Alvar, 2½ månad
Alvar, 2½ månad
Känns som att det är årtionden sedan jag hängde här på forumet när vår förstfödde kommit till världen och sömnen strulade (nu är det ju visserligen nästan sju år sedan men ändå...). Nu har det i alla fall sent omsider anlänt en lillebror och det är med hans schema jag skulle behöva lite hjälp. Som sagt i rubriken så är han nu 2½ månad gammal och schemat jag tänkt mig ser ut ungefär som så här (skamlöst lånat ur Barnaboken):
06.00 Uppstigning, mat osv.
08.00 Förmiddagslur, 1½ tim
9.30 Mat, umgänge, ligga på golvet osv.
11.30 Middagslur (gärna i vagnen när så är möjligt) 2 ½ tim
14.00 Mat, blöjbyte, umgås.
15.30 Tupplur, 1½ tim.
17.00 Mat och så vidare.
Tupplur 20 minuter under kvällen när det behövs.
20.00 Bad (varannan kväll), mys och umgänge, nattamat.
21.00 Sova natt
Lånade schemat mer eller mindre rakt av från kapitlet om Hugo, 2½ månad, eftersom det verkar passa vår lillkille som hand i handske. Funderar dock på 20-minutersluren på kvällen och tänker att jag kanske måste ta 45 minuter istället om han ska orka? 4 timmars vakentid med bara 20 sömn känns lite lite i nuläget. Funderar i så fall från vilken lur tidigare under dagen jag ska stjäla 25 minuter, några idéer? Sen närmar sig ju 3-månadersdagen med stormsteg, vilka justeringar i schemat kan jag behöva göra då?
Sen har jag ett problem. långluren under dagen ligger alltså mellan 11.30 och 14.00. Här kommer haken, för storebror ska hämtas från skolan 13.10! Så hur jag än flyttar runt med tiderna litegrann så GÅR det bara inte att få in att Alvar ska vara vaken just vid 13-tiden. Om han sover utomhus och vädret är bra så kan jag lösa det hela med att bara ta vagnen och promenera till skolan, men frågan är hur jag ska göra när det inte går att göra så. Vi väntar på att få hem andningslarmet jag beställt och sedan ska Alvar läggas på mage, men vet inte om det kommer fungera att ha honom i magläge i vagnen då han är väldigt stor för sin ålder, vet inte om han ryms.
Det här blev lite förvirrat men hoppas att någon förstår vad jag menar =) Idéer hur jag ska lösa problemet med skolhämtning vs middagslur mottages tacksamt, samt förslag på justeringar av schemat i takt med att Alvar blir äldre!
06.00 Uppstigning, mat osv.
08.00 Förmiddagslur, 1½ tim
9.30 Mat, umgänge, ligga på golvet osv.
11.30 Middagslur (gärna i vagnen när så är möjligt) 2 ½ tim
14.00 Mat, blöjbyte, umgås.
15.30 Tupplur, 1½ tim.
17.00 Mat och så vidare.
Tupplur 20 minuter under kvällen när det behövs.
20.00 Bad (varannan kväll), mys och umgänge, nattamat.
21.00 Sova natt
Lånade schemat mer eller mindre rakt av från kapitlet om Hugo, 2½ månad, eftersom det verkar passa vår lillkille som hand i handske. Funderar dock på 20-minutersluren på kvällen och tänker att jag kanske måste ta 45 minuter istället om han ska orka? 4 timmars vakentid med bara 20 sömn känns lite lite i nuläget. Funderar i så fall från vilken lur tidigare under dagen jag ska stjäla 25 minuter, några idéer? Sen närmar sig ju 3-månadersdagen med stormsteg, vilka justeringar i schemat kan jag behöva göra då?
Sen har jag ett problem. långluren under dagen ligger alltså mellan 11.30 och 14.00. Här kommer haken, för storebror ska hämtas från skolan 13.10! Så hur jag än flyttar runt med tiderna litegrann så GÅR det bara inte att få in att Alvar ska vara vaken just vid 13-tiden. Om han sover utomhus och vädret är bra så kan jag lösa det hela med att bara ta vagnen och promenera till skolan, men frågan är hur jag ska göra när det inte går att göra så. Vi väntar på att få hem andningslarmet jag beställt och sedan ska Alvar läggas på mage, men vet inte om det kommer fungera att ha honom i magläge i vagnen då han är väldigt stor för sin ålder, vet inte om han ryms.
Det här blev lite förvirrat men hoppas att någon förstår vad jag menar =) Idéer hur jag ska lösa problemet med skolhämtning vs middagslur mottages tacksamt, samt förslag på justeringar av schemat i takt med att Alvar blir äldre!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Re: Alvar, 2½ månad
Hej!
Funderar lite på ditt schema, var ligger nattmålet/nattmålen?
När min son var 2 månader hade jag ett schema från 08.00-20.00 med två nattmål. Min tanke är alltså att du kanske skulle kunna lägga honom tidigare för natten istället och skippa den fjärde luren? Jag tyckte det var jättebra att ha tolvtimmarsnatten redan då och sen bara glesa ut nattmålen.
Det klassiska tremånadersschemat är ju 12-45-2-45 om jag inte minns fel. Här får man dock utgå lite från barnet tycker jag, vi kom inte upp i nått liknade schema förrän vid typ 7-8 månader. Min son sov som en två månaders bebis läänge
Angående dagispromenaden, kan du inte fixa så han står under tak ute? Jag vet inte hur ni bor men om man bor i hus kan man kanske ställa i förråd eller garage..inte det mysigaste men det funkar. Med babyvakt såklart!
Fundera på hur du vill ändra schemat så hörs vi igen
Funderar lite på ditt schema, var ligger nattmålet/nattmålen?
När min son var 2 månader hade jag ett schema från 08.00-20.00 med två nattmål. Min tanke är alltså att du kanske skulle kunna lägga honom tidigare för natten istället och skippa den fjärde luren? Jag tyckte det var jättebra att ha tolvtimmarsnatten redan då och sen bara glesa ut nattmålen.
Det klassiska tremånadersschemat är ju 12-45-2-45 om jag inte minns fel. Här får man dock utgå lite från barnet tycker jag, vi kom inte upp i nått liknade schema förrän vid typ 7-8 månader. Min son sov som en två månaders bebis läänge
Angående dagispromenaden, kan du inte fixa så han står under tak ute? Jag vet inte hur ni bor men om man bor i hus kan man kanske ställa i förråd eller garage..inte det mysigaste men det funkar. Med babyvakt såklart!
Fundera på hur du vill ändra schemat så hörs vi igen
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tack för svar =)
Natten fungerar så himla bra (peppar peppar) här hos oss så den mixtrar jag helst inte med, men det är intressant att se hur olika familjer valt olika lösningar =). Men jag har faktiskt inte tänkt på att dagen kanske blir lite väl lång för honom med den lösning jag valt?!
Alvar äter som regel inget nattmål, lägger jag honom 21.00 vaknar han för det mesta inte förrän vid sextiden för att äta, och inte ens då har han särskilt bråttom med att få mat.... Han förser sig med käk på dagtid, om vi säger så =)mamaA skrev:Funderar lite på ditt schema, var ligger nattmålet/nattmålen?
Natten fungerar så himla bra (peppar peppar) här hos oss så den mixtrar jag helst inte med, men det är intressant att se hur olika familjer valt olika lösningar =). Men jag har faktiskt inte tänkt på att dagen kanske blir lite väl lång för honom med den lösning jag valt?!
Hej!
Vad härligt att ni sover gott om natten
! Jag förstår att man inte är så villig att ändra på tiderna då. Men han kan ju ändå inte ha 9 timmars natt så länge till, vid 4 månader bör han ju klara 12 timmars natt. Min erfarenhet är att de små liven behöver så lång natt, minst 11 timmar, gärna tolv.
Ett alternativ är ju att förlänga natten, men det är kanske inte är så praktiskt med morgon klockan 9... #-o . Mitt råd är nog ändå att lägga tidigare, men kanske någon annan här på forumet med mer erfarenhet kan råda dig bättre?
Vad härligt att ni sover gott om natten
Ett alternativ är ju att förlänga natten, men det är kanske inte är så praktiskt med morgon klockan 9... #-o . Mitt råd är nog ändå att lägga tidigare, men kanske någon annan här på forumet med mer erfarenhet kan råda dig bättre?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hur länge räknas det att man ska klara när man är 3½ månad? Tror ju att han skulle klara tio timmar natt nu, eventuella nattmål brukar vara fort överstökade och sedan sover han vidare. Inatt vaknade han faktiskt vid 04 och var hungrig, matningen tog 20 minuter och sen bökade han ett tag i sin korg innan han somnade om.mamaA skrev:Vad härligt att ni sover gott om natten ! Jag förstår att man inte är så villig att ändra på tiderna då. Men han kan ju ändå inte ha 9 timmars natt så länge till, vid 4 månader bör han ju klara 12 timmars natt. Min erfarenhet är att de små liven behöver så lång natt, minst 11 timmar, gärna tolv.
Väntar på att få hem andningslarmet som vi beställt, men när man bor i norraste norrland så får man ju vänta så länge på varorna... Därför sover han fortfarande på rygg och vi har verkligen problem med middagslurarna under dagen. Max 45 min-1 timme, och sedan är han fullständigt otröstlig och omöjlig att söva om. Nappen har han också kvar än, vi tänkte ta allt samtidigt och göra pinan kort
Hej!
När man är 3 månader bör man fixa 10 timmars sammanhängande sömn och vid 4 månader 12 timmar. Min tanke angående lunchluren är att ni kortar ner förmiddagsluren så han är tillräckligt trött för att kunna sova länge. Kanske prova med 45 minuter där istället? Det är ju bra att ha långluren på plats mitt på dagen, det är ju en god vana som man kan behålla länge, bara flytta tiderna lite när man justerar schemat sen.
Har ni börjat med smakisar än?Visserligen låter det ju inte som han är jättehungrig eftersom han sover gott hela natten men snart kommer nog suget efter mer mättande mat och det kan vara bra att börja i tid. Kanske därför han vaknade tidigare? Vi började med fruktgröt men det går lika bra med puré, sötpotatis har varit en stor favorit här.
När man ska göra förändringar är det bra att ta allt på en gång tycker jag. Vi ryckte aldrig nappen, men jag rekommenderar att man gör det. Jag väntade liksom på någon signal att sugbehovet skulle minska, men istället bara ökade det. Magläget är kanon, hoppas larmet kommer snart!
Kram!
När man är 3 månader bör man fixa 10 timmars sammanhängande sömn och vid 4 månader 12 timmar. Min tanke angående lunchluren är att ni kortar ner förmiddagsluren så han är tillräckligt trött för att kunna sova länge. Kanske prova med 45 minuter där istället? Det är ju bra att ha långluren på plats mitt på dagen, det är ju en god vana som man kan behålla länge, bara flytta tiderna lite när man justerar schemat sen.
Har ni börjat med smakisar än?Visserligen låter det ju inte som han är jättehungrig eftersom han sover gott hela natten men snart kommer nog suget efter mer mättande mat och det kan vara bra att börja i tid. Kanske därför han vaknade tidigare? Vi började med fruktgröt men det går lika bra med puré, sötpotatis har varit en stor favorit här.
När man ska göra förändringar är det bra att ta allt på en gång tycker jag. Vi ryckte aldrig nappen, men jag rekommenderar att man gör det. Jag väntade liksom på någon signal att sugbehovet skulle minska, men istället bara ökade det. Magläget är kanon, hoppas larmet kommer snart!
Kram!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Har kikat runt lite här på forumet och tittat på olika schemaförslag och halkade in på det här:
07.00 Mat, umgänge, social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
Nu är det ju iofs 11 timmars sömn i detta schema, men det borde ju fungera med ett nattmål (tror knappast han vill ha två)? Det jag har noterat gällande Alvars vanor än så länge är att han gärna sover en ganska lång lur på förmiddagen och mitt på dagen, men eftermiddagsluren är dömd misslyckas
. Idag har han exempelvis sovit 1,5 timmar på förmiddagen, 2,5 timmar mitt på dagen men bara 30 minuter på eftermiddagen... Blev alltså tvungen att stoppa in en 20-minuterslur nu på kvällen för att han ska orka hålla ut. Därför funderar jag på schemat här ovanför istället, då är inte dagsluren fullt lika lång så kanske fungerar det då bättre att sova längre på eftermiddagen? Men har ju för mig att det brukar vara eftermiddagsluren som ofta trasslar?

Nu har larmet kommit så till veckan smäller det förhoppningsvis
Gubben min hade tänkt ta föräldraledigt så att vi kan hjälpas åt om det behövs, jag har lite för lätt för att ge upp ibland medan han är tjurigare så det är en bra egenskap i sammanhanget! Hoppas dock på att omställningen till magsovning ska gå bra, han verkar gilla att sova på mage och somnade ofta så på filten på golvet när han var lite mindre....
Tack för att du tar dig tid att läsa och svara
kram!
07.00 Mat, umgänge, social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
Nu är det ju iofs 11 timmars sömn i detta schema, men det borde ju fungera med ett nattmål (tror knappast han vill ha två)? Det jag har noterat gällande Alvars vanor än så länge är att han gärna sover en ganska lång lur på förmiddagen och mitt på dagen, men eftermiddagsluren är dömd misslyckas
nej han är ju bara 2½ månad så smakisarna får vänta ett tag tillmamaA skrev:Har ni börjat med smakisar än?Visserligen låter det ju inte som han är jättehungrig eftersom han sover gott hela natten men snart kommer nog suget efter mer mättande mat och det kan vara bra att börja i tid. Kanske därför han vaknade tidigare? Vi började med fruktgröt men det går lika bra med puré, sötpotatis har varit en stor favorit här.
Jo det är lite så jag känner, lika bra att ta tjuren vid hornen på en gång när han ändå är så liten =) Nyfiken på feedback från andra som skrotat nappen tidigt, dvs innan fyramånadersgränsen!mamaA skrev:När man ska göra förändringar är det bra att ta allt på en gång tycker jag. Vi ryckte aldrig nappen, men jag rekommenderar att man gör det. Jag väntade liksom på någon signal att sugbehovet skulle minska, men istället bara ökade det. Magläget är kanon, hoppas larmet kommer snart!
Nu har larmet kommit så till veckan smäller det förhoppningsvis
Tack för att du tar dig tid att läsa och svara
Hej!
ja,du det här med schema kan vara knepigt #-o . Eftersom jag själv har världens tröttis så skulle jag gärna vilja ha input här av någon annan som har erfarenhet av att köra ett mer klassiskt tremånaders schema.
Har han alltid haft problem med eftermiddagsluren? Vad använder du för verktyg, vagnar/buffar? Han behöver ju sin eftermiddagslur ett bra tag till framöver, så den behöver vi få ordning på! Sover han i vagn eller säng? Det brukar vara bra med att ha mörkt när han sover nu när han är lite äldre, du vet minska synintrycken om han har svårt att komma till ro..och ja, eftermiddagsluren är den trassligaste
Smakisar går bra från 3 månader, bara så du vet
. jag läste fel och trodde han var en månad äldre
.
Kram
ja,du det här med schema kan vara knepigt #-o . Eftersom jag själv har världens tröttis så skulle jag gärna vilja ha input här av någon annan som har erfarenhet av att köra ett mer klassiskt tremånaders schema.
Har han alltid haft problem med eftermiddagsluren? Vad använder du för verktyg, vagnar/buffar? Han behöver ju sin eftermiddagslur ett bra tag till framöver, så den behöver vi få ordning på! Sover han i vagn eller säng? Det brukar vara bra med att ha mörkt när han sover nu när han är lite äldre, du vet minska synintrycken om han har svårt att komma till ro..och ja, eftermiddagsluren är den trassligaste
Smakisar går bra från 3 månader, bara så du vet
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jag kan inte säga att han "alltid" haft problem med nåt alls, eftersom jag började styra upp sömn och mattider ganska nyligt och har tagit det lite allt eftersom =) Men jo, han har nog alltid sovit sämre på eftermiddagarna.mamaA skrev:Har han alltid haft problem med eftermiddagsluren? Vad använder du för verktyg, vagnar/buffar? Han behöver ju sin eftermiddagslur ett bra tag till framöver, så den behöver vi få ordning på! Sover han i vagn eller säng? Det brukar vara bra med att ha mörkt när han sover nu när han är lite äldre, du vet minska synintrycken om han har svårt att komma till ro..och ja, eftermiddagsluren är den trassligaste
Han sover i vagn om dagarna och babykorg på natten! Men korgen är snart urvuxen
Vad gäller verktyg så behöver vi (ännu) inga sådana för att han ska somna, just insomnandet sköter han själv efter att ha blivit omstoppad och fått nappen i munnen. Har alltid sett till att lägga honom och låta honom somna själv ända sedan han var i princip nyfödd. Problemet är snarare att han har väldigt svårt att somna om när han vaknar efter 30-45 minuter. Har försökt vagna men ska inte påstå att jag gjort det annat än halvhjärtat ännu, har liksom haft allt på stand by i väntan på andningslarmet
Kort sagt: vi måste strukturera upp vad det är vi vill åstadkomma och bestämma hur vi ska göra för att nå dit =). Vore bara skönt att hitta ett schema som verkar funka så att vi vet vad vi ska jobba mot...
En till liten fundering, hoppas någon har tips att ge mig! När vi nu ska införa magläget och ta bort nappen, bör vi börja till natten eller kan vi ta det under dagslurarna? Känns på sätt och vis dumt att störa hans fina nattsömn (som det är nu sover han ju 9-11 timmars natt med nattmål vissa nätter) men samtidigt sover han ju i nuläget på rygg med napp så jag gissar att om vi börjar ändra sovrutinerna på dagen kommer vi ju ändå störa nattsömnen för några nätter framöver 
Hur ska vi göra?
Hur ska vi göra?
Hej, välkommen hit och grattis till sonen!
Alla förändringar på en gång, som mamaA säger. Plums på mage och hejdå för alltid nappen. Som om den aldrig existerat. Släng.
/Cony
Alla förändringar på en gång, som mamaA säger. Plums på mage och hejdå för alltid nappen. Som om den aldrig existerat. Släng.
/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Tack Cony =)Cony skrev:Alla förändringar på en gång, som mamaA säger. Plums på mage och hejdå för alltid nappen. Som om den aldrig existerat. Släng.
Kan vi börja med att byta till magläge under dagslurarna eller bör vi ta det till natten? Det är ju inte nattsömnen som är problemet, då sover han ju exemplariskt! (peppar peppar)
Jag skulle bara börja när som och sen köra på det som det vore (det är ju...) det självklaraste i världen, precis som med nappen, som om ryggläge aldrig existerat.
"Från och med nu och i evig tid (eller nåja, tills du börjar vända dig och sover hur du vill) får du sova på mage, det är underbart! Pangtjong, varsågod."
Lite den.
/Cony
"Från och med nu och i evig tid (eller nåja, tills du börjar vända dig och sover hur du vill) får du sova på mage, det är underbart! Pangtjong, varsågod."
Lite den.
/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Vi laddar och laddar här hemma men har inte kommit oss för att lägga honom på mage än....
"Nackdelen" är ju att han sover ganska bra redan. Vi följer ett ungefärligt schema och han sover ca 10- 11 timmars natt (ibland med nattmål) i egen säng och 3,5-4 timmar under dagen, fördelat på en längre lur på 2-2½ timme och två kortare. MEN jag märker ju att det här kommer att sakta glida iväg åt fel håll och bli ohållbart. De kortare lurarna trasslar han ofelbart och vaknar efter max 45 minuter när han egentligen skulle behöva 1½ timme. Har försökt allt där, men han somnar bara inte om.
Vill ju fånga upp det hela innan det går lika långt som det gjorde med storebror, men det är svårt att ta sig i kragen medan allt fortfarande går ganska bra
Pepp pepp!
"Nackdelen" är ju att han sover ganska bra redan. Vi följer ett ungefärligt schema och han sover ca 10- 11 timmars natt (ibland med nattmål) i egen säng och 3,5-4 timmar under dagen, fördelat på en längre lur på 2-2½ timme och två kortare. MEN jag märker ju att det här kommer att sakta glida iväg åt fel håll och bli ohållbart. De kortare lurarna trasslar han ofelbart och vaknar efter max 45 minuter när han egentligen skulle behöva 1½ timme. Har försökt allt där, men han somnar bara inte om.
Vill ju fånga upp det hela innan det går lika långt som det gjorde med storebror, men det är svårt att ta sig i kragen medan allt fortfarande går ganska bra
Pepp pepp!
Hej! Grattis till lille Alvar och välkommen tillbaka hit vill jag också säga!
Jag känner igen mig i din känsla att i det stora hela funkar livet rätt bra men det finns några saker som behöver ändras. Så hade jag det med min äldsta innan jag SHN-kurade honom. Nattsömnen var helt ok men daglurarna var inte längre än 25 min... För att få allt att fungera både dag och natt så var jag tvungen att ändra på allt, även det som funkade bra. Det fick ju inte vara nån skillnad mellan dag och natt gällande hur verktygen skulle användas. Nappen hade vi redan skrotat eftersom den bara blev problem med vid fyra månader (han tog ut den och jag ville ha in den
).
Så ner på mage och sätt på larmet! Pepp, pepp, pepp! :thumbsup:

Jag känner igen mig i din känsla att i det stora hela funkar livet rätt bra men det finns några saker som behöver ändras. Så hade jag det med min äldsta innan jag SHN-kurade honom. Nattsömnen var helt ok men daglurarna var inte längre än 25 min... För att få allt att fungera både dag och natt så var jag tvungen att ändra på allt, även det som funkade bra. Det fick ju inte vara nån skillnad mellan dag och natt gällande hur verktygen skulle användas. Nappen hade vi redan skrotat eftersom den bara blev problem med vid fyra månader (han tog ut den och jag ville ha in den
Så ner på mage och sätt på larmet! Pepp, pepp, pepp! :thumbsup:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start