nya företeelser i samband med förkylning-hjäl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

nya företeelser i samband med förkylning-hjäl

Inlägg av Mamma mia »

Hej på er!

Ja så har Agnes då fått sin första riktiga förkylning med mycket täppt näsa. I och med detta har hon svårt att somna på kvällen och vaknar ett oräkneligt antal ggr på natten.

Det som händer är att vi (läs jag :wink: ) lägger henne, hon är helt tyst när jag går ut, pratar sedan lite, tyst igen pratar, skriker några tag, tyst, pratar o.s.v och detta kan hålla på ett tag(ikväll är det nu 40 min sedan jag lade henne och hon började precis skrika mer ihållande, har kört ramsa en gång och sedan varit inne en gång och lagt tillrätta, det är nu 5-10 min sedan). Hur skall jag hantera det? Kör en ramsa när jag tycker hon pratat tillräckligt och om det inte hjälper går jag in en stund senare och lägger tillrätta. Hittils har jag inte behövt göra mer utan hon har somnat men ikväll verkar det mycket svårare, hon skriker mer än tidigare kvällar då hon nästan enbart pratat. Vad tror ni? Skall jag göra mer/mindre/annat?

När hon vaknar på natten sätter hon sig upp och sitter även då och pratar utan att vara ledsen, lägger sig ner efter ett tag och somnar om, detta tar allt mellan 2-20 min, tills det är dags 1-3 timmar senare. Har några ggr kört pangramsa och då har hon lagt sig ner och somnat om på en gång. Skall jag låta henne vara eller ramsa så fort jag hör henne?

Är rädd att detta "nya" mönster skall hålla i sig även efter förkylningen.

Har ni några kloka råd att ge, mottages de med tacksamhet!! :D :D

Kan tillägga att vi första natten lade kataloger under benen på sängen (i huvudänden) för att underlätta andningen men de har vi nu tagit bort eftersom hon "varannan" gång lägger sig åt fel håll! :lol: :roll: (innebär då ett evinnerligt spring för mig hela natten för att vända henne varje gång hon varit vaken, dessutom stör jag!! :shock: :wink:
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
kokos

Inlägg av kokos »

Förkylningar kan vara lite kniviga men vi brukar lösa det genom att en av oss sover på madrass precis utanför barnets dörr när sonen är sjuk. Direkt vi hör att han är på väg att vakna ger vi honom en MJUK ramsa. En mjuk och trygg och fin ramsa bara för att berätta att allt är lugnt - somna om. Vi brukar köra ramsa vid första pipet när han är sjuk. Så fort barnet är på bättringsvägen gäller det att backa snabbt så att man inte fastnar i ramsandet.

För oss känns det skönt att sova i närheten av killen så vi kan hjälpa honom snabbt om det behövs nässpray, alvedon eller vatten: ibland behövs det laddas med det en gång på natten. Ofta kan det behövas en mjuk ramsningsomgång 2-3 gånger de nätter han är sjuk. Om vi behöver gå in gör vi allt pyssel i sängen med svag belysning och lägger sedan ner honom som vid läggning: armarna upp - benen raka - lätt solfjäder och ut med ramsan.

Vi har klarat oss igenom förkylning, magsjuka och öroninflammation på ett helt oväntat bra sätt. När barnet är sjuk är det viktigaste för oss att han blir frisk - och för att han ska bli frisk behöver han sin sömn. När han är sjuk behöver han helt enkelt lite extra hjälp för att sova bra.

Tips vid kvällsbadet: ånga upp ordentligt i badrummet innan badet och ge sedan nässpray vid kvällsvällingen, det brukar räcka minst halva natten - ibland hela.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tror inte ni behöver vara oroliga för att det blir bestående. Arvid hade några oroliga nätter när han just hade krupp/förkylning, men vi ramsade och lugnade honom. Det försvann när han blev bra. Vi sov i samma rum under kruppen, då måste man höra hur det låter. Vi blev förvånade, han sov oväntat bra ändå, storebror sov bara sittande i vagnen för han fick panik.
mvh Åsa
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack för era tips och uppmuntrande ord! :D :D

I går kväll somnade hon strax efter att jag skrivit meddelandet. Det tog alltså ca 40 minuter men hon blev aldrig ledsen utan pratade först varvat med tystnad och började sedan hojta, eftersom jag redan lagt henne tillrätta en gång och ramsat en gång bestämde jag mig för att det fick vara nog "åter till ordningen sas" och då somnade hon på några minuter. :shock: :wink:

I natt har hon bara vaknat till helt kort 2 ggr, den ena gången somnade hon om helt själv på någon halvminut och den andra körde jag en ramsax2 och då blev hon tyst med en gång, sov sedan till 06.56 (morgon 07.00) :D . Skönt är dock att hon inte är ledsen alls utan bara pratar. Jag är så imponerad av hur hon hanterar tillvaron (natt som dag) trotts att hon är förkyld, har feber och borde må "botten"! :D :heart:

Skall se till att hantera kvällen mer som vanligt och inte störa henne i onödan så somnar hon säkert fortare! 8) :wink:

Tack igen! :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"