En månad sen kuren, o helt hysterisk vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

En månad sen kuren, o helt hysterisk vid läggning

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Nu vet jag inte vad som har hänt med min lilla kille. Vi kurade för ca en månad sen o det gick bra, han vaknar under vargtimman nu, men i övrigt känns allt bra. Dagslurarna krånglar, enligt det jag skrivit tidigare, men nu ikväll är han HELT HYSTERISK när jag lägger honom. Han skriker som en galning, har aldrig hört honom såhär förut. Pappan, som la honom igår när jag inte var hemma, sa att han var lika hysterisk igår. Han har nu skrikit o vrålat i en kvart, så högt o förtvivlat o förbannat så jag har aldrig hört honom såhär. När jag la honom för natten så la jag ner honom o sen snabb solfjäder o ramsa x4 o ut. Efter tio minuter gick jag in o la honom tillrätta igen, han skrek som bara den, snabb solfjäder o ut med ramsa. Har ramsat honom en par tre gånger däremellan. Vad gör jag? Varför är det såhär? Får panik nu om allt det vi gjort har varit förgäves. Dagslurarna krånglar ju oxå, så jag känner mig lite deppig nu faktiskt.
Gör jag/vi nåt fel?

Tacksam för peppning!

Marita Eriksson
mamma till Wille, nio månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu ska vi vara försiktiga med begreppet hysteri. En hysterisk människa befinner sig i ett outhärdligt tillstånd som måste brytas till varje pris, och det sker med fasthet. Ett hysteriskt barn svimmar av till slut, eftersom tillståndet är just outhärdligt. Det är inget begrepp vi ska leka med.

Ta det lugnt. Han är förbannad OCH ställer frågor. Han kan vara arg för en så enkel sak som att han VILL sova men inte genast kan. Han kan ha alla möjliga saker i lilla huvudet som ni inte vet om och verkligen inte kan göra någonting åt. Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Vad man än har för intressant inre liv (som tar sig väl så burdusa yttre uttryck), tar man hand om det på dagarna :idea:

Han är inte nyfödd längre, det är inte synd om honom och det ni gjort är verkligen inte förgäves :!: Tvärtom - pris och beröm :lol:

Lär er lyssna av bättre (och längre), solfjädra enbart vid absolut KRIS och låt ramsan - småarg, hög och bestämd, vid uppseglingen av samma kris - ta hand om geschäftet. Sätt på musik, gör andra ljud i huset, skjut vargen (vargarna) och ägna er åt varandra och/eller er själva. Varning för överkoncentration :!: Dra bort öronen från tröskeln :lol:

I likhet med alla andra människor behöver små barn få vara i fred, när de ska sova :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pia Pojkmamma

Plötsliga protester

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej,
vill bara säga att vi var i en liknande situation för en tid sen. Son nr 2 har sovit gott sedan födseln tack vare magsömn och standardmodell. Plötsligt vid 3,5 månaders ålder får han ett infall (kan ju inte kalla det återfall... :D ). Vid läggningen gapar och protesterar han. En och annan varg hann slinka förbi innan vi kom på rätt spår igen. Och det förstås tack vare Annas kloka råd =D> . Här var våra knep:
1) Inse att han inte funkar på precis samma sätt som storebror. Vet att det är hemskt att jämföra... :oops: tack Anna för att du öppnade våra ögon. Vi är vana med att stoebror lägger sig pladask ner och somnar då vi lägger honom i sängen. Lillebror däremot somnar ibland på direkten, ibland vill han
diskutera politik på hög nivå, ibland vill han muttra och puttra lite för sig själv... och allt däremellan. Och då gäller det ju att som förälder veta om och när man ska svara och inte svara.
2) Mera fast mat. Sonen är trött på att suga i sig mat. Han äter därför
rejäla portioner med grönsaker, kött och gröt. Sen tar han mjölken som en
liten påfyllare.
3) Anstränga sig för att locka fram massor med skratt. Det räcker inte med ett litet bus. Det ska va MYCKET roligt, nästan så man tappar andan. Och
pågå en liten stund. Inget kort, halvtamt allstå. Och fortsätta direkt man vaknar på morgonen.
4) Om vi båda är hemma säger vi gonatt båda två. Det blev så att jag la lillebror medan pappan pysslade med annat. Han glömde att säga ett ordentligt gonatt - vi ses imårrn.

Hoppas att även dessa funderingar kan hjälpa dig. Jag hade oxå en fråga här. Kanske du kan hitta den via search. Viktors kvällssskrik var rubriken om jag inte minns fel. lycka till! Försök sätta ord på hans skrik. Lyssna, VAD frågar han egentligen :idea: :?:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"