Fel språk?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Fel språk?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Funderar lite på ett problem som jag har inför en visit till min svärmor och svägerska: Jag och sonen har blivit bjudna ner till Malmö i mitten av oktober - vilket jag tycker är jättekul! Jag ser verkligen fram emot detta och tycker att det skall bli jätteroligt! Vad jag inte har tänkt på är, att mina båda ramsor är ju på finska... Svägerskan och jag planerar att åka iväg på en egen shoppingrunda - med min svärmor som barnvakt åt Hugo. Visst, han vaknar i princip aldrig under dagpassen, så dagramsan behöver jag nästan aldrig - men ändå... allt det andra kan jag ju instruera henne om, men jag kan inte gärna be henne ramsa på finska! :shock:
När sonen närmade sig 3 1/2 månad, förklarade jag hur viktig ramsan är och hur den fungerar för mannen i mitt liv, och bad honom hitta på en egen kort ramsa på svenska, så att vi inte skulle vara beroende av mina - som ju bara jag kan använda. Han gick in till sonen ett par nätter och läste en aftonbön... :roll: :cry: Inget fel i aftonbön, men det fungerar ju knappast som en ramsa - den är ju för lång för det.
Så han har alltså ingen ramsa på svenska. Hur löser jag nu detta? Skall jag själv introducera en svensk variant så att eventuella barnvakter kan använda sig av den? Och hur gör jag då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag ramsar på tyska och det gör även min svensk man. Men OM vi inte kan lägga vår dotter är det min svärmor som gör det och hon kan ju inte tyska så jag har skrivit upp en ramsa på svenska som har liknande rytm som min tyska ramsa.

Hon lägger henne ytterst sällan men det har aldrig varit något problem.

Så jag tror inte att orden i ramsan spelar någon större roll utan snarare den viktiga "attityden" som ligger bakom den. :wink:

Lycka till och välkommen i Skåne!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Nickan, det var spännande, det här! :D

Att införa en ramsa som följer tonfall och intonation..hmm.. 8) något för mig att reda ut! Tyska och svenska är släktspråk, medan finska och svenska..öh..nej.. :roll: Nå, vi skall se om inte musikläraren kan hitta på något inte alltför tokigt! :wink:

Tack än en gång för tipset! :)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll. Jag brukar ta hand om grannens son när hon jobbar ibland. Och jag använder mig av min ramsa som inte är det minsta lik deras och det går jättebra! Det viktigaste är nog hur man gör och att man har attityden. :thumbsup:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"