5 minuters sovpass -när, var & HUR??
-
mor till e
5 minuters sovpass -när, var & HUR??
Vi har nyligen ändrat om i schemat och gått ner till ett sovpass per dag för lilla tösen. Det funkar bra i stort men ibland känns det som att hon skulle behöva lite microsömn för att orka dagen. Får inte till det med dessa små korta 5min som så många verkar rekommendera. Berätta gärna hur ni gör och vilka effekter det ger
.
Mor till E
f?dd 040807
Hej!
Nu är ju din lilla tös "ganska stor".
Jag ammade för det mesta Clara till sömns, lät henne sova i famnen exakt 5 minuter, men du ammar antagligen inte längre? Och definitivt i så fall inte så hon somnar i den åldern.
En annan metod jag hade var att lägga över knät, eller på mitt bröst och buffa, låta sova 5 min, väcka. Antar att hon är för stor för det med.(OBS! Såhär "höll jag inte på" på de andra lurarna, bara på 5 minutaren)
Jag tror metoden jag körde med min lilla Ida funkar bättre för dig.
Man bara lägger ner henne i spjälsängen/vagnen, säger, "Nu ska vi sova" och går
I "Attityden av självklarhet".
Dessa små extra-lurar är guld värda! Då är man glad och gó igen, och orkar med sig själv och livet! Men se till att det blir 5 minuter, exakt. Eller, nästa sömnintervall, 20 minuter - exakt.
kram anna
Nu är ju din lilla tös "ganska stor".
Jag ammade för det mesta Clara till sömns, lät henne sova i famnen exakt 5 minuter, men du ammar antagligen inte längre? Och definitivt i så fall inte så hon somnar i den åldern.
En annan metod jag hade var att lägga över knät, eller på mitt bröst och buffa, låta sova 5 min, väcka. Antar att hon är för stor för det med.(OBS! Såhär "höll jag inte på" på de andra lurarna, bara på 5 minutaren)
Jag tror metoden jag körde med min lilla Ida funkar bättre för dig.
Man bara lägger ner henne i spjälsängen/vagnen, säger, "Nu ska vi sova" och går
Dessa små extra-lurar är guld värda! Då är man glad och gó igen, och orkar med sig själv och livet! Men se till att det blir 5 minuter, exakt. Eller, nästa sömnintervall, 20 minuter - exakt.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
mor till e
Tack för svar
! Ja, tjejen är stor nu och har en stark egen vilja så det gäller att verkligen vara säker på det man pysslar med
. Jag ammar fortfarande morgon och kväll men det är så lite och dessutom somnar hon aldrig av det. Nu när vi lägger henne i sängen och det inte är dags för middagssömnen blir hon jätte ledsen och vill inte alls. Jag känner mig osäker och det märker hon med säkerhet. Funderar på om man behöver ytterligare en ramsa för dessa 5minutare eller om man använder samma som vid middagssömnen (det gör vi nu):?:. Dessutom tycker jag att det är svårt att hålla koll på tiden när man inte ser henne inne i sovrummet bakom stängd dörr.
Imorgon åker vi bort hon och jag i 4dagar och det är med blandade känslor. När vi beställde resan funkade allt kanon och jag kände mig säker på att det skulle funka bra. Nu är det smått kaos med vargtimmar och trött bebis (och mamma). Så snabbt man själv också kan tappa modet
. Får hoppas att det går bra i alla fall -bara man håller schemat inte sant
Fler tips och råd tas emot med stor tacksamhet
Imorgon åker vi bort hon och jag i 4dagar och det är med blandade känslor. När vi beställde resan funkade allt kanon och jag kände mig säker på att det skulle funka bra. Nu är det smått kaos med vargtimmar och trött bebis (och mamma). Så snabbt man själv också kan tappa modet
Fler tips och råd tas emot med stor tacksamhet
Mor till E
f?dd 040807
Man får vara lite flexibel precis i övergången från 2 till 1 dagslur. Mitt tips är att lägga microluren samtidigt som du hade gamla förmiddagsluren. Då brukar de vara trötta. LÄgg precis som vanligt men väck efter 5 eller 20 minuter. Senarelägg sedan den ordinarie luren med en halvtimma. Brukar funka!
Och njut nu av resan! Brakar schemat ihop en eller annan dag så ta det med ro. Schemat är en hjälp- inget hinder! Funkar det inte en dag så ta nya tag när ni kommer hem. Och väcker du hela hotellet mitt i vargtimmen så besluta dig för att ta tag i det vid hemkomst så kanske du kan njuta mer av resan!
Och njut nu av resan! Brakar schemat ihop en eller annan dag så ta det med ro. Schemat är en hjälp- inget hinder! Funkar det inte en dag så ta nya tag när ni kommer hem. Och väcker du hela hotellet mitt i vargtimmen så besluta dig för att ta tag i det vid hemkomst så kanske du kan njuta mer av resan!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Man får vara lite flexibel precis i övergången från 2 till 1 dagslur. Mitt tips är att lägga microluren samtidigt som du hade gamla förmiddagsluren. Då brukar de vara trötta. Lägg precis som vanligt men väck efter 5 eller 20 minuter. Senarelägg sedan den ordinarie luren med en halvtimma. Använd samma ramsa som vanligt. Du kan hålla dörren lite på glänt så ser du när hon somnar! Brukar funka!
Och njut nu av resan! Schemat är en hjälp- inget hinder! Funkar det inte en dag så ta nya tag nästa. Och väcker du hela hotellet alt. huset där du bor mitt i vargtimmen så besluta dig för att ta tag i det vid hemkomst så kanske du kan njuta mer av resan!
Och njut nu av resan! Schemat är en hjälp- inget hinder! Funkar det inte en dag så ta nya tag nästa. Och väcker du hela hotellet alt. huset där du bor mitt i vargtimmen så besluta dig för att ta tag i det vid hemkomst så kanske du kan njuta mer av resan!
Solstråle född i april 2004.