Funderar lite på ett problem som jag har inför en visit till min svärmor och svägerska: Jag och sonen har blivit bjudna ner till Malmö i mitten av oktober - vilket jag tycker är jättekul! Jag ser verkligen fram emot detta och tycker att det skall bli jätteroligt! Vad jag inte har tänkt på är, att mina båda ramsor är ju på finska... Svägerskan och jag planerar att åka iväg på en egen shoppingrunda - med min svärmor som barnvakt åt Hugo. Visst, han vaknar i princip aldrig under dagpassen, så dagramsan behöver jag nästan aldrig - men ändå... allt det andra kan jag ju instruera henne om, men jag kan inte gärna be henne ramsa på finska!
När sonen närmade sig 3 1/2 månad, förklarade jag hur viktig ramsan är och hur den fungerar för mannen i mitt liv, och bad honom hitta på en egen kort ramsa på svenska, så att vi inte skulle vara beroende av mina - som ju bara jag kan använda. Han gick in till sonen ett par nätter och läste en aftonbön...
Så han har alltså ingen ramsa på svenska. Hur löser jag nu detta? Skall jag själv introducera en svensk variant så att eventuella barnvakter kan använda sig av den? Och hur gör jag då?