Hej igen alla!
Nu är det så att jag vet att min dotter sover lite för mycket på dagarna.
Trots det så sover hon 11 timmar natt utan uppvak och ramsor och så, vilket är jätteskönt. ( har sovit så nästan 13 dagar )
Hon somnar ungefär vid 20.00 och vaknar vid 7.00 på morgonen, vilket jag tycker är bra för att de andra barnen stiger upp för att äta frukost m.m innan det bär i väg till skolan.
MEN under dagen så kan hon barka iväg upp till 2-2.5 timmar tre gånger under dagens gång.
Körde stenhårt med 1.5 timmar + 45 minuterspassen men hon var så förtvivlad när jag väkte henne sen var resten av hennes vakna tillstånd "förstört"
Jag och min sambo pratade hur vi skulle göra, så vi beslutade att hon får sova tills hon vaknar själv, men under vissa regler, att hon inte sover mer än totalt 5 timmar under dagen.
MEN när hon sover 5 timmar under dagen så blir det juh 16 timmar..vad ska jag göra?
Funderade att försöka korta ner sovpasset på förmiddagen då hon oftast sover längst men är på det bästa humöret.
Hon är juh hela 5 månader idag.
Är det nån som har lite tipps och ideer så att dagen inte blir så knasig för henne....
Mvh lillan
Sover för mycket?
Sover för mycket?
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lite koll skulle jag rekommenendera - tänk på att en kvart - marginalkvarten! - kan göra all skillnad. Liksom en halvtimme. Så i stället för att ge henne 2-2,5 tim sömn kan du rikta in dig på 2 eller 2 och en kvart. T ex. Strama bara upp det hela en liten aning så att hon fortfarande har fasta tider, men dra dig inte för att väcka henne fint och mjukt - det är inte meningen att hon själv ska så att säga ta ansvaret för när hon ska sova och inte; det orkar hon inte och är alldeles för stor för. Det får man göra när man är nyfödd
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack Anna för ditt svar!
Jo det var som åt det hållet jag hade tänkt mig, en kortare lur på 1 timme på förmiddagen och två timmar efter lunch ( om hon inte vaknar före vill säga )
och sen 1.5 på eftermiddagen så har man vipps 4.5 timmar och så kanske hon inte blir så kinkig på eftermiddagen, som tur är så äter hon otroligt bra ( trots problemen med magen )
och är verkligen pigg och glad när hon är vaken, vill gärna vara med sina större syskon så kunde hon gå så skulle hon säkerligen springa efter dem...
Ja, en liten solstråle som har fattat det där med att sova är riktigt trevligt
Jo det var som åt det hållet jag hade tänkt mig, en kortare lur på 1 timme på förmiddagen och två timmar efter lunch ( om hon inte vaknar före vill säga )
och sen 1.5 på eftermiddagen så har man vipps 4.5 timmar och så kanske hon inte blir så kinkig på eftermiddagen, som tur är så äter hon otroligt bra ( trots problemen med magen )
och är verkligen pigg och glad när hon är vaken, vill gärna vara med sina större syskon så kunde hon gå så skulle hon säkerligen springa efter dem...
Ja, en liten solstråle som har fattat det där med att sova är riktigt trevligt
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05