Jag har en 14-månadersplutt som sovit nätterna igenom sen tre månaders ålder men som vägrar somna fridfullt på kvällen. Vi hade jätteproblem ett tag, lyckades få ordning på det och det var frid och fröjd i en månad. Men sen några veckor tillbaka är vi tillbaks igen. De första kvällarna buffade vi vid kris men de senaste två veckorna har vi faktiskt låtit honom vara och bara ramsat vid dörren. Han skriker inte i panik och hysteri utan låter mer arg liksom. Sedan rätt som det är så börjar han "prata" för sig själv en stund. Så är det tyst ett par minuter. Sen tar det fart igen. Så håller det på en halvtimme varje kväll. Nu börjar vi undra om han är tillräckligt trött för igår var vi hos svärföräldrarna och hade varit på släktkalas. Lilleman hade vaknat 7, sovit mellan 12 och 13 (kortare än vanligt, han sov i bilen), vi åkte från kalaset klockan åtta på kvällen och trodde han skulle somna i bilen men icke - han var vaken hela vägen till svärföräldrarna, vi lade honom i en helt ny säng på ett i princip nytt ställe (var länge sen vi var där), han skrek till, jag ramsade och ungen somnade direkt och sov till sju i morse.
Han brukar vakna 7, sova 12.30-14.00 och sen läggas vid 7.30. Tycker det borde vara lagom för en plutt på 14 månader men nu undrar jag om jag kanske ska dra ner på middagsluren. Det här funkar ju inte!
Varför kan han inte bara somna???
Varför kan han inte bara somna???
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
-
Lillamolntuss
Nej, DET har vi också haft stora problem med, men nu har han faktiskt fått nästan allihop och det dröjer nog innan de sista kommer. Det brukar märkas tydligt på honom när det är tänder och det här är bara ren ilska och "testning" (vilket i och för sig är bra för det gör det ju lättare att inte springa in och lugna)
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Satsa mer på skrattet-till-go'nattet. Det kanske har kommit bort litegrann i hanteringen
Korta glada tvåminuters läggningar
Och minns att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna.
Ändra inte hans tider, det tycker jag inte
Skulle tro han blir mindre arg när han 1. får skratta mer, 2. slipper er (obefogade) oro och inblandning
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022