Jeg er helt ny her, og en besøkende fra nabolandet
Jeg har en jente som ble tre år i november. Hun hadde kiss som liten men ble egentlig aldri helt bra og slet med å sovne selv fra hun var liten. Da hun var 2,5år orket jeg ikke mer og fikk hjelp av en søvnekspert her i Norge. Hun var faktisk redd for å sove og kunne finne på å ta smokken og kaste den i gulvet når hun merket at søvnen nesten tok henne. Det bedret seg veldig. Satt i døråpningen og etterhvert ble hun trygg og sovnet kjappere og kjappere og med mer søvn og nok søvn begynte hun å sove hele natten igjennom. Noe hun fortsatt gjør om hun ikke er syk.
Etter julen og nå 3mnd med mye sykdom har hun problemer med å sovne om kvelden igjen. Hun sluttet også selv med nattsmokk for ca. 3uker siden. Jeg sliter litt med hvor og når jeg skal sette grenser. Hva jeg skal si og ikke si. Hva jeg skal gi oppmerksomhet og hva jeg skal overse osv osv.
Hun vil ha døren oppe når hun legger seg og nattlys. Hun syns det er skummelt å våkne om morgenen med rullegardin nede og helt mørkt rom. Dette kom nå i løpet av julen hvor hun hadde tilbakefall nr 2 med kiss/kidd. Har blitt behandlet for dette siden i høst og er mye bedre og har pause i behandling for å se om det holder seg. Hun er trøtt og vil sove men begynner å tulle når hun kommer i sengen.
Har nå gitt beskjed om at det er lov å ha en sovebamse, den kan ikke byttes ut. Og det er den eller ingen. (hun har aldri brydd seg om bamser eller kosekluter eller lign over tid.. bare smokk). Hun har dyne/pute og pledd i sengen. Vurderer å fjerne pledd også da de kan lekes med. Bruker bøker som sengehest, men har tenkt å fjerne de å sette på sengehesten igjen (sengehesten hang hun seg ofte opp i på vei ut av sengen og ramlet på hodet i gulvet... men tror det går bra nå som hun er eldre).
- Hun ligger litt... for så å drive med rollespill, piknik, ta av seg pysjen og late som hun tisser over kanten, pakke bamsen inn i pysjen, klatrer på senga, ramler og slår seg, ramler i gulvet, peller klistremerker fra skapet, roper på meg, roper for å få hjelp å få på pysjen, roper fordi hun må tisse, roper fordi hun ikke vil sove... osv osv osv osv
Hva skal man respondere på og hva skal man ikke?
I tillegg er hun så stor at jeg må forklare dette for henne og ikke bare begynne å overse ting uten at hun har fått en forklaring.
Hun skal være i seng 19:00.. noen ggr kan det drøye om jeg er alene med begge to.
Hun sovnet 20:45 i går. Var i seng 19:15
Og jeg vekte henne i dag 08:00. Vekker henne litt før i morgen.
Hun sover ingenting på dagen. Har vært mye syk i januar og før det, så mulig kjedsomhet og lite barnehage og aktivitet har gjort at hun har sovet dårlig. Spiser veldig bra i bhg, spiser dårlig hjemme om hun ikke får brødskiver.
Begge barna prøves på melkefri diett for å se om det bedrer magen.
----------- ---------- -------- --------
Lillegutt er 16mnd og har pleid å sovne greit. Har brukt litt mild ferber på han, også ufrivillig da jeg ofte må legge to barn samtidig og han må da gråte mens jeg er inne hos søster/steller søster osv.
Han kan jeg nok følge det vanlige kuropplegget fra boken. Men kutte ut endel av det fysiske og bruke remsen hos han, på vei ut og utenfor døren osv. Jeg trenger bare sette meg ned å lage en plan. Han vil nok også sove mer igjennom natten når han får nok og god søvn igjen. Men han blir også forstyrret av storesøster som har fest inne i sin seng.