ut och resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammaT

ut och resa

Inlägg av mammaT »

Efterlängtad semester!!

Sonen, 8 mån, och jag ska på första utlanssemestern tillsammans med min familj. Det börjar med en lång dag med tidig morgon, flyg, flera timmar i hyrbil och massa nya intryck.

Sen ska vi sova i samma rum (han är van att sova i eget rum på annan våning än oss, helt ostörd alltså!) Hur gör ni om ni måste sova i samma rum? Han brukar vakna lite tidigare än det är morgon och ligga och prata. Blir det för länge tröttnar han och behöver en ramsa eller tillrättaläggande. Gör jag det ifrån min säng då?

Mormor är väldigt morgontidig och kommer säkert börja stöka utanför vårt sovrum långt innan det är morgon. Hemma är det ingen som går upp tidigare. Vill inte förutsätta att det kommer att störa, men det känns troligt. Ska jag låta honom ligga då och ramsa om det verkligen behövs. Om jag måste lägga honom tillrätta (vända och stoppa om) kan jag gå och lägga mig i min säng sen eller ska jag gå ut ur rummet?

Massor med funderingar, men jag vill ju inte släpa med mig några vargar utomlands....
mammaT

Inlägg av mammaT »

går och funderar och kommer på mer att undra över...

Vi har morgon kl 7 i vanliga fall. Planet gå tidigt, vi måste åka hemifrån 05.20. Hur gör man då? Ska jag ta upp honom och göra morgon och amma innan vi åker, eller ta honom direkt till bilen och hoppas att han sover en halvtimma till (då är vi på flygplatsen)?

Hur gör man med maten när allt blir tidigare? En extra frukost, typ banan och sen på det vanliga matschemat?

Är det nån som har varit ute och rest eller har några tips blir jag hemskt glad!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det kommer att bli kanon. Det enda du behöver göra är att hålla tiderna. Med marginalkvart. Vad som än händer :idea:

Så planera :!: Förutse, tänk efter innan :!: Det kan du :!:

Ha en underbar resa - barn är världens bästa ressällskap :!: - och skriv och berätta sedan :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammaT

Inlägg av mammaT »

Men hur ska jag kunna hålla mig till schema med marginalkvartar när jag måste väcka honom två timmar tidigare?

Jag förstår inte riktigt hur du menar :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade väckt honom det sista jag gjorde på morgonen åk åkt iväg till flygplatsen. Sedan hade jag givit frukost så nära vanlig tid sommöjligt. Därefter på med schemat igen - så gott det går!

:idea: Tala om för mormor att "på natten och morgonen sover man". Kanske kan hon ramsans också? Åtminstonde till tystnad... :wink:

:idea: Du kan ramsa från sängen men undvik att störa i ondan - för då har du en filur som kikar fram lite glatt!

:idea: Se till att ha MÖRKT i rummet och skärma av om du kan. Om han sover i resesäng kan du ha ena sidan mot väggen och den andra kan du hänga en filt på. Då blir det lite tryggare och "utsynsskyddat"!

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"