Kaos vid sjukdom - behöver hjälp/uppmuntran

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madeleine

Kaos vid sjukdom - behöver hjälp/uppmuntran

Inlägg av Madeleine »

Nu är jag trött, arg, ledsen, frustrerad och allt möjligt :( :cry: :evil: . Vår nu 6-månaders kurades för ca 3 veckor sen och blev i fredags sjuk. 40graders feber och vi är inne på 3:e dagen. Jag misstänker/hoppas att det är 3-dagarsfeber. Ska gå till vårdcentralen imorgon om febern inte släppt. Hur som helst, vi fortsatte med allt det goda som vi börjat med, trots sjukdomen. Vi kände i torsdags att vi nu var på rätt väg även med vargtimmen. Så blev han sjuk...

Kollade lite vad andra skrivit om sjukdom och kurbarn osv. Kände att det fixar sig nog. Första natten var helt ok. Lite gnöl innan somning men inte farligt. Vaknade en gång och var vaken i ca 1.5h Vi tog tempen, gav suppar och även lite ersättning. Han hade inte ätit nåt på kvällen. Somnade sen och sov utan problem till 07.00 då det är morgon.

Dagslurarna har strulat lite då han sovit mindre. Andra natten lite gnöl men sen somnade han. Vaknade en gång och fick ramsa varpå han somnade om. Vaknade sen igen efter ca 2 h och det tog en dryg timma innan han somnade. Somnade på solfjäder till slut. Sen var han vaken mellan 05 och 06.30 då jag tog upp honom (vi fick honom inte till att somna om trots buff, solfjäder och ramsor). Försökte få honom lugn och låtsades att det var en hääärlig morgon. Dagslurarna funkade bättre idag. Dessvärre fick vi knappt i honom någon ersättning ikväll heller. Det tog honom sen nästan en timme innan han somnade! Så har vi inte haft det sen första kurnatten. Nu är jag såklart orolig inför natten.

Vi har verkligen försökt att göra allt man ska och vi har inte tagit upp honom. Det enda som vi gjort "fel" är att ge honom lite ersättning mitt i natten samt tagit upp honom 30 minuter tidigare idag. Vad ska vi göra för att få honom lugn? Jag vill inte att han tappar allt det vi jobbat för nu men samtidigt är jag nästan redo att ge upp.

Har ni tips?
Madeleine
ngt uppgiven... :(
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lugn, lugn. Är man sjuk så är man. Det kan ställa det mesta på ända. Det viktiga är att vara lugn och trygg som förälder. Gör det som känns rätt. Lugna och försök att få honom att sova så mycket som möjligt. Precis som ni har gjort.

Vätska är viktigt, så att du ger ersättning mitt i natten gör inget och förstör inget.

Allt detta skulle kunna innebära att det tar en dag eller två att hitta tillbaka till de nya fina rutinerna - men du vet ju vad som gäller och han vet ju vad som gäller. Så när han blir frisk igen så hjälp honom att hitta rätt igen.

Kram

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Tack Lo!

Vet inte om jag varit så lugn alla dagar och nätter precis. För det mesta kanske men ikväll kändes det inte så bra. Han var ledsen och kom inte till ro och jag blev frustrerad och ramsade argt för jag hade ju 17 andra barn att ta hand om... Snarare ett men låtsades i alla fall... Jag tror att han var övertrött och kanske hade han ont också... Jag tror det är tröttheten som gjort att han inte ätit så mkt. Så fort han fått i sig ca 40 ml så är han ju inte vrålhungrig längre och alltså vill han inte ha för han är såååå trött.

Hoppas han blir frisk imorgon! Jag känner ine igen min hålögde och ledsna son.

Återigen tack! Behövs lite uppmuntran emellanåt. Min stackars man har blvit förvarnad att allt är hans fel! Nån måste ju få bli syndabock.... Men han är så snäll och förstående, tack och lov, att han köper det!

Madeleine
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här går så bra så! Lyssna på /LO!

:idea: Du gör helt "rätt" som ger honom extra mat på natten. Om du känner den där känslan "han är nog inte mätt" så ge honom hellre en slurk i sömnen än att vänta på att han vaknar. Då är det mycket troligt att han INTE vaknar utan är nöjd på det viset. Vilket innebär att han inte har registrerat något uppvaknande utan allt flyter på som vanligt. Inte ska du heller känna att du "gör fel" om han vaknar 30 minuter tidigare! De är inga maskiner - som väl är :wink: ! Håll tiderna så bra du kan så ska du se att han själv reparerar små sömnförluster vi de andra lurarna.

:idea: Skulle något bli lite tokigt så har du ju verktygen att ta till - så du kan vara helt lugn :D ! DET är nämligen hemligheten med själva kuren - man VET hur man hanterar sömnbekymmer!

:D Krya på er nu!
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Tack för era svar!

Man läser på och läser på - vilken tur att forumet finns! Men allt är ju inte självklart såhär i "början". Det är lätt att vackla. Jag har ju ingen erfarenhet av hur det varit tidigare eftersom vår förste son inte är kurad.

Känns som om detta kan bli en lång natt för han har redan vaknat en gång (lugnades av klapp på huvet). Lille sjuklingen.... Jag ska försöka hålla mig lugn och inte ge in och lägga honom i sängen (min alltså) men envisas han kan det bli svårt... Men jag har Attityden med mig in i sängen! Bäst att lägga sig tidigt utifall det blir besvärligt.

Tack för att ni håller er à jour på sidan! Ni proffs!
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Självklart kan man bli lite osäker - det kan tom jag bli :shock: :wink: ! Men erfarenheten säger mig att det inte gynnar lilla sjuka barnet - tvärt om. Så då får man höja sig över den första reaktionen och ägna sig åt att agera klokt istället!

:idea: Jag brukar sova inne hos barnet när det är litet och sjukt. Då kan man nämligen ge en mjuk ramsa vid minsta pip - det gör underverk! Både för ens egna attityd och för barnet!

:D Tack för fina ord!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"