Är mamma till Elias, 5 mån i nästa vecka. Ska med hjälp av Sova Hela Natten -boken , larm och pågående förberedelser ge oss på att "kura" honom i nästa vecka! (Just nu vagnar vi utan att veta hur egentligen ...men det har ändå hjälpt så pass att vi all fått lite ork och andrum och stackars sonen har inte behövt skrika sig till sömns i mammas famn pga trötthet sedan dess!) Har ett stort problem med att få ihop ett schema som håller eftersom vi gärna vill behålla den enda aktivitet vi har, nämligen babysim mellan 08.40 (det är då vi måste åka) och ca 10.30 på söndagar och jag har förstått att det är dumt att rucka på schemat ens en förmiddag i veckan och jag vill så gärna ge Elias den vattenvana och orädsla för dykning och annat som jag själv inte har! Det enda jag lyckats få ihop har en vakenperiod efter frukost på 2½ timme; är det nå´n som har erfarenhet av om det funkar för en 5 månaders bebis att vara vaken så länge? (efter önskad 12 timmars natt mellan 19.45 och 07.45) Har någon annars tips på ett schema?
Fler frågor från en förstagångs-mamma:
- Elias kommer väl att behöva mer mjölk ju mer han växer? Hur reglerar man det i schemat? Enl BVC måste man i tillväxtperioder amma oftare och kanske även mitt i natten!
-Kan man ändra schema rakt av när vi nu ska "kura" på "riktigt" när vi mer eller mindre vant Elias vid det 4 mån schema som AnnaW tipsat om medan vi vagnat?
Tacksam för alla åsikter och tips!!! /Maria
Hjälp med lite av varje....
Hej
Några kommentarer.
Man behöver inte ha vattenskräck hela livet för att man inte går på babysim. Vår Vera skrek varenda gång vi försökte vara med på det, så vi fick ge upp. Men i somras badade hon massor i sjön och vill fortfarande gå dit och plaska.
Men visst ska du kunna få ihop ett schema som passar era söndagar.
Få till ett mål mat direkt innan eller efter badet. Går det att han sover i bilen eller vagnen på väg till eller ifrån badet vore ju också bra, för de små blir ju såå trötta efter badet.
Fundera, och pussla.
Vad gäller maten, så kommer sonen att äta mer när han sover bättre. Brösten tar några dagar på sig att anpassa sig till rätt mängd vid rätt tillfälle, så det tror jag inte att du behöver bekymra dig om. Men smakprotioner och frukt börjar bli dags att kompettera med.
/LO
Några kommentarer.
Man behöver inte ha vattenskräck hela livet för att man inte går på babysim. Vår Vera skrek varenda gång vi försökte vara med på det, så vi fick ge upp. Men i somras badade hon massor i sjön och vill fortfarande gå dit och plaska.
Men visst ska du kunna få ihop ett schema som passar era söndagar.
Få till ett mål mat direkt innan eller efter badet. Går det att han sover i bilen eller vagnen på väg till eller ifrån badet vore ju också bra, för de små blir ju såå trötta efter badet.
Fundera, och pussla.
Vad gäller maten, så kommer sonen att äta mer när han sover bättre. Brösten tar några dagar på sig att anpassa sig till rätt mängd vid rätt tillfälle, så det tror jag inte att du behöver bekymra dig om. Men smakprotioner och frukt börjar bli dags att kompettera med.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack för ditt svar! Har nu kommit längre i SHN-boken också och läst många av de frågor och svar i slutet på boken som finns och även läst en hel del här på sidan. Känner mig inte lika stressad längre över allt möjligt utan tror jag börjar få kläm på "SHN-andan" och den där självklara attityden tränar jag på under dagarna i alla möjliga sammanhang med Elias. Är så glad att jag hittat denna sida och ser fram emot mån kväll när vi sätter igång här hemma... ser också fram emot att längre fram läsa Barnaboken och räknar med massor av inspiration inför framtiden! Håller på att klura på ett schema och det ska nog, som du sa, gå och lösa på något sätt! och det du skrev om vattenvana; det är ju faktiskt inte hela världen om han inte kan vara med hela stunden heller, det hinner han med! Nu är det viktigaste att han får ro till en god sömn! Det där med amningen måste jag också kommentera; egentligen är det ju logiskt att man inte kan hålla på och öka antalet tillfällen hela tiden för att det ska bli mer- då fick man ju till slut sitta konstant och inte ens ha n´åt mer utrymme att öka tillfällen på om ungstackarn skulle behöva ännu mer!! Men man tänker ju inte logiskt fast man så gärna vill tro det...inte som trött och nybliven mamma alla gånger ialla fall.. och då gör man som man blir tillsagd utan att kanske först tänka efter. Tack igen för att du svarade och lugnade!
Härligt
Jag ser fram emot rapport!
/LO
Jag ser fram emot rapport!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum