så god aptit. Mata på till HAN säger stopp (på dagen), man kan bli helt chockad ibland av hur mycket mat som får plats i en så liten kropp :shock: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Ok ska testa gardin för vagnen. Vi har mest kört buffa och vagna men försökt avsluta med ramsa varje gång innan han somnar ( med varierande resultat) på dagen. På kvällen behövs bara tillrättaläggning, max solfjärdring, men oftast räcker bara ramsan. Återkommer med rapport :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Låter inte som ramsan sitter riktigt än, jag hade jobbat med buffning/vagning/ solfjäder (välj något, kan bli förvirrande med för många verktyg för liten) på dagen och liksom bara sagt ramsan när jag gick ut ur rummet men inte använt den aktivt än.

Att han somnar bra själv på kvällen är kanon :D ,det är så det ska vara på dagen också. Jag tänker så här: gör likadant när ni lägger på dagen som på kvällen, alltså solfjäder(tillrättaläggning och snabb solfjäder) +ramsa på vägen ut. Använd vagning/buffning sen om han protesterar. Jag tror det är lättare att nå fram till honom med de verktygen innan ni går över till ramsa.

Det här lät solklart i mitt huvud men blev kanske rörigt när jag skrev det :wink: , hoppas du förstår.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej! Har nu buffat i 3 nätter för att få bort 4 målet. Första natten kom stora protester,han blev arg, förvånad, ledsen och vi höll på till och från från 4-6 när han somna om och sov till 6.45. Vaknade trött och butter. Andra natten var lite bättre, inte arg lika länge men protesterade till och från mellan 4-6 för att sedan somna och vakna 6.45. Vaknade då med ett leende :) Tredje natten så sov jag dåligt men han bättre :) det kom en 2 min protest vid 4.30 sedan stök fram till 5.30 sov till 6. Somnade om vid 6.15 och jag väckte vid 7.05. Frågan är om jag ska ingripa vid detta stök. Han ligger och snurrar, bökar ( låter som en griskulting) men kommer inte till ro. Efter en stund jobbar han upp sig till mer intensitet. Ska jag ingripa direkt då han börjar böka med att buffa eller avvakta och se? Han låter inte ledsen, iaf inte till att börja med...
Ser med spänning fram mot inatt :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är klart att han frågar om ni verkligen vet vad ni gör :lol: Stök så länge fram mot morgonen #-o , då undrar min hjärna om det verkligen är KOLMÖRKT i rummet, så mörkt att man inte ser handen framför sig? Minsta ljus sätter igång lilla bebishjärnan direkt :wink: .

Jag hade avvaktat att verktyga gnäll och mutter. Buffa när du hör att han börjar surna till men innan han skriker upp sig helt. Vitsen är ju att han ska somna själv så man får inte hjälpa för mycket heller.

Känner igen det där med att han låter som en griskulting :D , jag blev tvungen att sova med öronproppar för att få någon sömn själv. Vi mammor har ju en tendens att vakna vid minsta ljud :wink:

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej igen! Mörkläggnings gardiner i förskaffades igår så nu har vi persienner mörkläggnings tillvaron samt draför kappor :) hoppas det ska göra susen! Fjärde natten så behövde jag bara vända på honom 3 gånger, inget buffandes krävdes :) i natt (5:e) så krånglade magen för honom och jag fick buffa 2x5 min under hela natten men det känns som det har blivit mycket bättre! Han är som stökigast mellan 5-6 men vi jobbar vidare. så natten som var sov han 19.20-7.05 :) så jättestort tack! han har dock börjat vakna efter 1,5 timme på lunch vilan. Han vaknar glad... Blir det för lite sömn om han sover 1,5 ist för 2 mitt på dagen? Ska vi vagna på sista 30 el ta upp? ❤ tack igen!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vill bara säga välkommen hit, jag också! :D

Himmel vad bra ni jobbar!! :thumbsup: =D>

Känner igen mig med den tredubbla mörkläggningen :P 8) Lite pyssel, men det är det värt!! Framförallt för liten såklart :wink:

Ang frågan om långluren: Hur ser schemat ut? :?:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej och tack!

Vi har jobbat på här hemma. Alex stökar lite ca 2 ggr/natt men det krävs oftas bara tillrättaläggning (han har hamnat på rygg) så somnar han om. enstaka buff på ca 1 min har inträffat under veckan men inga jätteprotester.

schemat som jag önskar det såg ut:

7 morgon och amning
9-9.45 sova inne i vagnen på rygg el sida
10 gröt, fruktpure och ev amning men han har börjat välja bort det nu när han äter en hel portion gröt
12-14 sova i vagnen ute på rygg
14 matpure
16-16.20 sova inne i vagnen på rygg el sida
17.00 grönsakspure och amning, 1
8.30 bad mys och skratt
18.45 kvällslurk välling + ersättning 50/50
19-19.30 somnar på mage i spjälsängen i vårat rum

Som det ser ut:

6.20-6.30 Han vaknar och ligger och pratar med sig själv och spjälsängskyddet till 6.45 när jag tar upp innan han blir ledsen. ammas
8.45-9.30 sover inne i vagn eller spjäösängen (har börjat mörklägga nu så det går bättre med läggningen)
10.00 gröt och katrinplommonpure ev en banan
11-50-13.30 sova ute i vagn, på rygg.
14.00 matpure med efterätt
16.00-16.30 sova inne i vagn el spjälsängen.
17.00 matpure samt efterätt
18.30 bad och mys
18.45 välling-ersättning 50-50
somnar 19.00-19.30 i spjälsängen på mage.

vad säger ni om det "verkliga" schemat. Bör vi fölänga/förkorta någon lur. Han tycks vilja sova längre än 20 min men kortare än 45 min på sista luren.

tack! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"