tillrättaläggningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

tillrättaläggningen

Inlägg av Tess »

Vår yngsta dotter, nu knappt 5 månader, har hittills sovit ganska bra. Vi har haft lite dagsömnsproblem, vaknar ofta efter exakt 45 min och har svårt att somna om, och hon har vaknat en gång på natten för att äta. Det har jag tyckt var helt okej. Hon har sovit på rygg för att vi varit "nojjiga" för psd :oops: ,trots inköpt Babysense larm... Per dygn har hon sovit 15-15,5 timmar och jag har i princip sedan start läst mycket om Kuren och tillämpat den "light" ( Jag vet...man ska köra allt eller inget :oops: ).
Tre nätter har hon nu vaknat 3-4 ggr. Jag har ramsat och buffat, men hon har varit otröstlig och jag har lagt henne till bröstet för att jag varit så trött. DÅ har hon ätit glupskt en stund och sedan somnat om i sin säng.
Vi känner att vi måste stoppa detta genast, den äldsta dottern höll på såhär från 3-9 månader och jag var sjuk av trötthet.
Så idag har jag hårdpluggat boken igen och även sett filmen. Och ivkäll la vi henne på mage för första gången :) . Jag trodde att det skulle bli ramaskri, men icke. Hon gnölade och frågade en del, men efter några tillrättalägganden och lite buffning och ramsning så somnade hon. Det tog 20 min.
Nu till min stora fråga! Jag la henne tillrätta med huvudet åt höger, men nu när jag tittade till henne låg hon med ansiktet ner i madrassen och snusade. Kan hon andas ordentligt? Är det vanligt att de små gör såhär?
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Tess.
Kuren år till i första hand för barn som dragit på sig svår sömnbrist. Det har ju inte din lilla. Så om du använt verktyg ooch ich inte gjort enligt skolboken ,så gör det inget - hon har ju sovit bra.

Vera sov också bra, men jafg ville styra upp tillvaron lite. Därför tog vi bort napp, la i eget rum och la på mage vid drygt 5 månaders ålder. Två kvällar med ramsa och buffning tog det innan hon köpt konceptet.

Att hon ligger med ansiktet i madrassen behöver du inte bekymra dig om - det är många barn som gör det. Hon kan ju vrida huvudet fram och tillbaka och gör det under natten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Det gick bra

Inlägg av Tess »

Första natten i magläge är nu avklarad :) . Dottern ( somnade kl 19.30) vaknade och gnölade rejält och frågade ca 22.00 . Jag ramsade och behövde buffa några omgångar. Hon blev aldrig hysterisk, bara lite arg :x . Efter 25 minuter somnade hon om. Efter åter 10 min vaknade hon till igen med samma gnöl, men nu somnade hon efter 1,5 min!
Sedan sov hon ända till 03.15. Då höll mina amningsstinna bröst på att spricka så hon fick äta lite. Somnade om direkt efter på mage och vaknade sedan inte förrän 07.00! Klart bättre än de senaste nätterna. Nu ska jag också försöka ta bort nattmålet. Så kanske hon klarar att sova en hel natt. Jag helammar fortfarande, har bara börjat så smått med smakisar för drygt två veckor sedan. Det går väldigt trögt. Jag är lite orolig att hon inte ska klara sig hela natten på bröstmjölken som hon får kl 18.30. Vad tror ni?
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"