Läggning tar en timme! Tips någon?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Faye Christiansson

Läggning tar en timme! Tips någon?

Inlägg av Faye Christiansson »

Hej alla!
Började kuren med min dotter när hon var 3,5 månad. Andra natten fattade hon galoppen och sov hela natten, men det tar en timme för henne att somna. Imorgon blir det en vecka vi har kurat, så jag försöker att inte störa henne genom att gå in till henne utan ramsar i stället. Jag försöker verkligen lyssna och tycker mig höra skillnader. Jag ramsar högt och bestämt, överröstar henne, men det verkar inte hjälpa. Även på dagen tar det minst 10 min innan hon somnar.

Jag undrar om det har att göra med bekräftelsramsan. I och med hennes ålder så var frågan om vi ens skulle ramsa, vi bestämde oss för att använda ramsan. Men vi använder inte bekräftelseramsan...Ska vi börja med det?
Natt läggningen ser ut som följer: Efter mat, byte och skratt så lägger vi henne i vagnen på rygg, drar den fram och tillbaka max 2 ggr, skakar vagnen med handleden och ramsar oss ut. Men hon blir inte lugn utan har full gymnastik i vagnen med till hörande frågor. Jag går inte in utan att jag först prövat ramsan ett par gånger och då skakar jag bara vagnen helt snabbt med handleden. Och så håller vi på i ungefär en timme.

Har någon förslag och hjälp??
Faye, mamma till Isac f?dd maj -03 o Isabelle f?dd juni -05
Faye Christiansson

Inlägg av Faye Christiansson »

jag skrev fel: hon ligger naturligt vi på mage!! inte på rygg som jag skrev

Faye mamma till isac o Isabelle
Faye, mamma till Isac f?dd maj -03 o Isabelle f?dd juni -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det låter bra - du är så duktig och lilla älsklingen fantastisk som tog emot ramsan så tidigt :!:

Det enda du behöver göra, tror jag, är att inse att kuren är en process, så att du inte fastnar i något mönster som upprepas likadant hela tiden; du måste själv göra "baksteg", först och kontinuerligt, om hon ska kunna (fortsätta) göra framsteg.

Så vad du än gör, som låter helt rätt, så inskränk gradvis dina gracer - inrgip alltså a) senare, b) kortare, c) mer sällan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"